Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het offer tot verzoening

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het offer tot verzoening

Daarom heeft ook Jezus, om door Zijn eigen bloed het volk te heiligen, buiten de poort geleden. Hebreeën 13:12

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je geloof belijden is mooi. Maar je kunt ook verslappen in het geloof. Hoe voorkom je dat? Hoe blijf je volharden? Jezus en het offer dat Hij bracht moeten centraal staan.

Vanaf het allereerste vers van de Hebreeënbrief staat Jezus Christus in de schijnwerper. Door heel de brief heen gaat het om niets anders dan duidelijk te maken wie Jezus is en wat Hij gedaan heeft. Daarbij maakt de auteur voortdurend een vergelijking met het Oude Testament. Jezus is meer dan Mozes. Hij is belangrijker dan Aäron, de hogepriester. Wat Jezus gedaan heeft, is meer waard dan alle offers uit het Oude Testament bij elkaar.
Het is niet zonder reden dat zo de nadruk gelegd wordt op Jezus en Zijn werk. De lezers van deze brief dreigen te verslappen in het geloof. Het gevaar bestaat dat ze het evangelie van Jezus Christus inruilen voor ‘veelsoortige en vreemde leringen’. En daarbij hoort ook dat ze zich bezig houden met allerlei voorschriften en regels, bijvoorbeeld over wat je wel en niet mag eten en drinken. Intussen raakt Jezus uit het beeld.

Belangrijkste
Dat kan ook nu zomaar gebeuren. Op het kerkelijk erf kom je nogal verschillende opvattingen tegen. Over van alles en nog wat. Over de gaven van de Geest, de liturgie, kinderdoop of geloofsdoop, gebruik van moderne media. Het zijn geen onbelangrijke dingen. Maar wanneer je daar maar veel met elkaar over discussieert, dan blijft er maar weinig tijd over om stil te staan bij Jezus en wat Hij voor ons gedaan heeft. En wat is nu het belangrijkste?
In de Hebreeënbrief staat Jezus in de schijnwerper. In het laatste hoofdstuk wordt alles nog eens samengevat: ‘Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid.’ Laat je niet meeslepen door allerlei andere ideeën van mensen. Verwacht het niet van allerlei regels en voorschriften van mensen. Het gaat om Jezus.

Offer
Dan wordt in vers 10 een altaar genoemd. Dat is vreemd. Christenen hebben juist geen altaar. Hier wordt bedoeld het offer dat op het altaar gebracht wordt. Het is een offer waarvan de priesters niet mogen eten. Maar wat betekent dat dan?
Wanneer in Israël een offer werd gebracht, werd een deel van het offerdier op het altaar verbrand. De rest van het dier was voor de priesters om ervan te eten. Maar er waren ook offers waarvan het vlees niet gegeten werd. Dat was bijvoorbeeld bij het offer op de Grote Verzoendag. Het offer voor de zonden van het volk. Van dat offerdier werd bloed in het heiligdom gedragen om op en voor de ark gesprenkeld te worden, als teken van de verzoening met God.
De resten van dat offerdier werden buiten de poort verbrand. Dat waren heel speciale offers, waarvan niet gegeten werd. Offers die bedoeld waren om de zonden van het volk te verzoenen. Opnieuw is er de vergelijking met Jezus. Zoals de resten van het offerdier buiten de poort verbrand werden, zo heeft ook Jezus buiten de poort geleden. In Israël was zo’n offer bedoeld tot verzoening van de zonden van het volk. Hier wordt gezegd dat Jezus buiten de poort geleden heeft, omdat ook Zijn offer bedoeld is tot verzoening van onze zonden. Het is zelfs zo dat Zijn offer bij uitstek ons met God verzoent. Wat al die offers uit de tijd van het oude Testament uiteindelijk niet hebben kunnen bewerken, dat heeft Jezus gedaan met het offer dat Hij eens en voor al gebracht heeft (Hebr.10:14).

Samengevat
In Hebreeën 13 wordt nog eens kernachtig samengevat waar het om gaat. Hierom dus: Jezus Christus is de centrale inhoud van ons geloof. En wanneer je aan Jezus denkt, dan gaat het vooral om dat ene offer, dat Hij gebracht heeft tot verzoening van onze zonden. Volharden in het geloof betekent deze Jezus in het oog en in het hart houden. Daarom staat er een aansporing bij: ‘Laten wij dan naar Hem uitgaan buiten de legerplaats en Zijn smaad dragen.’ Naar Hem uitgaan, dat is belijden dat je in Hem gelooft. Omdat Hij je lief geworden is. Om alles wat Hij voor je gedaan heeft. Maar Jezus belijden betekent niet dat je daarvoor altijd applaus krijgt. Het betekent ook vaak Zijn smaad dragen. Voor ons nog geen vervolging, maar misschien wel spot, een meewarige glimlach. Of uitsluiting uit de groep. Maar je hoort bij Jezus. Dat is alles waard.


Ds. W. Meijer is hervormd emeritus predikant te Voorthuizen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 2013

De Waarheidsvriend | 28 Pagina's

Het offer tot verzoening

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 2013

De Waarheidsvriend | 28 Pagina's