Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE VINGER VAN GOD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE VINGER VAN GOD

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen zeiden de magiërs tegen de farao: Dit is de vinger van God!

De derde plaag is opnieuw een teken van Gods macht over farao en de Egyptische afgoden. Opvallend is dat de tovenaars of magiërs nu erkennen dat er een geheim schuilt achter deze ramp: de vinger van God.

Dr. R.W. de Koeijer is predikant van de hervormde wijkgemeente De Ark te Bilthoven.

Er was meer nodig om de farao te overtuigen dan de verandering van water in bloed. Daarom kwamen er andere plagen. Na de kikkers kwamen de muggen. Opnieuw wilde de HEERE laten zien dat Hij sterker is dan de Egyptische afgoden. De verandering van het water in het bloed zou duiden op de overwinning op de goden van de Nijl, terwijl de komst van de muggen liet zien dat God sterker was dan de god van de aarde. Zo gaf Hij aan Heerser te zijn over Egypte en over heel de schepping.

SATANS GRENZEN

Tot dan toe was het optreden van de Egyptische magiërs indrukwekkend geweest. Zij hadden immers ook water in bloed kunnen veranderen en kikkers uit het water laten komen. Maar muggen konden ze toch niet produceren. Hun onmacht om de derde plaag na te bootsen is een bewijs dat de duivel zijn beperkingen heeft. Hij heeft macht om te verleiden en om te beschuldigen, terwijl hij ook ziekte of gevangenschap kan zenden. Toch is zijn macht begrensd, vooral nadat Christus gekomen is om de werken van de duivel te verbreken (1 Joh.3:8). De duivel is weliswaar machtig, maar niet almachtig. Wanneer we de HEERE dienen, mogen we weten dat Hij sterk genoeg is om te redden uit satans macht en de uiteindelijke overwinning te geven.

HOGERE MACHT

Toen de Egyptische magiërs zagen dat zij stof niet in muggen konden veranderen, ontdekten ze dat er iets bijzonders aan de hand was. Ze leken te beseffen in de tegenwoordigheid van een hogere Macht te staan.

Eerst dachten ze dat Mozes en Aaron magiërs waren zoals zij. Toen echter de muggen kwamen, erkenden ze dat de derde plaag een wonder was en voelden ze zich gedwongen om een hogere God te erkennen. Treffend verwoorden ze dit geloof: ‘Dit is de vinger van God.’

Deze eer voor de HEERE was wel goed, maar nog niet voldoende. Zoals ook in onze tijd mensen zeggen in een hogere macht te geloven, in iets of iemand in de hemel. Dit is echter te kort.

Pas wie in geloof tot Christus is gekomen, kan op de goede manier belijden wie God is en wat Hij doet.


Laten wij ons niet verzetten zoals farao, maar Gods woorden en daden geloven


MEERDERE MOZES

Het duidelijkst zien we Gods vinger in het werk van de Heere Jezus Christus. Opvallend komt dit naar voren als Jezus iemand die niet kan spreken, van een demon verlost. Christus wordt er vervolgens van beschuldigd dat Hij de demon heeft uitgedreven door Beëlzebul, de overste van de duivelen. Jezus antwoordt echter dat een verdeeld huis niet kan bestaan. Als de demon werd uitgedreven door de overste van de demonen, zou satans huis zijn verdeeld en zou het zeker vallen.

Het was anders. Jezus dreef demonen uit door eigen kracht: ‘Maar als Ik door de vinger van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen’ (Luk.11:20).

Evenals bij de muggenplaag in Egypte werd toen duidelijk dat de duivel zijn beperkingen heeft. Jezus hoefde Zijn vinger maar op te steken om de duivel te verslaan. Zo is Christus de meerdere Mozes. Hij heeft de duivel verslagen en de weg naar het eeuwige leven geopend. Gods vinger is vooral te zien in Zijn opstanding uit de doden, want alleen Gods kracht kon Jezus uit het graf opwekken.

GELOOFSOVERGAVE

De verkondiging van Gods vinger wil ons tot geloofsovergave brengen. Bij de farao was dat niet het geval, want hij weigerde opnieuw van zijn troon te komen. Zelfs toen hij werd aangeraakt door Gods vinger, wilde hij Hem de eer niet geven.

De goede reactie is beslissend anders. Als we het evangelie van Christus’ dood en opstanding horen, moeten we zeggen: ‘Dit is de vinger van God.’ Daarbij past maar één goede reactie en dat is een open hart voor Christus en Zijn heil.

Laten wij ons dan maar niet verzetten zoals farao, maar Gods woorden en daden geloven. Als we dat doen, buigen we diep voor Hem en geven we Hem de eer. Die eer is Hij meer dan waard.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 november 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

DE VINGER VAN GOD

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 november 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's