Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

STUDIEBIJBEL IS COMPLEET

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STUDIEBIJBEL IS COMPLEET

Waardevolle commentarenreeks voor een breed publiek

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na bijna dertig jaar is het laatste deel verschenen van de Studiebijbel. In totaal zijn er nu 29 lijvige delen, die 23.000 bladzijden met uitleg bevatten. Een monumentaal werk is geleverd, dat waardevol is voor een breed publiek.

Ds. W.G. Hulsman is predikant van de hervormde gemeente te Genemuiden.

Een felicitatie is zeker op zijn plaats. Het eerste deel verscheen in 1986. Bijna dertig jaar later is het zover dat dit commentaar compleet is. Meer dan veertig auteurs hebben hun medewerking verleend. De redactie bestaat nu uit dr. J.C. Bette, drs. G. van den Brink en dr. M.J. Paul.

UITGANGSPUNT

Deze serie beschouwt de Bijbel als het historisch betrouwbare Woord van God. Dat is het uitgangspunt. De Bijbel is door de Geest van God geïnspireerd, zoals Paulus aangeeft in 2 Timothe�6: ‘Heel de Schrift is van God ingegeven.’

Dit komt ook tot uiting in het volgende:

• Allerlei theorieën die afbreuk doen aan het gezag van de Bijbel worden besproken en weerlegd.

• Archeologische gegevens komen aan de orde. Deze bevestigen geregeld de bijbelse gegevens.

• Vaak verwijst het commentaar naar andere teksten. De Schrift verduidelijkt zichzelf.

OPZET

Ieder bijbelboek wordt in zijn context geplaatst. In een inleidend artikel komen onder andere de naamgeving, het auteurschap, de opbouw en de structuur van een bijbelboek aan de orde. Tevens wordt een bijbelboek geplaatst binnen zijn historische kader. Verder beschrijven de auteurs de boodschap van elke perikoop.

In het eigenlijke commentaar vinden we op de linkerpagina het Grieks of Hebreeuws afgedrukt, met daaronder de vertaling. Ook staat op deze bladzijde een weergave van de meest gebruikte vertalingen. Op de rechterpagina is de verklaring van de bijbeltekst te vinden, met aan de onderkant van de bladzijde de voetnoten. Ter verduidelijking zijn geografische kaarten toegevoegd.

Aan het eind van elk boek staan leerzame excursen, waarin dieper wordt doorgedacht over de bijbelse gegevens en waarin de schrijvers op bepaalde vragen ingaan. Geregeld staat er een verwijzing naar de website www. studiebijbel.nl bij. Hierop zijn extra bijbelmateriaal en waardevolle aanvullingen op de geschreven tekst te vinden.

HOSEA-MALEACHI

Om wat beter kennis te maken met dit commentaar een enkele opmerking over het laatst verschenen deel van de serie: Hosea-Maleachi (zie hieronder een uitgebreide bespreking, red.). Hierin komen de twaalf kleine profeten aan bod. Uit de inleiding blijkt dat er in de eerste zes boeken afwisselend een profeet uit Israël en een profeet uit Juda aan het woord is. Dit gebeurt tot Israël in de ballingschap is gegaan. De laatste zes boeken zijn van profeten uit Juda.

Het commentaar zelf luistert eerst goed naar de tekst, om vervolgens te kijken naar de boodschap. In Zacharia 12 en 14 staan bijvoorbeeld belangrijke teksten over de toekomst van Israël Bij de tekst uit Zacharia 12 dat ‘zij Mij doorstoken hebben’ staat in eerste instantie vermeld dat deze zin veel vragen oproept. De Bijbel kent immers nergens de notie dat God doorstoken wordt door een wapen.

Vervolgens zijn de Joodse en christelijke traditie aan de orde. Die maken duidelijk dat het hier gaat over een Messiaanse gezant van God.

