Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WAKKER SCHUDDEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WAKKER SCHUDDEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De woorden van Amos, die behoorde tot de veehouders uit Tekoa, die hij gezien heeft over Israël (…) twee jaar voor de aardbeving.

In het bijbelboek Amos is sprake van een dodelijke slaap. Maar er zijn woorden van de profeet en ook aardbevingen, die het volk willen wakker schudden. Wat zegt hij?

Ds. K.E. Schonewille is predikant van de hervormde gemeente te Waardenburg-Neerijnen.

Toen ik bezig was met het bijbelboek Amos, moest ik aan een voorval denken dat we laatst meemaakten. Op de snelweg haalden we een auto in en ontdekten we dat de bestuurder in slaap was gevallen. Je probeert te waarschuwen, maar hoe? Hij knalde met de zijkant tegen de vangrail. Wij waren gestopt om te kijken hoe het met hem ging, maar hij stapte alweer in en reed ons voorbij. Ik hoop dat hij goed is thuisgekomen en dat de botsing met de vangrail en ook onze woorden en gebaren voor hem een waarschuwing zijn geweest om uiteindelijk niet in een dodelijke slaap te komen.

AGRARIëR

Ook Amos’ woorden willen het volk wakker schudden. Van wie waren zijn woorden afkomstig? In Amos 1:1 staat: ‘De woorden van Amos, die hij gezien heeft.’ Dat laatste is bijzonder. Want voordat Amos spreekt tot zijn hoorders, heeft God aan Amos Zijn woorden geopenbaard. God gebruikte voor Zijn boodschap de mond van een mens. Een mens met zijn eigen achtergrond, taalgebruik en persoonlijkheid. Amos had geen theologische opleiding genoten en kwam ook niet uit een profetenfamilie, hij behoorde tot de veehouders uit Tekoa. Maar toch was deze agrariër Gods keuze, de juiste man op de juiste plaats.

Waarom? Deze man kon scherp spreken, recht voor zijn raap. Fors en stevig gaf hij de boodschap van God door. Was dit niet omdat het volk van God in die tijd het blijkbaar nodig had om Gods boodschap recht voor zijn raap te horen?

WAKKER GESCHUD

In welke tijd en tot wie waren deze woorden gericht? Tot Israël, ongeveer 750 voor Christus. Het was in een tijd van economische bloei en materiële welvaart en vrede. Het leven was goed en velen genoten ervan. Tegelijk was het een tijd van geestelijk verval. Er was sprake van een eigenwillige godsdienst en er werd niet omgekeken naar de armen in de maatschappij.

Amos moest preken tegen een volk dat wakker geschud moest worden. Is de boodschap van Amos vandaag niet actueel voor christenen in het rijke Westen, van wie velen lekker leven, die tegelijk aan godsdienst doen, hun rechten en plichten voldoen? Maar wat gebeurt er als God Zijn paslood bij ons dienen van Hem in ons hart en in de praktijk van het leven gaat leggen? Hoe staat het met onze eigenwillige godsdienst en werkelijk omzien naar de armen, vervolgden en de vele vluchtelingen anno 2015? Zijn wij daarin als gemeente en persoonlijk wel wakker? En hoe dan?

AARDBEVING

Met welk doel werden deze woorden uitgesproken? Amos sprak ze twee jaar voor de aardbeving. Zijn prediking ging vooraf aan een aardbeving, die net als de woorden van Amos tot doel had om wakker te schudden. De aardbeving zelf was niet het uiteindelijke oordeel, dat was de ballingschap. Ik hoor er een boodschap: Gods oordeel komt. Maar gelukkig spreekt daar nog de profeet, die oproept tot werkelijke bekering tot God. Er kunnen ook nu situaties in ons leven zijn, die ons leven op de kop zetten. Er zijn situaties die we aardbevingen kunnen noemen, letterlijk of figuurlijk, in je eigen kleine leven, maar ook in het groot. Wat werkt dat uit in ons leven? Werkelijke bekering, in woord en daad?

Laten we nooit vergeten dat Amos spreekt over het oordeel van God met het doel dat Gods volk tot bekering komt. Het is Gods Vaderhart dat achter deze stevige oordeelswoorden in liefde klopt voor Zijn volk. Het is ook Gods hart dat klopt voor recht en gerechtigheid op deze wereld en het onrecht niet kan verdragen.

HOOGSTE PROFEET

Amos leek in veel opzichten op Hem Die later zou komen, Jezus Christus. Hij sprak als hoogste profeet de woorden Gods. Hij sprak over bekering en over het echte Leven. Hij waarschuwde voor een eigenwillige godsdienst en riep op om te zien naar de naaste.

Hij sprak ook over de oordelen van God als de mens zich niet bekeerde. Hij sprak daar niet alleen over als een realiteit, maar Hij droeg ook eenmaal het oordeel van God als een realiteit. Daardoor is nu een andere heerlijke werkelijkheid mogelijk. Dat is dat ieder zalig zal worden die in deze genadetijd de Naam des Heeren zal aanroepen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 september 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

WAKKER SCHUDDEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 september 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's