Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De HEERE is goed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De HEERE is goed

De HEERE is goed. Hij is tot een vesting op de dag van de benauwdheid. Hij kent hen die tot Hem hun toevlucht nemen. Nahum 1:7-11

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Plotseling spreekt Nahum over de goedheid van de HEERE. De wraak van de HEERE staat niet tegenover Zijn goedheid. De wraak van de HEERE betekent tegelijkertijd de goedheid van de HEERE voor iedereen die de toevlucht tot Hem neemt.

De structuur en analyse van Nahum is niet eenvoudig. Sommige commentaren laten het alfabetisch acrostichon eindigen bij vers 6. Andere commentaren laten het doorgaan tot vers 8. Ik heb vers 7 tot en met vers 11 als volgende eenheid gekozen. De details zal ik achterwege laten.

Eeuwig goed
De HEERE, die Zichzelf openbaart als een Wreker, is dezelfde als de HEERE, die Zichzelf openbaart als het allerhoogst en eeuwig goed en een bron van alle goed (vlg. Ps.25:6 en 27:7 berijmd). De HEERE is geen God met twee gezichten, maar de wraak en de goedheid zijn twee eigenschappen van dezelfde God. De kernbelijdenis van het volk Israël is: ‘Luister, Israël, de HEERE, onze God is één!
Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht.’ (Deut.6:4-5) De HEERE heeft Zichzelf aan Mozes geopenbaard: ‘HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw, Die goedertierenheid blijft bewijzen aan duizenden, Die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft, maar Die de schuldige zeker niet voor onschuldig houdt en de ongerechtigheid van de vaders vergeldt aan de kinderen en kleinkinderen, tot in het derde en vierde geslacht.’ (Ex.34: 6-7)
Vanuit deze kernteksten uit het Oude Testament geloven en belijden wij dat de HEERE goed is. De HEERE is in Zichzelf het allerhoogst en eeuwig goed en een bron van alle goed. De HEERE is een vesting op de dag van de benauwdheid. De HEERE is goed te midden van pijn en verdriet, te midden van nood en ellende, te midden van zonde en schuld. Laten wij de toevlucht nemen tot de HEERE.

Verderfelijke raadsman
In de HEERE is geen enkele vorm van kwaad. Het kwaad is de ontkenning van het goede, de tegenstand tegen de HEERE en Zijn Gezalfde. Het kwaad openbaart zich in de verderfelijke raadsman in vers 11. Letterlijk staat er: Belialsraadsman. Het is ten diepste de man of vrouw die een werktuig is van de satan. Het kwaad openbaart zich in Assyrië als een verwoestend volk. De kanttekeningen wijzen op koning Sanherib, die het volk Israël door middel van Rabsaké probeert te verleiden om niet te vertrouwen op de Heere. Het kwaad openbaart zich in ons eigen hart wanneer wij kwaad bedenken tegen de HEERE en Zijn Gezalfde.
De HEERE kan het kwaad voor een tijd toelaten, maar uiteindelijk zal de HEERE door een overstromende vloed een vernietigend einde maken aan Zijn tegenstanders. In de tijd van koning Hizkia is koning Sanherib gewaarschuwd door de HEERE. Wanneer het leger van Assyrië Jeruzalem bedreigt, slaat een engel van de HEERE 185.000 soldaten neer. Het zal niet voor een tweede keer gebeuren. Wat bedenkt u tegen de HEERE?

Toevlucht nemen
Er zijn twee wegen. Of wij nemen de toevlucht tot de HEERE of wij bedenken kwaad tegen de HEERE.
Het is voor de HEERE of tegen de HEERE, leven of dood, hemel of hel.
Laten wij de toevlucht nemen tot de HEERE. Dat is het wezen van het geloof. Want er is geen andere troost, geen ander houvast, geen andere zekerheid in leven en sterven. Wanneer ik naar mijzelf kijk, dan zie ik alleen maar zonde en schuld. Er is niemand die God zoekt. Er is niemand die goed doet. Ik ellendig mens! Daarom kan ik niet anders dan de toevlucht nemen tot de HEERE.
Het offer van de Heere Jezus Christus is het enige fundament van onze zaligheid. Dat is wat ik telkens weer moet leren. Leven in een vreugdevolle afhankelijkheid van de Heere Jezus Christus. Ik wil zo graag de pijn en het verdriet te boven komen. Ik wil zo graag de nood en de ellende te boven komen. Ik wil zo graag de zonde en de schuld te boven komen. Ik moet telkens weer leren om genoeg te hebben aan de goedheid van de HEERE. ‘HEERE, ik heb genoeg aan U. HEERE, ik heb genoeg aan Uw goedheid. Mijn ziel dorst naar U. Mijn vlees verlangt naar U. Ik klem mij vast aan het kruis. Ja, ik geloof dat Uw lichaam is gebroken tot een volkomen verzoening van al mijn zonden. Ja, ik geloof dat Uw bloed is vergoten tot een volkomen verzoening van al mijn zonden.’

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De HEERE is goed

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's