Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belangrijke oproep

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belangrijke oproep

‘Wake Up!’ [3, slot]

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De auteurs van het boek Wake Up! verwachten dat Jezus op het Bazuinenfeest uit de hemel zal terugkomen om Zijn gemeente te halen. In tegenstelling met de opvatting in de meeste kerken verwachten ze nog veel gebeurtenissen daarna.

Na het Bazuinenfeest volgen nog twee andere najaarsfeesten: de Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest. De visie van Lamm en Vanbeckevoort dat er na de wederkomst nog meer gebeurtenissen zullen volgen, komt overeen met de toekomstverwachting zoals die in bepaalde evangelische kringen gangbaar is (ook bij het Zoeklicht), maar deze wordt hier op een andere manier onderbouwd.
Voor alle duidelijkheid: in deze bespreking ga ik alleen in op de specifieke redeneringen van het boek Wake Up!. Er valt uiteraard veel te zeggen over de opname van de gemeente, de grote verdrukking, het duizendjarig vrederijk, de bekering van Israël, de antichrist en de bruiloft van het Lam, maar de bespreking van die onderwerpen valt buiten het kader van deze drie artikelen. Wie hierover meer wil lezen, kan terecht in het boek Hoop op God. Eschatologische verwachting van dr. J. Hoek.

KERSTFEEST
De schrijvers Lamm en Vanbeckevoort menen dat het kerstfeest onder invloed van heidense tradities vastgesteld is op 25 december. Er lijken nog meer heidense invloeden te zijn. Jezus kan nooit in een stal geboren zijn, want die plaats zou in strijd zijn met de Joodse reinigingsregels.
De auteurs kiezen ervoor dat Jezus tijdens het Loofhuttenfeest geboren is, en wel op de eerste dag van het feest. Op de achtste dag van het feest werd Hij besneden. Hij werd niet in een voerbak voor dieren gelegd, maar in een broodbak, waarin doeken lagen om het brood vers te houden. Het advies aan de lezer luidt: ‘Mocht u thuis een kerststal hebben, dan kunt u deze wellicht nog veranderen in een loofhut.’

SYSTEEMDWANG
Ik hoop dat de lezer doorheeft dat hier de ene traditie ingewisseld wordt voor een andere, zonder duidelijke argumenten. Het valt zeker niet uit te sluiten dat Jezus in het najaar geboren is tijdens een van de feesten, maar de Bijbel legt geen enkel verband. Het lijkt mij systeemdwang van de auteurs om de hoogtepunten van de heilsgeschiedenis allemaal te verbinden met feestdata.
Het is onduidelijk welk heidens feest op 25 december gevierd zou zijn. De invloed van keizer Constantijn op deze datum is ook niet aantoonbaar.
Inhoudelijk is het onbekend (en dus onwaarschijnlijk) dat het Griekse woord (of het Hebreeuwse origineel) ooit voor een broodbak gebruikt werd. Het is ook niet waar dat een stal als geboorteplaats in strijd zou zijn met de reinigingsregels. Daarom is het te wensen dat de auteurs hun twijfelachtige stellingname wat grondiger documenteren en niet slechts verwijzen naar de betekenis van ‘Bethlehem’ als ‘broodhuis’.

HUWELIJKSRITUEEL
De auteurs behandelen in hoofdstuk 6 het Joodse huwelijksritueel Dit lijkt op het eerste gezicht een cultureel verhaal, maar de auteurs verzekeren dat dit een goddelijke blauwdruk is met een grote profetische waarde, die andere bijbelse patronen bevestigt. Niet alle rituelen zijn te vinden in de moderne Joodse bruiloft, want daar wordt enigszins afgeweken van de oorspronkelijke Hebreeuwse huwelijksgebruiken. Het is een boeiend hoofdstuk waarin allerlei overeenkomsten gesignaleerd worden. De lezer is dan wel benieuwd naar de oorsprong van deze gebruiken. Zijn ze pas in het latere Jodendom ontstaan of zijn ze al ouder? Hierover wordt niets gezegd. Welke afwijkingen zijn ontstaan en wat de verschillende lokale tradities zijn, maken de auteurs ook niet duidelijk.
Dat betekent dat de kritische lezer vanaf de eerste bladzijde van dit hoofdstuk het gevoel krijgt dat de boeiende overeenkomsten tegelijk beslissend zijn voor de keuze van de rituelen. Het lijkt op een cirkelredenering. De enige bronvermelding bij de vele rituelen is een boek van Goodman en de meeste lezers kunnen dat niet raadplegen. In zijn algemeenheid geldt: hoe gezaghebbend zijn frappante overeenkomsten? Welke zeggingskracht hebben die voor ons? Het slothoofdstuk in de papieren uitgave gaat over de verbonden, die duidelijk onderscheiden moeten worden van een testament. Aan de orde komen het bloedverbond, het zoutverbond, het sandaalverbond en het huwelijksverbond. De ruimte ontbreekt om hierop en op de vele zaken die terloops in het boek genoemd worden, zoals de kinderdoop, in te gaan. Dergelijke terloopse opmerkingen roepen bewondering of kritiek op bij de lezer, maar ze ontberen meestal een duidelijke onderbouwing.

