Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veilig wonen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veilig wonen

Heeft de Messias wel vrede gebracht?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Messias komt en Kerst is daarmee een feest van vrede en veiligheid. Maar is dat wel zo? Als je let op de geschiedenis van Israël en vandaag om je heen kijkt, vraag je je af: Hoezo is Kerst een feest van vrede en veiligheid?

In Micha 5 lezen we dat de Messias, Die een Heerser zal zijn in Israël, de Israëlieten zal weiden in de kracht van de HEERE, dat zij veilig zullen wonen en dat Hij vrede zal zijn. Maar staan deze beloften uit Micha 5 niet op gespannen voet met de realiteit?

BEDREIGING
Bijna 800 jaar voor de komst van Jezus Christus profeteert Micha al: de Messias komt. We moeten niet denken dat de komst van de Messias op dat moment voor de hand lag. Integendeel, de situatie in Israël was verre van rooskleurig. Om niet te zeggen bedreigend.
Micha, de profeet uit Moreset (in het zuiden van het Tweestammenrijk), kondigt het oordeel van de HEERE aan. En dat is heftig: Luister, volken, allemaal! Laat de Heere HEERE Getuige tegen u zijn (Mich.1:1). De HEERE komt vanwege hun zonden en overtredingen straffend en oordelend naar Zijn volk toe (Mich.1:5). De woorden van Micha liegen er niet om. De HEERE komt. Bedreigend en bestraffend, onontkoombaar. Alle zalvende woorden van valse profeten ten spijt.
Sion zal als een akker omgeploegd worden, Jeruzalem zal een puinhoop worden (Mich.3:12). Israël zal tot in Babel komen (Mich.4:10). Het is bedreiging en vijandschap wat de klok slaat. Vrede en veiligheid zijn ver te zoeken.

BELOFTE
Israël moet door het nulpunt. Uitgerekend daar begint God. Nee, niet in Jeruzalem, niet in Samaria, maar in Bethlehem. Bethlehem- Efratha, al bent u klein onder de duizenden van Juda, uit u zal Mij voortkomen Die een Heerser zal zijn in Israël. Dat is de belofte van God.
Die komt van dezelfde HEERE als Die met Zijn oordeel komt. Zijn straffende hand is blijkbaar niet Zijn laatste woord. Zijn slaande hand is niet Zijn enige hand. God werkt met twee handen, Hij spreekt met twee woorden: oordeel en belofte.
Laten we er niet overheen lezen dat de HEERE van tevóren met twee woorden spreekt. Hij komt bedreigend en vernietigend, maar ook belovend en vertroostend. Daarmee is uiteraard niet gezegd dat de belofte de bedreiging wegneemt. En toch, er komt Iemand, Die een Heerser zal zijn in Israël: Jezus Christus, de Messias.

ISRAËL
Hoe deze Messias is? Hij is Heerser. En Herder. Wat Hij bewerkstelligt? Vrede en veiligheid. Hij zal Vrede zijn (Mich.5:4). Israël zal veilig wonen. Op dat laatste zoomen we in: Zij zullen veilig wonen (v.3). Hoe kan dat? Er wordt dan wel veiligheid voor Israël toegezegd, maar wat is daarvan zichtbaar? Het volk werd weggevoerd naar Babel. Door de eeuwen heen was er keer op keer de confrontatie met vijandelijke machten. Wie denkt niet aan de Holocaust, wie denkt niet aan het telkens weer oplaaiende conflict om de Tempelberg? Bethlehem viert Kerst tussen beton en prikkeldraad.
En toch: zij zullen veilig wonen. Micha zegt het. Het zijn niet zijn eigen woorden, maar het is het woord van de HEERE (Mich.1:1). De vraag wordt alsmaar prangender: hoe kan het?