Ten slotte trekt de schrijver ook een lijn naar het Nieuwe Testament, waar het doorboren van Gods heiligheid geïdentificeerd wordt met het letterlijk doorsteken van Christus. Ook komt dan aan de orde dat met Pinksteren Zacharia 12 niet volledig vervuld is, maar dat deze profetie uitzicht geeft op een nationaal herstel van Israël.

EXCURSEN

Aan het eind van het boek is een aantal interessante excursen toegevoegd, zoals: ‘God en het kwaad in de Bijbel’, ‘De dag des Heren’ en ‘de Messiasverwachting in het Oude Testament’.

Het laatste excurs gaat over het heil voor het overblijfsel van Israël We lezen daar: ‘steeds weer blijkt dat Gods volk tot geringe omvang teruggebracht kan worden en dat in een overblijfsel Gods belofte vervuld kan worden. Dat patroon van handelen moet ons bescheiden maken en doen beseffen dat de christelijke kerk in West-Europa niet vanzelfsprekend staande zal blijven. Dit patroon geeft ook een helder uitzicht: zelfs door kleine aantallen heen vervult de Here zijn beloften’.

VOLHARDING

Veel volharding is nodig geweest om dit hele commentaar in boekvorm te laten verschijnen. Waardevol is dat de redactie ingespeeld heeft op de opkomst van internet, door wat in boekvorm verschenen is nu ook aan te bieden via internet. Toch blijft de boekenserie zijn waarde houden. Het is mogelijk om in korte tijd kennis te nemen van de grondtekst, verschillende vertalingen en van een korte maar gedegen uitleg. Ondertussen is men na de afronding van dit project niet gestopt. Er is een Studiecentrum voor Bijbelonderzoek opgericht en men werkt verder aan de digitale versie. Onlangs is ook een vernieuwde Studiebijbel app op de markt gekomen. Een Spaanse editie is in voorbereiding.

DOELGROEP

De voorzitter van het Centrum voor Bijbelonderzoek, dr. Bette, schrijft ergens dat dit commentaar is geschreven ‘om de breedte van de gemeente van Jezus Christus te dienen en de gelovigen te helpen om Gods Woord te verstaan en toe te passen in hun dagelijks leven’.

De boekenserie heeft betekenis voor gemeenteleden en voor theologen en verder voor iedereen die belangstelling voor de Bijbel heeft. Wanneer kennis van Hebreeuws en Grieks ontbreekt, is het nu toch mogelijk om door te dringen tot de grondtekst. In de boeken van het Nieuwe Testament is het mogelijk om via een woordstudie meer te weten komen over het originele Griekse woord in de grondtekst.

De vele excursen zijn leerzaam. Veel van die artikelen zijn goed leesbaar en dragen sterk bij aan het beter verstaan van de Bijbel. Sommige excursen zijn meer geschikt voor theologen en gaan bijvoorbeeld in op het auteurschap van Jesaja, de synoptische kwestie of de gnostiek en de bestrijding daarvan.

GEZAG

Het commentaar is verschenen in een tijd waarin het gezag van de Bijbel sterk wordt ondergraven. Dit gebeurt door mensen buiten de kerk, maar ook door hen die veel kennis van de Bijbel hebben. Het heeft tot gevolg dat steeds minder ervaren wordt dat de Bijbel het laatste Woord heeft. We bekritiseren liever de Bijbel dan dat we onszelf onder kritiek van de bijbelse boodschap plaatsen. In dit commentaar komt duidelijk naar voren: ‘zo spreekt de Heere’.

VERFRISSEND

Er ligt veel goud opgeslagen in de diverse delen die zijn verschenen. De Bijbel blijkt geen ouderwets en gedateerd boek te zijn, maar een boodschap te bevatten voor mensen van de 21e eeuw. Hedendaagse uitleggers zijn erin geslaagd om op een verfrissende wijze deze boodschap door te geven aan de mens van nu. Tevens blijkt dat er veel meer in de Heilige Schrift te vinden is dan wat er doorgaans uitgehaald wordt.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juli 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

STUDIEBIJBEL IS COMPLEET

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juli 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's