Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wraak van de HEERE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wraak van de HEERE

Een na-ijverig God en een Wreker is de HEERE, een Wreker is de HEERE, en zeer grimmig. Een Wreker is de HEERE voor Zijn tegenstanders, en Hij handhaaft Zijn toorn jegens Zijn vijanden. Nahum 1:1-3a

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat voor beeld van God hebben wij? Waar denken we als eerste aan? De HEERE is barmhartig en genadig? Maar wie staat er stil bij de wraak van de HEERE? Wat betekent de wraak van de HEERE? Daarover gaat het in Nahum.

Over de profeet Nahum is weinig bekend. Hij komt uit Elkos. Een onbekende plaats. Zijn naam betekent troost.
Hij profeteert over de stad Ninevé, de hoofdstad van Assyrië, de grootmacht in de tijd van de koningen Achaz en Hizkia. In 722 v. Chr. wordt Samaria, de hoofdstad van Israël, verwoest door Assyrië.
In 633 v.Chr. wordt No-Amon, de koningsstad van Egypte, verwoest door Assyrië. Maar nu kondigt de profeet Nahum het oordeel aan over Ninevé. De profetie is in 612 v.Chr. in vervulling gegaan.

Na-ijverig God
Nahum begint met een loflied op de HEERE. Het gaat om een openbaring van de HEERE. De letters aan het begin en het einde van de eerste versregels vormen een acrostichon: IK BEN DE HEERE. Het gaat hier over de HEERE. Ik schrijf het met nadruk. De HÉÉRE is een Wreker. De HÉÉRE is een na-ijverig God. Dat roept waarschijnlijk de vraag op: Maar de HEERE is toch barmhartig en genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw? Ja! Zo heeft de HEERE zichzelf geopenbaard aan Mozes. (vgl. Ex. 34:6-7) Tegelijkertijd is de HEERE ook een Wreker.
Tegelijkertijd is de HEERE ook een na-ijverig God.
In de Thora staat het volgende: ‘Want u mag zich niet neerbuigen voor een andere god: de Naam van de HEERE is immers de Naijverige. Een na-ijverig God is Hij.’ (Ex. 34:14) De HEERE kan het niet hebben wanneer wij ons neerbuigen voor een andere god.
Heilig, heilig, heilig is de HEERE van de legermachten. Er is een grens aan de barmhartigheid en de genade van de HEERE. In de tijd van de profeet Jona wordt de stad Ninevé niet verwoest, omdat de inwoners van Ninevé zich bekeerd hebben op de prediking.
Maar nu wordt het definitieve oordeel aangekondigd, omdat de Assyriërs tegen de HEERE en tegen Zijn Gezalfde zijn opgestaan. Laten wij ons voor de HEERE verootmoedigen. Laten wij onze zonde en onze schuld belijden.
Laten wij ons toewijden aan de HEERE. Laten wij Hem alleen lief hebben met heel ons hart en met heel ons leven. Laten wij de liefde van de HEERE niet krenken.

Zeer grimmig
De uitdrukking ‘zeer grimmig’ heeft een negatieve associatie. Letterlijk staat er: Heere van de toorn (vgl. de kanttekeningen). De toorn van de HEERE is namelijk anders dan de toorn van de mens. De toorn van de HEERE is niet willekeurig of ongecontroleerd. De HEERE heeft de toorn in Zijn macht. Zij is gericht tegen de zonde. Zij is gericht tegen de tegenstanders van de HEERE en Zijn Gezalfde. Zij is rechtvaardig. Zij is heilig.
Daarom moeten wij de wraak aan de HEERE overlaten. Laten wij onszelf niet wreken. Laten wij alles wat ons wordt aangedaan neerleggen in de handen van Hem, die rechtvaardig oordeelt. De Psalmen gaan ons daarin voor. ‘Sta op, HEERE…’ (vgl. Ps.7:7 of 9:20) Zelfs de toorn van de HEERE kan een uitdrukking zijn van de liefde van de HEERE. De Heere heeft de toorn in Zijn macht. Wij mogen ervan overtuigd zijn dat de HEERE geen behagen heeft in onze dood, maar dat wij ons bekeren en leven. Tegelijkertijd dringt de tijd. Er is een grens aan de liefde van de HEERE.

De HEERE staat op
De grens is voor Assyrië bereikt.
De HEERE is geduldig, maar…
Letterlijk staat er: traag tot toorn.
De HEERE kan de toorn lange tijd inhouden. Maar de toorn van de HEERE is tegelijkertijd groot van kracht.
Assyrië is een verwoestend volk.
Bedoeld als een middel in de hand van de HEERE om het volk Israël tot bekering en geloof te brengen. Maar Assyrië is over haar grenzen heen gegaan. Samaria is verwoest. De inwoners zijn weggevoerd. Het volk Israël, het volk van God! Daarom zal Assyrië haar straf niet ontlopen. De HEERE staat op!
Dat is de troost voor Jeruzalem, het gedeelte van het volk Israël dat is overgebleven. Dat is de troost voor de gemeente van Christus. Het kwaad zal een einde hebben. De Heere Jezus Christus heeft getriomfeerd over alle machten en krachten. Hij zal terugkomen om te oordelen de levenden en de doden. Laten wij bidden: Kom, Heere Jezus, laat heel de hemel en de aarde vervuld zijn met Uw heerlijkheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 2013

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

De wraak van de HEERE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 2013

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's