Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boodschap voor reizigers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boodschap voor reizigers

10 minuten leestijd

Dr. J.I. Packer (87) is een hedendaagse protestantse theoloog die veel invloed heeft uitgeoefend op het theologisch denken van duizenden voorgangers. In zijn vele boeken weet hij bijbels onderwijs te verhelderen met alledaagse voorbeelden of eigentijdse problemen. Oude waarheden worden zo weer levend.

Aan Packers rol als invloedrijk theoloog hoeft niemand te twijfelen. Hij beschrijft de christelijke theologie voor een reiziger, een pelgrim op reis naar de hemelstad, maar niet voor een toeschouwer vanaf een balkon. Vanaf een balkon kijken mensen naar de voorbijgangers die voor hun ogen langstrekken. Zij hebben zo vanaf hun comfortabele hoogte allerlei ideeën over die reizigers. Ze vinden dat sommigen verkeerde wegen gaan en dat anderen zich toch maar vreemd gedragen. Ze vragen zich ook af waar die weg waarop de reizigers voortgaan, uitkomt. Zelf blijven ze echter gewoon op het balkon zitten kijken als toeschouwers. Daarmee blijven hun vragen en opmerkingen theoretisch.

De reizigers beneden hebben ook wel hun theoretische inzichten, maar zij staan daarmee midden in de praktijk van het leven. Voor hen is het leven geen dorre theorie, maar praktijk, die voortdurend vraagt om beslissingen en daden.

INVLOED

Met dit voorbeeld opent dr. Packer in zijn voorwoord het boek God leren kennen (Knowing God). Toen ik dit voorbeeld ooit las en erover nadacht, begreep ik waarom zijn boeken en geschriften over de hele wereld zo gretig worden gelezen. Immers, de beschrijving van het christelijk geloof is voor dr. Packer geen zaak van toeschouwer zijn op een balkon, ver boven de werkelijkheid van het leven. Daar, in zijn luie stoel, kan de toeschouwer zich afvragen hoe al het kwaad in deze wereld valt te rijmen met Gods almacht en goedheid en hij zoekt daarbij altijd maar naar een theoretische verklaring. Maar de reiziger, aldus Packer, vraagt zich af hoe hij het kwade kan overwinnen en het goede daarvoor in de plaats kan stellen. James Packer beschrijft de christelijke theologie voor een een pelgrim op reis naar de hemelstad. Hij weet vanuit de bijbelse leer op onnavolgbare wijze toepassingen te maken naar het dagelijkse leven. Met zijn boeken heeft hij niet alleen veel invloed uitgeoefend op het theologisch denken van voorgangers, maar ook veel betekend voor ‘gewone’ gemeenteleden. Het Amerikaanse tijdschrift Christianity Today riep hem ooit uit tot een van de invloedrijkste theologische schrijvers van de twintigste eeuw. Veel van zijn werken zijn niet alleen in het Nederlands beschikbaar, maar ook veel Aziaten kunnen Packers werken in hun eigen taal lezen.

SAMENWERKING

Zijn hele leven is de gereformeerde theologie hem lief gebleven en Packer is daarin steeds krachtiger verankerd. Theologen als Calvijn, Edwards, Spurgeon en Whitefield hebben veel invloed op hem gehad. Zijn tijdgenoot Martyn Lloyd- Jones was eveneens van grote betekenis voor hem, hoewel hun kerkelijk standpunt verschilde en later enige verwijdering veroorzaakte.

In de jaren negentig van de vorige eeuw kreeg Packer kritiek op zijn standpunt aangaande de Rooms- Katholieke Kerk. Hij zag mogelijkheden tot samenwerking met rooms-katholieken en werkte mee aan het document Evangelicals and Catholics Together. Later werd wel duidelijk dat Packer absoluut geen katholiek water bij de gereformeerde wijn deed, maar dat hij niets anders bedoelde dan een gezamenlijke tegenaanval op de gemeenschappelijke vijanden van ongeloof, zonde en cultureel verval. Packer verdoezelde de verschillen niet, maar wilde een gezamenlijk getuigenis naar de wereld. Dit tekent de visie van Packer: Onverzettelijk in de (gereformeerde) leer, maar waar mogelijk samenwerking met anderen om het getuigenis van Gods Woord in een wereld van verval te laten klinken.

