Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet bekeerd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet bekeerd

Maar u hebt zich niet tot Mij bekeerd, spreekt de HEERE. Amos 4:11b

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een van de moeilijke vragen is: wanneer is een ramp een oordeel van God? En wat is Zijn bedoeling ermee? In onze tekst krijgen we op deze vragen toch wel een antwoord.

God heeft Zijn volk lief. Amos moet Israël waarschuwen. Ga niet door op de weg van het overtreden van Gods geboden. Want dit neemt de Heere hoog op.
Daarom is Hij in het verleden steeds met rampen gekomen. In de verzen 6 tot en met 11 noemt de profeet vijf straffen op. Straffen die ten doel hadden om het volk af te brengen van haar eigenwillige godsdienst en haar zondige levensstijl. Maar het heeft niet mogen baten. Het volk heeft zich niet bekeerd. Vijfmaal heeft de Heere Zijn roepstem laten klinken: Israël, Ik heb geen lust in uw ondergang, maar in uw bekering, zodat u leeft. Wat een liefde van de Heere!

Roepstemmen
Een eerste roepstem deed de Heere horen in een algehele hongersnood (vs.6). Maar Israël legde deze roepstem naast zich neer. Toen deed de Heere Zijn roepstem horen in het onthouden van regen (7, 8). Hierdoor kon de korrel zich niet zetten in de aar. Ook liet de Heere het in de ene plaats wel regenen en de andere niet. Op de ene akker wel en de andere niet. Hierdoor kon het volk opmerken dat achter het onthouden van de regen de hand van de Heere zat. Maar ook deze roepstem werd niet gehoord.
Een derde roepstem deed de Heere uitgaan in het zenden van ziekten in het koren en in het vernietigen van de boomvruchten door de rups (9). Maar ook deze straf bracht Israël niet tot inkeer. De Heere is echter groot van geduld. Een vierde roepstem deed Hij horen. In de pest en de oorlog (10). Maar ook dit bewoog Israël niet tot bekering.
Toen kwam de vijfde roepstem. Vers 11 spreekt over een omkering, zoals God Sodom en Gomorra omkeerde. Door een aardbeving? Door een vijandelijke inval? Het staat er niet bij. Maar ook deze ramp bracht bij Israël geen bekering teweeg.
Vijf roepstemmen.

Gods hand
Wat kunnen we hier leren? Achter rampen die over de aarde gaan zit de hand van de Heere. Dat laat ons het laatste bijbelboek ook wel zien. Sinds de Verlichting geven wij aan natuurrampen natuurlijke oorzaken. We kunnen precies verklaren waarom een gebied droog is of waarom zich in een bepaald gebied aardbevingen voordoen. Op zichzelf is dat ook wel zo. Maar Amos en ook de Openbaring laten ons zien dat er ook de hand van de Heere achter zit. Dat rampen, ziekten en oorlogen ook roepstemmen van de Heere zijn.
Het gaat met deze wereld naar het einde. Rampen kondigen dit einde aan. Maar de Heere is nog zo goed, dat Hij ons in die rampen wil oproepen om toch Hem te dienen en te vrezen. Maar wie hoort er de roepstem van de Heere in? Wie hoort er de oproep tot bekering in?

Bekering
Want dat is het tweede dat we hier kunnen leren. Gods straffen zijn oproepen tot bekering: bekeer u tot Mij en leef. Hier zien we ook wat echte bekering is. Echte bekering is bekering tot God. Het is een radicale omkering tot Hem. Een omkering waarin wij gaan inleven wat het zeggen wil tegen God gezondigd te hebben, wat het wil zeggen Hem verlaten te hebben. Maar ook dat we dit oprecht voor de Heere belijden en gaan roepen om genade, om vergeving.
Is er dan die vergeving? In de echte bekering openbaart ons de Heilige Geest de Heere Jezus. Om Hem vergeeft de Vader ons onze zonden en neemt ons tot Zijn kinderen aan. Om deze bekering gaat het. Uit deze bekering komt de dagelijkse bekering voort.
Maar heeft Israël zich bekeerd? Tot vijf keren toe moet de Heere zeggen: ‘Maar u hebt zich niet tot Mij bekeerd.’ Ontzettend.

Doen
In de Bijbel lezen we dat Gods goedertierenheden ons tot bekering leiden. Die kant is er ook. In ons hoofdstuk valt de nadruk op de andere kant, namelijk dat God ons ook door straffen en oordelen tot bekering wil oproepen.
Ziet de Heere deze bekering bij ons? Is ons leven omgekeerd en zijn wij bij het kruis terecht gekomen? Is daar het pak van zonden van onze schouders gevallen en is daar nu door Christus de gemeenschap met de Vader? Echte bekering brengt steeds de vraag mee: Heere, wat wilt U dat ik doen zal? ‘Bekeer U maar tot Mij’, zegt de Heere. Doe het. Bij Hem valt het alles mee.

Ds. P.J. Teeuw is hervormd predikant te Papendrecht.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 maart 2013

De Waarheidsvriend | 28 Pagina's

Niet bekeerd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 maart 2013

De Waarheidsvriend | 28 Pagina's