DE KERK
Hebben de woorden uit Micha 5 trouwens alleen zeggingskracht voor Israël? Of mogen we de cirkel breder trekken door deze profetie niet alleen op Israël, maar ook op de kerk door de eeuwen heen te betrekken? Ik denk dat dat laatste mag.
Om dat op het spoor te komen is het belangrijk om ons af te vragen wíe er veilig zullen wonen? Wie zijn die ‘zij’ in Micha 5:3? Allereerst Israël toen, maar ook de eeuwen door. Het overblijfsel van Israël zal zich bekeren, zal terugkeren. Iets daarvan zien we gebeuren op het pinksterfeest, zoals we dat lezen in Handelingen 2. Uit alle windstreken, van heinde en ver, komen ze naar Jeruzalem: Joden en Jodengenoten.
We mogen de kring nog breder trekken: de broeders van de komende Messias (Mich.5:2) zullen zich bekeren, met de Israëlieten. Wie de broeders van de Messias zijn? Mattheüs vertelt het ons: Wie de wil van Mijn Vader doet (zegt Jezus), Die in de hemelen is, die is Mijn broeder (Matt.12:50). We mogen de cirkel opnieuw breder trekken. Paulus schrijft er meer dan eens over: In Jezus Christus is er geen onderscheid meer tussen Jood en heiden: Hij, Jezus Christus is onze vrede, Die beiden (Jood en heiden) één gemaakt heeft (Ef.2: 14).

VERVOLGING
Intussen worden de vragen die we stellen alleen maar indringender: Kerst, een feest van vrede en veiligheid? Als we niet alleen letten op de geschiedenis van Israël, maar ook op die van de kerk door de eeuwen heen? Als we vandaag om ons heenkijken en er niet omheen kunnen dat Gods gemeente meer en meer vervolgd wordt?
Israël en de broeders van de Messias, ze zullen veilig wonen. De HEERE heeft het Zelf beloofd. Intussen blijft die ene vraag in ons hoofd rondzingen: hoe kan het?

NOG NIET
Wat is er zichtbaar van vrede en veiligheid met Kerst? Als we het verleden de revue laten passeren zien we er niet zoveel van. Als we vandaag om ons heen kijken minder dan ooit. Hoe moeten we de profetenwoorden uit Micha 5 dan verstaan?
De sleutel ligt bij vers 2. Aan bedreiging, lijden en onveiligheid komt een einde. Wanneer? Als zij die baren zal, gebaard heeft. Tot die tijd zucht Israël, zucht de kerk, zucht heel de schepping (Rom.8).
Micha rekent ermee dat het nog niet zover is. Het veilig wonen is een belofte waarvan de totale vervulling nog uitstaat. Eerst zal het volk over worden gegeven in vijandige handen (Mich.5:2). Eerst is er Babel. Eerst is er allerhande bedreiging en strijd. Dat kan intussen geen verrassing meer zijn. De HEERE heeft het van tevoren gezegd. Nogmaals, dat is niet Zijn laatste woord.

VERLANGEN
Iemand die dat ook begreep, is Paulus. Ik kom opnieuw terecht bij Romeinen 8. Hij schrijft: Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden (Rom.8:18). Daarmee is ook gezegd dat de belofte dat mensen veilig zullen wonen echt haaks kan staan op de realiteit.
Dat mag ons aansporen om met Paulus op onze tenen te gaan staan, om zó bedreiging en verdrukking te boven te komen. Vooruitkijkend, met reikhalzend verlangen.

GARANTIE
Eens wordt Gods belofte heerlijk vervuld. Israël en de broeders van de Messias zullen veilig wonen. Deze woorden worden onderstreept door een goddelijke garantie. Er is er Eén Die Heerser is, Eén Die Herder is. Hij bewaakt, beschermt en beveiligt. Het is Jezus Messias, Die in het klein begint: geboren in Bethlehem. Hij zal groot zijn tot aan de einden van de aarde (Mich.5:3). Dát is de garantie voor de veiligheid van al Zijn volgelingen. Van zee tot zee zal Hij regeren. Daar wachten wij op. Maar niet werkeloos. De Messias stuurt tot die tijd Zijn getuigen de wereld in, tot aan het uiterste van de aarde (Hand.1: 8).

VEILIG VADERHUIS
Eens zal ieder die Hem leerde volgen, veilig wonen. Ononderbroken. Wonen heeft in Micha 5 ook echt de betekenis van duurzaamheid: zitten en blijven. Leven in rust en in vrede, daar mag het naartoe, met Israël en met de kerk.
De volledige vervulling is er als Jezus Messias terugkomt. Er is een veilig Vaderhuis. Waar ieder die Hem lief kreeg, diepdonker lijden te boven komt en het hoogste lied mag zingen, instemmend met Israël: Gij hebt mijn ziel beveiligd voor de dood, Gij hebt mijn smart verdreven.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Veilig wonen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's