Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

BOEKBESPREKINGEN

4 minuten leestijd

De ontwikkelingen op het terrein van de sociale media gaan razendsnel. Mensen steken er steeds meer tijd in. Wat doet de kerk ermee? Dit handboek wil kerken opwekken om zich te bezinnen op de sociale media en zich af te vragen hoe je er als kerk gebruik van kunt maken. Dit handboek reikt enerzijds een stukje visie aan. Tegelijkertijd bieden de verschillende auteurs ook een stukje praktische ondersteuning.
Dit handboek valt duidelijk in twee delen uiteen. Het eerste deel vormt een introductie van de verschillende sociale media als podcasting, Facebook, Twitter, You Tube, Foursquare, Instagram en ook de laatste ontwikkelingen als Pinterest. Maar met het verschijnen van dit handboek heeft de actualiteit het geschrevene al weer bijna ingehaald. Zo snel gaat het met betrekking tot die sociale media. Wat vandaag nog druk gebruikt wordt, is over een maand al op z’n retour. Want waar is Hyves inmiddels gebleven? Voorbijgestreefd door Facebook, maar voor hoe lang?
In het eerste deel staat bij elk van deze sociale media wat het inhoudt en wat je ermee zou kunnen in en rond de kerk, hoe je het kunt inzetten binnen het gemeentewerk.

In het tweede deel van het boek reflecteren verschillende schrijvers op het gebruik van de sociale media. Dat gebeurt vanuit heel verschillende invalshoeken.
Jos de Kock stelt de vraag: ‘Wat moet de kerk met sociale media?’ Hij doet dat aan de hand van een themanummer van het tijdschrift ‘Handelingen’. In dat themanummer gaan vrijwel alle schrijvers er vanzelfsprekend vanuit dat kerken op esocial media aanwezig moeten zijn. De Kock werpt nog wel een aantal vragen op ten aanzien van de verhouding tussen kerk en sociale media. Goede bezinning is van wezenlijk belang.
In een volgend hoofdstuk wordt ingegaan op verschillende theologische thema’s met betrekking tot de sociale media. Frank Bosman beziet de vraag of je traditionele theologische noties als ‘waarheid’, ‘vriendschap’ en ‘gemeenschap’ opnieuw moet formuleren omdat zij op sociale media van groot belang zijn, maar soms heel andere dimensies krijgen.
Johannes van den Akker schrijft over gemeenschapsvorming in een netwerksamenleving. Boeiend hoe getracht wordt vanuit een missionair-diaconale insteek nieuwe en inspirerende verbindingen aan te gaan. Hier liggen echt wel mogelijkheden, maar tegelijk zijn er nog de nodige vragen te stellen onder andere vanuit de invalshoek van het gemeente-zijn. In een volgend hoofdstuk worden lijnen getrokken van Paulus, staande op de Areopagus en predikant op het marktplein van Athene, naar de nieuwe social media. Maar in dat verband komt ook de noodzaak van het aandoen van Gods wapenrusting (Ef.6) bij het deelnemen aan sociale media aan de orde. Twitter met wijsheid en voorzichtigheid. Gebruik sociale media oprecht en eerlijk. Wees moedig en sterk. Gebruik Facebook met zelfbeheersing en zorgvuldigheid. Al met al zeer behartigenswaardige woorden. Een hoofdstuk over offline versus online bidden laat zien hoe verschillend er met bidden omgegaan wordt. Eerlijk gezegd heb ik zelf niets met online bidden.
Het tweede deel sluit af met de persoonlijke ervaringen die zuster Marianne van Haastrecht en parochiepriester Anton ten Klooster met het gebruik van sociale media hebben en hoe zij die heel concreet hebben ingezet in hun geloofsgemeenschap.
Al met al een handboek dat veel aanreikt. Zeker in het eerste deel. Al blijft het riskant een handboek voor kerk en sociale media te schrijven want de snelheid waarmee dit terrein in beweging is en verandert maakt, dat een handboek al snel verouderd is. Echter voor de doordenking van de sociale media en van de vraag of je er wel of geen gebruik van moet maken kan het tweede deel een goede aanzet geven. Blijvende bezinning op de sociale media – die niet meer weg te denken zijn uit onze samenleving – blijft ook in eigen kring meer dan noodzakelijk.


Eric van den Berg en Frank G. Bosman (red.) Handboek kerk en social media. Uitg. Boekencentrum, Zoetermeer; 166 blz.; € 15,90.


C. VAN DE WORP, WEZEP

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juli 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juli 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken