De leeftijd van Zacharias
We gaan ervan uit dat Zacharias volgens Lukas 1:18 oud was. Dat geeft hij zelf aan. Maar volgens Numeri 4:3 en 35 zou een priester niet ouder mogen zijn dan vijftig jaar. Hoe oud was Zacharias?
Van tijd tot tijd is het een discussiepunt: moet een ambtsdrager op een bepaalde leeftijd aftreden? Soms gaan de gesprekken over ‘voor’ of ‘tegen’ zelfs met emoties gepaard. Het kan bijna niet anders, of die bekende leeftijdsgrens van vijftig jaar komt aan de orde. Hoe zit dat eigenlijk?
PRIESTERS
We zijn vertrouwd met de gedachte dat de priesters in Israël tot hun vijftigste jaar dienst deden. Zo lezen we dat in Numeri 4. We moeten in dit verband echter bedenken dat de dienst van de Heere werd waargenomen door priesters én levieten. Beiden behoorden tot de stam Levi. Ze dienden in het heiligdom. Hun werk was echter onderscheiden. De priesters brachten de offers. Zij waren in directe zin betrokken bij de dienst der verzoening. Zij legden ook het reukwerk op het altaar: beeld van het gebed tot de Heere. De priesters legden ook de zegen op het volk. Dat was een heerlijke dienst. Deze dienst wees heen naar het werk van Christus, de Hogepriester. Het is een heerlijke belijdenis: Hij was Zelf het Lam, dat ter slachting werd geleid.
LEVIETEN
De priesters werden bijgestaan door de levieten. Zij waren degenen die de priester ‘hielpen’ in hun dienst. In ons bekende formulier tot bevestiging van ambtsdragers zijn zij het beeld van de ouderlingen, die de predikant bijstaan. Dat is een beetje te kort door de bocht, misschien. Die levieten waren niet ‘minder’, zoals lange tijd de diakenen wat achtergesteld werden. Maar in één ding moesten zij wél min of meer uitblinken: in fysieke kracht. Tijdens de woestijnreis moesten zij de tabernakel ‘afbreken, vervoeren en weer opbouwen’, als het volk naar een andere plaats vertrok. Dat was best zwaar werk. In Numeri 4 wordt weliswaar ook gesproken van het werk dat Aäron en zijn zonen deden, maar dat beperkte zich tot het opvouwen van de kleden, een verantwoordelijk werk. Het zware werk deden de levieten echter.
TIJD VAN RUST
Nu die leeftijdsgrens. In Numeri 8:24-26 lezen we: ‘Dit geldt voor de Levieten: vanaf vijfentwintig jaar oud en daarboven is men tot de dienst in de tent van ontmoeting verplicht. Maar iemand vanaf vijftig jaar oud zal van de dienst ontheven zijn en zal niet meer hoeven te dienen. Wel mag hij zijn broeders in de tent van ontmoeting bijstaan bij het vervullen van hun taak; de dienst zelf mag men echter niet meer verrichten. Zo moet u inzake de Levieten doen ten aanzien van hun taken.’ De genoemde leeftijdsgrens van vijftig jaar geldt dus voor de levieten en niet voor de priesters. Na hun vijftigste mochten de levieten het rustiger aan doen. Ze waren niet meer verplicht dienst te doen, maar ze mochten hun broeders wel bijstaan. Het mocht wel, maar het moest niet. Mooi is dat. Het tekent de zorg van de Heere voor Zijn dienstknechten. Ze worden in onze tijd geen priester of leviet genoemd. Daar hebben we andere namen voor. Het werk in de dienst des Heeren vergt veel. De dienst der verzoening wordt dikwijls meegedragen in een ‘aarden vat’. Op een gegeven ogenblik zegt de Heere: ‘Nu mag je een tijd van rust krijgen.’ Niet meer het volle werk, af en toe wel ‘bijstand’. Mogen we daar de trouwe zorg van de Heere niet in belijden? Hij is toch een God van orde?
LEEFTIJD
Bovenstaande maakt duidelijk dat Zacharias, de priester, niet jonger dan vijftig hoefde te zijn. Hij zal wel ouder geweest zijn dan die leeftijd en Elisabeth mogelijk nóg ouder. Zijn houding van ‘ongeloof ’ kunnen we dus wel een beetje begrijpen. Maar de Heere ging een wonderlijk werk doen. Dat doorbreekt alle grenzen. Tot slot wat Petrus zegt over een heilig priesterschap, het ambt van alle gelovigen. Daarbij behoren de kinderen en de zuigelingen, uit wier mond de Heere eer krijgt en zij, die in de grijze ouderdom nog vruchten dragen’ Over leeftijd gesproken.
Ds. W. Arkeraats uit Hardinxveld- Giessendam is emeritus predikant.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 2014
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 2014
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's