Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SAMEN MET ALLE HEILIGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SAMEN MET ALLE HEILIGEN

Gods liefde beleven we volgens Paulus niet individueel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Efeze 3:14-21 is een overbekend schriftgedeelte. Maar het is zo geladen, zo rijk van inhoud en zo grensoverstijgend dat het helemaal bij Pinksteren past.

Dr.ir. J. van der Graaf uit Huizen is oud-algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond.

Het gedeelte begint al goed. Paulus is aan het bidden. Dat doet hij op zijn knieën. Dat was in zijn dagen, naast andere gebedshoudingen, kennelijk toch al een gebruikelijke gebedsgestalte.

ELK GESLACHT

Hij bidt tot God. Tot Wie anders? Er is maar één God: de Vader van onze Heere Jezus Christus. Hij zegt er direct bij: naar Wie elk geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt. Bij de Vader horen álle geslachten, zowel die al in de hemel zijn, inclusief de engelen, als de Zijnen op aarde. Het zijn de gelovigen die er al wáren en degenen die nog kómen zouden. Uiteindelijk is dit een schare die niemand tellen kan.

GESTERKT

Waarom bidt Paulus? Vier keer zegt hij ‘opdat’. Allereerst bidt hij dat de gelovigen gesterkt zullen mogen worden door de Geest. De Geest schenkt kracht en die kracht wordt bepaald door de rijkdom van de heerlijkheid van Christus. Het gaat om opstandingskracht dus. Want hoe anders heeft Christus heerlijkheid ontvangen dan toen hij dood en graf en alle machten in de wereld op het kruis onschadelijk had gemaakt en Hij triomferend was opgestaan?

Die kracht wordt tastbaar, merkbaar, voelbaar door de werking van de Geest. In de inwendige mens, zegt Paulus. Dat is in het hart dus. Wij mensen kunnen allerlei redeneringen en beschouwingen óver het geloof hebben, maar daarin ligt ten diepste geen kracht. De Geest daalt een laag dieper af. Hij brengt die kracht in ons binnenste.

INWONING

Dat brengt Paulus tot het tweede ‘opdat’. Opdat Christus door het geloof in onze harten woont. Weer is er dat binnenste. De Geest brengt Christus Zelf in ons hart. De Geest zorgt voor inwoning van Christus. Dat is onvoorstelbaar. De verheerlijkte Christus krijgt een woning toegewezen in onreine harten van ons mensen, door het geloof. Dat betekent dat geloven niet louter een zaak van ons verstand is.

De inwoning van Christus wordt ook ervaren in die lagen van ons bestaan die we zelf niet kunnen lokaliseren. Maar zoals het voor Christus niet te min was om als een kind in een stal geboren te worden en zoals het Hem ook niet te gering was om, zoals Paulus in de Filippenzenbrief zegt, de gestalte van een slaaf aan te nemen, zo is het Hem ook niet te gering om als de Verheerlijkte intrek te nemen in de armzalige stulpjes van mensenharten. Dat is een onbegrijpelijk mysterie.

Zo wordt echter de ware liefde gewekt. Ook die liefde is een mysterie. Liefde is nooit te beredeneren. Ze gaat onze kennis te boven, zegt Paulus even verder. Maar een christen wordt in die liefde zelfs geworteld en gefundeerd, zegt hij. De liefde van en tot Christus vormt de wortel en het fundament van ons bestaan.

GROTE GEMEENSCHAP

En dan komt Paulus tot het derde ‘opdat’, waarvoor ik in de aanloop naar Pinksteren speciaal aandacht vraag. Want die liefde van Christus en de kracht die ervan uitgaat, beleven we niet louter individueel maar in een grote gemeenschap. Paulus zegt: ‘opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is’.

Met alle heiligen staat er. De een is niet meer of beter of hoger dan de ander. Roma in Oost-Europa zijn niet minder dan kerkleiders, godvruchtige wereldleiders niet meer dan arme sloebers in de sloppen van de wereldsteden. Want het gaat niet om heilige ofwel smetteloze of hoogwaardige mensen maar om geheiligden. Samen zijn ze geheiligd door dat ene offer dat Christus voor al de Zijnen heeft gebracht. Rijken kunnen leren van armen. Geleerden kunnen leren van ongeletterden. Wij welvaartschristenen kunnen leren van de vervolgde kerk.

VIER DIMENSIES

De ware wijsheid is niet aan rangen, standen, status of opleiding gebonden. Allen samen mogen we in geloof delen in de liefde van Christus. En dan put Paulus zich uit om die liefde te meten. Hij spreekt immers over breedte, lengte, diepte en hoogte. Hij besluit dan echter met te zeggen dat die liefde onze kennis te boven gaat. Ze is onmetelijk dus. Toch loop ik even die vier lengtematen langs. Een Chinese dominee, die ik ooit in Yogjakarta over deze tekst hoorde preken, vertaalde de breedte van de liefde van Christus met wereldwijd. Het evangelie van de verzoening strekt zich uit tot de ‘einden’ der aarde. De lengte van de liefde van Christus paste hij toe op het mensenleven: levenslang en ook al eeuwenlang. De hoogte van die liefde duidde hij als hemelhoog. Dat is letterlijk onvoorstelbaar hoog.

En toen kwam de diepte. Hoe diep gaat die liefde? Onpeilbaar diep. Zo diep dat Christus uit de hoge hemel afdaalde, neerdaalde tot de aarde en zelfs afdaalde tot in de diepte van onze menselijke verlorenheid.

Intussen was en is die liefde trekkende liefde. Wij zijn tegenstrevers. De trekkende liefde van Christus is nodig, en zo wordt ze inwinnende liefde. Een mens geeft zich niet zomaar gewonnen. Daar is Geestkracht voor nodig.

VOLHEID

En ten slotte het vierde ‘opdat’: ‘opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God’. Heel de volheid van God betekent dat alle genadegaven en alle geestesgaven tot hun volle recht zullen komen. Daarvoor is de hele wereldwijde gemeenschap van gelovigen van alle tijden en plaatsen nodig.

Het mag een voorrecht heten om een schakeltje te zijn in het wereldwijde werk van de Geest, binnen die wereldwijde gemeenschap. Of het nu in zendingsverband is of in diaconaal verband. ‘De zegenende ziel zal vet gemaakt worden’, zegt de Spreukendichter (11:25). We krijgen vaak meer terug dan we geven. Dat leren wij door het werk in Oost- Europa en in de zending. Omdat het niet ‘ons’ werk is, maar het wereldwijde werk van Christus Zelf, Die liefde is en liefde geeft.

LOF

Daarom eindigt Paulus met een doxologie, een lofzegging, en wij zeggen er met de apostel ‘Amen’ op: ‘Hem zij de heerlijkheid in de gemeente, door Christus Jezus, in alle geslachten, tot in alle eeuwigheid.’ Hooggestemder kan het niet.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 2016

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

SAMEN MET ALLE HEILIGEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 2016

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's