PURITEINEN

De kracht van Packer ligt ook in zijn gaven om de bijbelse leer van de traditie vruchtbaar te maken voor de hedendaagse theologie. Hierin was hij eveneens beïnvloed door C.S. Lewis. Packer zag dat de moderne theologie de kerk uiteindelijk achterliet in chaos. Hij was van mening dat we weer terug moeten naar de bronnen. Hij is wel eens betiteld als de Robin Hood in de kerk. Packer wilde uit de rijkdom van het verleden putten om daaruit de armen van de moderne tijd te bedienen. De kerk van vandaag kan alleen maar winnen en meer zicht krijgen op de zuivere bijbelse leer wanneer we te rade gaan bij de theologische bronnen van vroeger, aldus Packer. We hebben de vroegere evangelicalen nodig om vandaag bewaard te blijven bij de gereformeerde leer. Van jongs af aan hebben vooral de puriteinen het hart en het theologisch denken van Packer geraakt en diepgaand beïnvloed. Hij is wel genoemd ‘de laatste van de puriteinen’. De puriteinen lieten Packer de grote noodzaak inzien om binnen de kerk weer te preken over de heiligheid en de soevereiniteit van God en over de zonde van ons mensen en de noodzaak van het geloof in die ene Zaligmaker Jezus Christus. Hoe sterk Packer zich met die opvattingen verbonden voelde, blijkt bijvoorbeeld in het magistrale artikel dat hij schreef als voorwoord op een boek van John Owen, The Death of Death in the Death of Christ. In deze introductie, ‘Gered door Zijn kostbaar bloed’ (‘Saved bij His Precious Blood’), maakt hij helder dat de puriteinen een theologie bedreven waarin God centraal wordt gesteld. De armoede van veel evangelicale kerken vandaag is dat de mens in het middelpunt staat. Je merkt hoe Packer hiermee worstelt en dat het zijn verlangen en gebed is dat de ogen hiervoor opengaan.

GOD KENNEN

Om God centraal te kunnen stellen in het leven is het vóór alles nodig dat wij God leren kennen. In het boek God leren kennen schrijft Packer dat wij binnen de kerk zo vaak het juiste zicht op God missen. Het denken van ons mensen heeft zich immers zoveel aangepast aan de moderne tijdgeest, die groot over de mens denkt maar klein over God. Wie meer kennis van God ontvangt, zal dit gaan erkennen en zo kan God weer des te meer centraal komen te staan in ons leven. Maar dan moeten we niet op het balkon blijven zitten theoretiseren als toeschouwer, maar God zoeken als reiziger. In God leren kennen worden de eigenschappen van God op eenvoudige en treffende wijze besproken (beter gezegd: bewonderd). Het gaat niet alleen om kennis óver God, maar veel meer om kennis ván God. Bij het beschrijven van deze kennis van God en hoe wij die ontvangen, komt weer de praktische inslag van Packers werk naar boven. Het kennen van God betekent dat wij luisteren naar Gods Woord, het ontvangen door de Heilige Geest en het toepassen. Hierdoor krijgen wij oog voor het wezen van God en leren wij doen wat Hij ons opdraagt. Op deze manier worden we geleid in Zijn goddelijke gemeenschap.

HEILIGING

Hiermee komen we op de praktijk van de heiliging van het leven. Er is wel beweerd dat Packer een theoloog van de heiligingsleer zou zijn. Misschien niet onterecht, maar wie zijn werken leest, zal moeten toegeven dat heiliging bij hem volledig is verankerd in de rechtvaardiging. Hij heeft zich juist verzet tegen een heiligingsleer die mensen terugwerpt op zichzelf en niet op Christus. Maar het moet tegelijk helder zijn, zo schrijft Packer, dat mensen die God kennen zich volledig voor Hem inzetten. In 1996 sprak hij op een conferentie in Houten de volgende woorden: ‘Realiseerde u zich ooit wat het betekent door de Heilige Geest met Christus verbonden te zijn? Hij, de eeuwige God, zocht altijd de eer van Zijn Vader. Door deze band verandert de kern van het bestaan van een wedergeboren christen zo, dat dit ook zijn diepste verlangen uitmaakt. Als u dat niet hebt, zit uw hoofd misschien vol gereformeerde theologie. Maar dan moet ik u zeggen dat uw hart nog niet is wedergeboren.’ Deze woorden zeggen genoeg. Heiliging is voor Packer geen menselijke prestatie of iets oppervlakkigs. Heiliging betekent voor hem het doden van de zonde aan de binnenkant. Packer ontmoette te veel mensen voor wie heiliging niet meer is dan een rollenspel. Dat heiliging van je leven een zaak van strijd betekent, evenals bij de puriteinen, kan Packer alleen maar onderstrepen.

