Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GOEDE GAVEN… DE HEILIGE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GOEDE GAVEN… DE HEILIGE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?

Waar over bidden wordt gesproken, komt het vaak vanzelf ter sprake: hoort God ons bidden? Verhoort Hij onze gebeden? Ook in de Schrift wordt hierover geschreven. Laten we luisteren naar de woorden van Jezus Christus Zelf.

Ds. E.K. Foppen is predikant van de protestantse gemeente te Gorinchem.

In deze weken gaat het ? vanuit het Lukasevangelie ? over bidden. Deel 2: Gebedsverhoring

‘Heere, leer ons bidden’, zo vragen de discipelen aan Jezus. Ze denken daarbij vooral ook aan een andere rabbi: Johannes. Ook hij heeft zijn volgelingen bidden geleerd. Zou Jezus hen dan ook niet kunnen leren bidden? Ja, dat kan Hij. Dat wil Hij ook. Ze leren het ‘Onze Vader’. Het wordt hen én ons voorgezegd. Als kleine kinderen mogen wij het nazeggen. Leren bidden is blijkbaar vooral en vooreerst nazeggen wat Jezus ons voorzegt.

ZORG

Het onderwijs van Jezus gaat verder en eindigt met enkele woorden over gebedsverhoring. Hij Die ons God leert aanspreken als Vader, trekt hierbij een vergelijking tussen een aardse vader en de hemelse Vader. Een aardse vader geeft toch geen stenen voor brood? Geen slang voor een vis? Geen schorpioen voor een ei? In onze ogen wat vreemde vergelijkingen. Het zijn voorbeelden die ons in ieder geval twee dingen duidelijk maken.

Een vader bedriegt zijn kinderen niet op een lage manier. Een vader brengt zijn kinderen evenmin bewust in levensgevaarlijke situaties. Hoe ‘slecht’ vaders ook zijn ? en dat zijn ze ? zoiets doen ze toch niet? De vraag stellen is hem beantwoorden. Nee, zoiets doen ze in de regel niet. Een vader zorgt voor zijn zoon, ontfermt zich over zijn dochter. Er is ? God zij dank ? veel goeds in ‘slechte’ vaders. Helaas zijn er zeer pijnlijke uitzonderingen op deze regel.

De gedachte van Jezus is helder: als ‘slechte’ mensen al goede gaven geven, hoeveel te meer de hemelse Vader. Hij is immers niet zoals wij zijn: tijdelijk, beperkt en zondig. Hij is eeuwig, almachtig en vol heilige liefde. Zo hoog de hemel is boven de aarde, zo is Zijn goedertierenheid machtig over wie Hem vrezen (Ps.103:11). Ontvangen we dan alle goede dingen waar we om bidden?

GOEDE GAVEN

Is er wel iets goeds dat we niet zeker van God mogen verwachten? Er staat toch ook: ‘Bidt en u zal gegeven worden?’ Het is in dit verband opvallend dat Lukas niet zonder meer spreekt over het ‘geven van goede gaven’, maar over het ‘geven van de Heilige Geest’.

In het evangelie van Mattheüs lezen we: ‘Als u die slecht bent, uw kinderen dan goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven aan hen die tot Hem bidden.‘ Waar Mattheus spreekt over goede gaven, spreekt Lukas over de Heilige Geest. Wil Lukas de wat ruimer klinkende woorden van Mattheüs bewust inperken?

Nee, Lukas wil voor zijn van oorsprong heidense (=niet joodse lezers) duidelijker maken wat het goede is. Het goede is het heil dat met Jezus Christus gekomen is. Het is het goede van Gods Koninkrijk, van de tijd van de Messias. De Heilige Geest geeft gestalte aan dat rijk.

Hij is Zelf de Eersteling van het rijk en doet zuchten naar de voltooiing van Gods koninkrijk. Hij is ook de Trooster. Hij wordt ons beloofd en in de weg van gebed gegeven.

DE HEILIGE GEEST

Laten wij niet denken dat God als de eeuwige en hemelse Vader ons in het algemeen alle goede dingen geeft als wij Hem maar vragen. Het niet ontvangen zorgt dan weer voor moeilijke vragen: Heb ik wel goed gebeden? Is mijn gebed wel echt gemeend geweest? Of nog moeilijker: is God wel betrouwbaar?

Uit de Schrift wordt duidelijk dat lang niet alles wordt ontvangen. Ook de nare dingen worden ons niet onthouden. Niet voor niets spreekt de apostel Paulus over verdrukking, benauwdheid, vervolging, honger, naaktheid, gevaar, zwaard!

DE GEEST ONTVANGEN

Blijkbaar zijn dat realiteiten waar we niet vanaf komen. Ook niet door te geloven en te bidden. Midden in deze gebroken realiteit ontvangen we in de weg van gebed wel de goede gave van de Geest. Wie de Geest ontvangt, ontvangt het heil van Jezus. Wie de Geest ontvangt, ontvangt troost. Wie de Geest ontvangt, ontvangt ?soms ook te midden van levensgevaar? het Leven! Wie de Geest ontvangt, wordt verzekerd en verzegeld.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

GOEDE GAVEN… DE HEILIGE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's