Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

TOEZICHT HOUDEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TOEZICHT HOUDEN

Gemeente en ambt [2]

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als de gemeente krimpt, kan een ambtsdrager zich afvragen: ‘Wat doe ik niet goed?’ Twijfel slaat toe. Toch heeft het een bedoeling dat Christus Zich in de gemeente laat vertegenwoordigen door mensen met allerlei gebreken.

Dr. P.F. Bouter is predikant van de hervormde gemeente te Bodegraven en lid van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond.

Volgende keer het slot: over het doel van de ambten.

Ambtsdragers kunnen sterk hun zwakte ervaren, omdat ze op hun eigen beperkingen stuiten. Als dominee kan het je soms aanvliegen: ‘Hoe is mijn prediking? Krijgt iedereen het goede voedsel?’ Een ouderling denkt: ‘Wat is de zin van mijn huisbezoeken, wat levert het op?’

CONCRETE MENSEN

Als de gemeente wat groeit, kan de stemming snel positief zijn. Maar als er vergrijzing is of krimp, rijst de vraag of dit aan ons als kerkenraadsleden ligt. Waarom laat Christus Zich toch vertegenwoordigen in de gemeente door mensen met allerlei gebreken en eigenaardigheden? Beroemd is het mooie stukje dat Calvijn daaraan wijdt. Waarom gebruikt God mensjes voor dit grote geschenk van Zijn verlossing? Hij zegt: Ten eerste beproeft God zo onze liefde voor Hem, dat we gehoorzaam Hem dienen ook als Zijn Woord door medeschepselen wordt doorgegeven.

In de tweede plaats doet God het om Zich aan ons aan te passen. Hij wil door menselijke tolken met ons spreken om ons te lokken.

Maar ja, die mensen hebben hun zwakheden, gebreken en eigenaardigheden. Dat betreft hun karakter, geestelijke rijpheid en gaven. Het aparte is nu dat Christus concrete mensen met hun tekorten zo wil gebruiken dat Hij Zijn genade tot velen brengt.

GEESTELIJKE TRAINING

Omgekeerd wil dit niet zeggen dat het er weinig toe doet hoe een ambtdrager zelf is. Het formulier zegt niets voor niets dat een ambtsdrager Gods Woord ijverig moet onderzoeken en zich voortdurend moet oefenen in de overdenking van de verborgenheden van het geloof.

Een ambtsdrager moet zich beijveren om in de genade te groeien. We moeten waken voor verzakelijking van het ambt. Het mag geen sociale taak worden. Juist de ambtsdrager moet ervoor zorgen dat hij in nauw contact met de hemel blijft. Dat betekent eenvoudig dat hij veel zijn Bijbel opent, erover nadenkt en lijnen trekt vanuit het Woord. Ook van belang is dat hij zich oefent in de overdenking van de verborgenheden van het geloof. Een ambtsdrager moet geregeld in zijn hart de zaken van het geloof te overdenken.

WIJSHEID EN MILDHEID

Dat geeft een diepere band met de Heere, dat maakt wijs en vol vertrouwen. Het geeft krachtige botten in het lichaam van de gemeente als ambtsdragers zo geworteld en verdiept zijn in de verborgenheden van het geloof.

Zulke ambtsdragers drijven niet met elke wind mee, maar zetten ook niet bij alles hun hakken in het zand. Ze kennen de Heere, ze leven in geloof. En wat van God is, daar staan ze voor. Het andere overwegen ze met wijsheid en mildheid.

Zulke ambtsdragers hebben we hard nodig. Ze kunnen van onschatbare betekenis zijn voor de gemeente. Het zijn echt krachtige botten. Krachtige botten betekent dus niet dat het broeders zijn met een sterk karakter of met een vlotte tong en slimme inzichten. Sterke botten zijn ambtsdragers die uit de verborgenheden van het geloof leven.

ZWAK

Zulke sterke botten zijn niet voorbehouden aan sterke mensen. Paulus zegt: als ik zwak ben, ben ik machtig. Een zwakheid kan een lichamelijke handicap zijn, een chronische ziekte of een aanvechting. Maar een zwakheid in de Heere kan ook kracht betekenen. Wat kan een broeder die zelfs in de moeilijkste situatie alles van God verwacht, van grote waarde zijn in een kerkenraad. Wat kan een broeder die een moeilijke gezinssituatie, een moeilijke werksituatie aan de Heere opdroeg en op Hem leerde bouwen, zo juist tot zegen worden in zijn ambt.


Juist de ambtsdrager moet ervoor zorgen dat hij in nauw contact met de hemel blijft


ONDERLINGE VERHOUDING

De laatste tientallen jaren is in veel kerken nagedacht of het in de gemeente gaat om de gaven die de Heilige Geest aan het lichaam van de christenen geeft of dat het gaat om de ambten, die de botten van het lichaam vormen.