NUTTIGE INZICHTEN
Tijdens het lezen van het boek Wake Up! stootte ik meer dan eens op nuttige inzichten. Dit betreft bijvoorbeeld de verwarring die er in het Nederlands is bij het woordje ‘wet’. Veel christenen menen ‘vrij’ te zijn en niet meer met de wet te maken te hebben. Maar de Tora (het onderricht van de eerste bijbelboeken) en de waarschuwingen van Paulus tegen wetticisme mogen we niet verwarren.
Ook de waarschuwingen tegen ‘goedkope genade’ zijn terecht. Helaas denken veel christenen dat God toch wel vergeeft. Van belang is niet alleen de eenmalige vergeving van zonden van het verleden, maar ook de dagelijkse omgang met God en het leven in dankbaarheid. Ook vanuit de Grote Verzoendag zijn nuttige lijnen te trekken naar onze situatie. En uiteraard is de oproep waakzaam te zijn ook van groot belang.

ONBEKENDE INFORMATIE
De strekking van het boek is: er zijn veel parallelle patronen aan te wijzen. Die betreffen de feesten in Israël, de uittocht uit Egypte met wetgeving, de ceremoniën in de tabernakel, de gebeurtenissen in de week van de kruisiging, de verzoening en de Joodse bruiloft.
Alle lijnen wijzen naar het begin van de maand Tisjri. De verwachting is dan ook dat Jezus in die maand Zijn gemeente komt halen en dat daarna de laatste gebeurtenissen plaatsvinden, zoals de zevenjarige verdrukking op aarde. Het boek Wake Up! is spannend geschreven en de grote hoeveelheid onbekende informatie roept de vraag op: Waarom horen wij hierover niets in onze kerken? Behalve de reeds genoemde oorzaken heeft dat ook te maken met het feit dat er erg veel buitenbijbelse informatie in het boek staat.

BIJBELTEKSTEN
De werkwijze van de auteurs begint niet bij bijbelteksten, maar bij allerlei andere zaken. Vanuit de onderwerpen en schema’s komen allerlei bijbelteksten wel ter sprake, maar ze krijgen geen van alle een grondige bespreking. De lezer moet het doen met de belofte van de auteurs dat de samenhangen op den duur wel duidelijk zullen worden. Inderdaad is dat het geval, maar in deze artikelen heb ik meermalen laten zien dat de aangevoerde feiten niet juist zijn.
Hoe geloofwaardig is dan de uiteindelijke constructie? Het is met teleurstelling dat ik deze zinnen schrijf. Het is veel beter om bij de Bijbel te beginnen en daarna de joodse en christelijke tradities te onderzoeken en te toetsen. Het is echt riskant om het andersom te doen.

WEDERKOMST
En hoe zit het met de conclusie dat de wederkomst heel dichtbij kan zijn? Met die conclusie ben ik het van harte eens. Naar mijn overtuiging wijzen ‘de tekenen der tijden’ in die richting, met name de wereldwijde verkondiging van het Evangelie en gebeurtenissen met Israël. Daarom hoop ik dat wij de oproep om wakker te worden ter harte zullen nemen.
Ook hoop ik dat onze predikanten leerdiensten zullen houden over allerlei onderwerpen die met de eindtijd en de wederkomst te maken hebben. Niet om daarover het laatste woord te spreken, maar om de gemeente toe te rusten en uit te laten zien. Als dat niet gebeurt, vullen twijfelachtige boeken de ontstane leemte. En als berekeningen niet kloppen, keren velen zich af van dit belangrijke onderwerp.


N.a.v. Arno Lamm en Emile-André Vanbeckevoort, ‘Wake Up! Gods profetische kalender in tijdslijnen en feesten (6e druk); uitg. Zoeklicht, Doorn; 515 blz.; € 24,95.


Dr. M.J. Paul uit Ede is hoogleraar Oude Testament en doceert aan de CHE te Ede en de ETF te Leuven


Per abuis zijn vorige week slechts de kop en de introtekst van de laatste aflevering van de drie bijdragen van dr. Paul over het boek Wake Up! geplaatst. De oplettende lezer heeft gemerkt dat na kop en intro de tekst van de vorige aflevering opnieuw afgedrukt werd. Ons excuus voor deze vervelende vergissing. Bijgaand de tekst van de laatste aflevering.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Belangrijke oproep

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's