Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Boekbespreking

2 minuten leestijd

Eric Metaxas Dietrich Bonhoeffer. Pastor, martelaar, profeet, spion. Een rechtvaardige onder de volkeren versus het derde rijk. Uitg. Groen, Heerenveen; 608 blz.; € 32,50.

Over Dietrich Bonhoeffer is al veel geschreven. Hieraan kan de biografie van de Amerikaan Eric Metaxas worden toegevoegd.
Bonhoeffer werd geboren in 1906. Hij volgde de opleiding theologie. Wezenlijk voor hem was de kerk, die hij zag als de gemeenschap waar Christus Heere is. Bonhoeffer trok zich het lot van armen en verschoppelingen aan. Dat het Woord vlees is geworden, kreeg voor hem grote betekenis. In Amerika zag hij in de zwarte kerken dat Woord en daad er samengingen. Er was strijd tegen het racisme.
Later nam Bonhoeffer het onder het nationaalsocialisme op voor de Joden.
Bonhoeffer droeg de oecumene een warm hart toe. In de oorlogsjaren informeerde hij, voor zover mogelijk, via zijn oecumenische contacten de buitenwereld over de situatie in Duitsland. Er waren bijvoorbeeld ook contacten met Karl Barth.
Al vroeg zag Bonhoeffer het gevaar van het nationaalsocialisme. De kerk moest naar zijn mening een kritisch tegenover zijn van het nationaalsocialisme. Velen vonden dat hij hier te ver in ging. Bonhoeffer leed daaraan. In de jaren ’30 schreef hij zijn bekende boek Navolging. Genade is nooit goedkoop. Het moet vergezeld gaan met daden. Ook zijn boek Leven met elkander, verscheen in die tijd.
Bonhoeffer was pastoraal ingesteld. In contact met zijn studenten legde hij nadruk op gebed en meditatie. Toen hij zelf in de gevangenis verbleef, betekende dit veel voor hem, evenals de liederen van Paul Gerhardt, die hij veelal uit het hoofd kende.
Bonhoeffer kwam, na veel worsteling, tot het inzicht dat verzet tegen het Hitlerregime op grond van het belijden van de kerk, was toegestaan. Hij dacht mee met degenen die een aanslag op Hitler pleegden. In de oorlogsjaren werkte hij aan zijn niet voltooide Ethiek.
Op 9 april 1945, werd hij in concentratiekamp Flossenbürg opgehangen.
In het boek worden soms data genoemd, zonder het jaartal erbij te vermelden. Wie het boek in gedeelten leest, moet dan terugbladeren om te weten in welk jaar het zich afspeelt. Uitvoerig is de beschrijving van Duitsland tijdens de oorlogsjaren, dat had in deze biografie wat korter kunnen zijn.
Wie Bonhoeffer beter wil leren kennen, vindt in de studie van Metaxas een goede gids. Ze biedt geen echte inleiding in zijn theologie, maar het boek nodigt wel uit zijn theologische werken te gaan lezen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 2012

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 2012

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

PDF Bekijken