Vanuit de charismatische beweging is veel nadruk op de gaven komen te liggen. Dat heeft mensen soms een wat negatieve blik op ambtsdragers gegeven. De gaven zijn levendig, creatief, nieuw. Ambtsdragers zijn stoffig, traditioneel, star.

Dat accent op de gaven heeft ons protestanten bepaald bij iets wat we vanaf het begin al wel hadden, namelijk het ambt aller gelovigen. De Heere deelt door Zijn Geest iedere christen een eigen gave toe. Dit is ons vanuit de charismatische wereld hernieuwd in bewustzijn gebracht. Dat is ook goed.

Een kerkenraad is er niet om alles in de gemeente te doen. Botten zijn er niet om bloedbanen en spieren te vervangen. Integendeel. Botten moeten de stevigheid geven waardoor bloedbanen en spieren goed kunnen functioneren.

TOEZICHT

Het is goed als een kerkenraad positieve ruimte geeft aan de gaven voor ieder christen. Als ambtsdragers niet elk initiatief vanuit de gemeente als verkeerd zien. Nee, de Heilige Geest kan Zijn gaven uitdelen. Dat is juist een geschenk.

Het is zaak voor de ambtsdragers om die uitingen van gaven niet weg te dringen. Ze moeten ook niet met alle winden meewaaien, maar zaken toetsen aan de gezonde leer en bekijken of die dienstig zijn aan de orde en eenheid van de gemeente. De ambtsdrager zal regelmatig contact hebben met een commissie of bijeenkomst om het ambtelijke toezicht te kunnen uitoefenen. Dat is niet streng, maar noodzakelijk voor de innerlijke eenheid van de gemeente. Als er iets ontstaat – op zich iets moois, een gebedskring of gespreksgroep – maar het ontwikkelt zich onder invloed van deze of gene in een richting tegenover de gemeente en de kerkenraad, dan lijdt de gemeente schade door iets wat als gave begonnen was.

EENHEID

Ondertussen leert de praktijk dan wel hoe gewichtig het ambt is voor de stevigheid en eenheid en orde in de gemeente. Wie alleen op de gaven gaat drijven, krijgt al snel een warrelige, onordelijke situatie die weinig opbouwt. We zullen het ambt moeten herwaarderen. Het is geen stoffige zaak van vroeger, maar ambten zijn nodig tot aan de wederkomst. Ze functioneren als botten om het lichaam goed te houden. Zonder dat gaat een gemeente dwarrelen en uiteenvallen.

We zullen daarbij zeer hoog denken van het ambt en tevens zeer positief over de gaven. Daarbij mogen we die twee niet met elkaar verwarren. Iemand kan de gave van spreken hebben, maar nog niet tot ouderling zijn geroepen. Een ander kan soms wat moeilijk spreken, maar is wel ouderling in de kracht van God.

VROUWEN

Christus deelt de gaven uit aan oud en jong, aan man en vrouw. Het hoofdbestuur heeft eerst een brochure uitgegeven die vanuit de grondlijnen van Gods Woord duidelijk maakt dat de leidinggevende taken in de gemeente aan de man zijn toegewezen. Die moet zijn verantwoordelijkheid nemen en voorgaan.

In een volgende brochure is te lezen dat de gaven van de Heilige Geest aan man en vrouw gelijkelijk worden gegeven en ook een plek zullen hebben in de gemeente.

De kerkgeschiedenis is rijk aan getuigenissen van vrouwen die een bijzondere genade van God ontvingen. Er waren vrouwen die een profetische gave hadden om toegepast woorden van God te spreken. Hierdoor zijn velen geraakt, gezegend en bemoedigd.

AMBTELIJKE LEIDING

Kortom: ambt en gaven moeten we allebei hooghouden. De Heilige Geest geeft beide. En Hij werkt Zichzelf niet tegen. Dus de ambten moeten de gaven niet hinderen. Maar tegelijk moeten de gaven de leiding van het ambt erkennen.

De gaven komen het best tot hun recht als ze de leiding van het ambt aanvaarden. De ambtsdrager wordt boven de spontane door de Geest geleide christen gezet. Zo is de weg van de Heilige Geest om orde en eenheid te bewaren.

Daar komt bij: zowel de ambten als de gaven zijn door de Heilige Geest gegeven om op aarde een bruidsgemeente te scheppen en te bewaren. Het gaat de Heere om het volmaken van Zijn huis. Zowel ambten als gaven zijn daaraan ondergeschikt.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

TOEZICHT HOUDEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's