Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

globaal bekeken

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Theologia Reformata schrijft ds. H. J. van Wijnen over ‘Jezus de Gastheer’:

Na afloop is er een hapje en een drankje. Het staat vaak onder een uitnodiging voor een bijeenkomst over één of ander belangrijk onderwerp. (…) Er is niets nieuws onder de zon. 400 honderd jaar voor Christus – ten tijde van Plato – bestond het ook al. Men organiseerde bijeenkomsten met eten en drinken en ondertussen elkaar ontmoeten, te discussiëren en om op die manier wat wijzer te worden. Het Griekse woord dat Plato ervoor gebruikte – Symposion – gebruiken we nog steeds: een symposium. Letterlijk betekent het ‘samen drinken’.

Lukas laat in zijn Evangelie zien dat één van de meest gebruikte manieren van Jezus om met de mensen te spreken en in contact te komen juist het middel van een maaltijd was: met elkaar in gesprek zijn, met elkaar naar Gods Woord luisteren tijdens het eten en drinken. Maaltijden organiseren in de gemeente om anderen uit te nodigen is een bijbels gegeven dat Lukas doorgeeft aan zijn lezers om te laten zien dat juist een maaltijd een plaats is waar gasten uitgenodigd kunnen worden in het huis van de gastheer om elkaar werkelijk te ontmoeten. De maaltijd in het dagelijks leven als plaats om gastvrij te zijn.


In Kerk op Dordt, het gezamenlijke kerkblad van gereformeerd en hervormd Dordrecht en Dubbeldam, is een interview te lezen met ds. F.J. Kievit, één van drie dovenpastores in ons land – de Protestantse Kerk heeft er twee, de Christelijke Gereformeerde Kerken hebben er één. Over het verloop van de dovendienst.

Het orgel zwijgt. We spreken wel van ‘zingen’ maar dat is geen zingen in de gebruikelijke zin. Op een beeldscherm worden álle teksten uit de dienst geprojecteerd, behalve die van het gebed. ‘Zingen’ betekent hardop de woorden proberen uit te spreken die op het beeldscherm worden aangewezen. Bidden doe je met je ogen open. Je moet immers de voorganger blijven volgen. En ook hij houdt zijn ogen open, om het contact met de mensen voor hem niet kwijt te raken. De preek wordt ook vaak door beelden en voorwerpen geïllustreerd. Je moet in deze setting ook veel dingen omschrijven. Nooit eerder ben ik tegen zoveel ‘onvertaalbare’ woorden opgelopen. Maar ook beeldtaal in de psalmen en gezangen leveren voor doven grote barrières op. Je beperkt je in een dovendienst ook tot één Schriftlezing, en gedurende heel de dienst moet er één thema als een rode draad doorheen lopen. Daarom moet je er vooral niet te veel bijhalen. Maar eenvoudig betekent niet: kinderachtig.
Naast de dovendiensten – waar dus alleen doven komen – zijn er ook gecombineerde diensten, waarbij de doven gast zijn in een horende gemeente. Het is dan een gewone dienst met zingen, gebeden, preek en collecte. Alleen met dit verschil dat de hele dienst op PowerPoint staat en zichtbaar gemaakt wordt in de kerk, zodat de doven en horende samen in de dienst de liederen kunnen zingen, de Schriftlezing kunnen volgen en weten waar de voorbede en de collecten voor zijn. En natuurlijk doet de dominee alles wat hij zegt van votum tot zegen in gebaren. Bij diensten met doop of heilig avondmaal komt er uit praktische overwegingen vaak een doventolk bij. Als doven en pastor voelen wij ons altijd zeer welkom in de horende diensten.’

Zijn er ook gemeenten die de deur voor de dovenpastor gesloten houden?

Ja, helaas zijn die er, hoe ver je je ook aanpast en dat doe je als uiting van fatsoen en respect voor een bepaalde cultuur en geloofsbeleving. Je gaat niet bij een ander het meubilair verzetten.’

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 april 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 april 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's