Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GOUDEN KIST

Bekijk het origineel

GOUDEN KIST

Voorwerpen in de tabernakel [6, slot, de ark]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de opdracht een heiligdom te bouwen, laat God zien dat Hij bij de mensen komt wonen. Met Zijn heerlijkheid daalt Hij af en vervult Hij de tabernakel. Zijn aanwezigheid is geconcentreerd boven het gouden verzoendeksel, dat op de ark ligt.

De binnenste ruimte is het heilige der heiligen, de troonzaal van het goddelijk paleis. Hier staan de allerbelangrijkste voorwerpen: de ark van het verbond met het verzoendeksel. Dit geldt als de zetel van de onzienlijke God. Alleen de hogepriester mag hier binnen treden, slechts éénmaal per jaar (Lev.16). Toen de HEERE werd gediend volgens de oude ceremoniën, was de toegang tot Hem nog niet publiek toegankelijk (Hebr.9: 8). Maar terwijl Christus Zijn leven gaf aan het kruis, scheurde God het voorhangsel open. Nu hebben wij allen permissie tot Hem te naderen door het bloed van Jezus (Hebr.10:19).

BEDEKKING
Twee gouden cherubs (engelenfiguren) staan naar elkaar gebogen boven de ark. Ze staan niet als bewakers met hun gezicht naar buiten om indringers tegen te houden. Maar ze staan als erewacht met hun vleugels omhoog naar de plaats gekeerd waar de HEERE troont (Ps.99:1). Evenals de vele tienduizenden engelen rondom Gods troon in de hemel, onderstrepen deze cherubs de grootheid en majesteit van Israëls Koning. Laat de volken diep ontzag tonen voor Zijn Heiligheid.
De ark is een bewaarkist voor de stenen platen waarop de tien geboden staan geschreven. Deze wet of getuigenis drukt de wil van de HEERE uit. Het zijn de bepalingen van Zijn verbond. De wet ligt niet in het heilige, maar bij de HEERE Zelf in bewaring. Hij zal Zijn recht handhaven, ook wanneer Hij het volk Zijn gunst bewijst. Nergens zien we dat mooier dan in Jezus Christus, die de heilige wet draagt in Zijn binnenste.
Bovenop de ark ligt een gouden plaat. Dit afzonderlijke voorwerp is niet slechts een deksel om de kist af te sluiten, maar de plaats waar alle zonden worden bedekt. De zonde wordt niet zomaar weggemoffeld, maar de hogepriester sprenkelt op dit deksel het bloed der verzoening. Er is voor betaald. Nu ziet de HEERE geen ongerechtigheid meer in Zijn volk. Dit diepe mysterie krijgt zijn vervulling in Christus. Zijn bloed bedekt alle zonden van ieder die in Hem gelooft.

STEM
Bij de opdracht dit voorwerp te vervaardigen, geeft God Mozes een belofte. ‘Dan zal Ik u daar ontmoeten en van boven het verzoendeksel, van tussen de twee cherubs, die zich op de ark van de getuigenis zullen bevinden, zal Ik met u spreken.’ (Ex.25:22) Zo gebeurt het ook. Terwijl Mozes in het heilige staat bij het gouden altaar, hoort hij vanuit het heilige der heiligen de stem de HEERE (Num7:89). Via die woorden tot Mozes regeert God Zijn volk.
Op reis dragen de priesters de gouden ark steeds vóór de Israëlieten uit (Num.10:33-36). Zo kan ieder zien dat de HEERE voorop gaat. Het kolkende water van de Jordaan deinst voor Hem terug (Joz.3; Ps.114). In de belegering van Jericho levert de HEERE de strijd en kan het volk stil volgen (Joz.6). Als een herder leidt en beschermt Hij Zijn kudde. De schapen horen Zijn stem en gaan achter Hem aan. Hij brengt ze veilig thuis.


ARK

hoogte: 0,68 meter
lengte x breedte: 1,13 x 0,68 meter
materiaal: accaciahout en goud
bijzonderheden: verzoendeksel met twee engelenfiguren
beschrijving: Exodus 25:10-22 en 37:1-9

De ark heeft de vorm van een kist, die vanbuiten én vanbinnen met goud is overtrokken. Aan de bovenkant zit een sierrand, net als om de tafel en het reukaltaar. De vier ringen voor de draagbomen zitten lager dan bij de andere voorwerpen, namelijk aan de voetstukken. Wanneer de priesters de ark met de draagbomen op hun schouders dragen, steekt deze als een koningszetel boven iedereen uit. De draagbomen moeten altijd in de ringen blijven. Wanneer men de tabernakel ontmantelt, wordt de gouden ark afgedekt.
Bovenop de ark ligt het gouden verzoendeksel met aan beide uiteinden de cherubs. Deze engelenfiguren hebben hun vleugels naar boven uitgespreid en de gezichten naar elkaar en naar het verzoendeksel gericht.


Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 oktober 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

GOUDEN KIST

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 oktober 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's