BUBBELBADRELIGIE

Daarmee geeft Packer aan dat het leven van een christen, een reiziger met God, niet altijd eenvoudig is. Het christelijk geloof is er echter ook niet om het ons mensen naar de zin te maken. Het is er om te komen tot een nieuw leven door geloof en wedergeboorte, opdat God de eer zal krijgen in ons leven. In het boek Gods plannen voor jou (Gods Plans for You) schrijft hij over dit onderwerp aan de hand van een bubbelbad. De moderne mens is volgens hem in de kerk vaak op zoek naar een bubbelbadervaring, een gevoel van ondersteuning en behaaglijkheid. Volgens Packer zou de kerk met bubbelbaden in plaats van kerkbanken geen zorgen hebben over de opkomst. Op deze aansprekende wijze laat Packer zien waar het probleem zit: een bijbels denken waarin God centraal staat is vervangen door een mensgericht denken. Groot gevaar is dat God op die wijze steeds meer aan de kant geschoven wordt en de mens Zijn plaats inneemt. Hierdoor zal de zonde toenemen en zegevieren.

UITZIEN

Hoe de mens de plaats van God inneemt, heeft Packer in het laatste decennium krachtig ervaren binnen de Anglicaanse Kerk van Canada. Wereldwijd is de Anglicaanse kerk tot op het bot verdeeld over de aanvaarding van homoseksuele relaties. Toen in Noord-Amerika in 2003 de eerste homoseksuele bisschop werd gewijd, sprak Packer van een kerkelijke aardbeving. Hij beschreef hoe dit het gezag van de Bijbel onderuit haalde en de kerk werd verraden. Packer sprak over tegengestelde opvattingen ten aanzien van Gods openbaring. Aan de ene kant het conservatieve, orthodoxe standpunt, en aan de andere kant het liberale, revisionistische standpunt. Packer breekt een lans voor het bijbelse denken waarin homoseksueel gedrag altijd onaanvaardbaar is voor God. Hij maakt hierdoor, terwijl hij de leeftijd van de zeer sterken al nadert, een zware periode in zijn leven en in zijn bediening mee. Hij was zich er echter van bewust dat hij geen toeschouwer was op het balkon, maar een reiziger, een pelgrim, onderweg naar de hemelstad. Zolang je hier op aarde reist, zul je stormen te verduren krijgen.

Ds. A. Bloemendal is hervormd predikant te Groot- Ammers.


WIE IS PACKER?

James Innell Packer wordt op 22 juli 1926 in Gloucester (Engeland) geboren. Hij groeit op in een Anglicaans gezin en de kerk van zijn jeugd zal hij zijn hele leven trouw blijven. Als kind krijgt hij een ernstig ongeluk dat zijn leven stempelt. In zijn jonge jaren, voordat hij persoonlijk tot geloof komt, ondergaat hij de invloed van de werken van C.S. Lewis. In zijn laatste interview, dat hij afgelopen zomer gaf, vertelt Packer hoe Lewis hem greep met zijn opmerkingen over het vele goede dat het christelijke geloof in deze wereld heeft gebracht. De jonge Packer was daarvan diep onder de indruk, hoewel hij zelf dus op dat moment nog niet deelde in een persoonlijk geloof. Die omkeer vindt plaats tijdens zijn studietijd in Oxford, waar hij vanaf 1944 klassieke talen en filosofie studeert. In Oxford grijpt de Heere hem in zijn hart en verandert hem in een ander mens. Packer wil vervolgens predikant worden in de Anglicaanse kerk; zijn eerste gemeente in Birmingham mag hij als hulppredikant dienen. Later doceert hij aan verschillende predikantenopleidingen in Groot- Brittanië. In 1979 vertrekt hij naar Vancouver in Canada, waar hij hoogleraar wordt aan het interkerkelijke Regent College en waar hij nog steeds doceert. James Packer trouwt in 1954 met Kit Mullet. Uit hun huwelijk worden drie kinderen geboren.


PUBLICATIES(een selectie)

Fundamentalism and the Word of God

Evangelism and the sovereignty of God

Knowing God

I Want to Be a Christian

The Ten Commandments

The New Man

Knowing Man

God has spoken

Freedom and Authority

Freedom, Authority and Scripture

Keep in step with the spirit.

Finding fullness in our walk with God

Hot Tub Religion

A Passion for Holiness

A Quest for Godliness.

The Puritan Vision of the Christian Life

Knowing Christianity

Life in the Spirit

Meeting God

God’s plans for you

Divine Sovereignty and Human Responsibility

NEDERLANDSE VERTALINGEN

Evangelisatie en de soevereiniteit van God

God leren kennen

Wandelen door de Geest

Oppervlakkigheid troef

Geen zee te hoog

Jagen naar heiliging

Opbouwend leiderschap. Wijsheid uit het boek Nehemia

Fundamentalisme en het Woord van God

Groeien in Christus

Gods plannen voor jou

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Boodschap voor reizigers

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's