Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OVERSCHADUWD LEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OVERSCHADUWD LEVEN

De HEERE ging vóór hen uit… EXODUS 13:21a

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze zomermaanden wordt er heel wat afgereisd. Ook Israël is op reis. De HEERE bevrijdt Zijn volk uit het slavenhuis om ze te brengen in het land dat vloeit van melk en honing.

Door de lucht vlieg je tegenwoordig onbezorgd en comfortabel in 1 uur en 25 minuten van Caïro naar Tel Aviv. Israël moet door het woestijnzand. Door eigen schuld zal de reis van Egypte naar Kanaän veertig lange jaren in beslag nemen.

Maar bij de start verschijnt een zuilvormige wolk aan de hemel. Het is een zichtbaar bewijs dat de HEERE erbij is, veertig jaar lang, vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week. Zo wordt de woestijnreis een ontdekkingstocht, waarbij Israël door schade en schande gaat leren: ‘De HEER’ is groot, een heerlijk God.'

(Ps.95:2)

WEGWIJZER

De wolkkolom is allereerst bedoeld ‘om hun de weg te wijzen’. Het hemelse navigatiesysteem vraagt wel om kinderlijk vertrouwen. Want de HEERE leidt Israël niet op de kortste route, namelijk de weg door het land van de Filistijnen. Wat voor Israël een omweg lijkt, ís Gods Vaderlijke zorg. Israël moet niet meteen in een gewapend conflict terechtkomen, zodat het de moed verliest. (Ex. 13:17) De HEERE weet wat Zijn volk aankan.

Tot schrik van het volk schijnt de ómweg vervolgens uit te monden in een weg die dóódloopt. Israël komt klem te zitten aan de oever van de Schelfzee. ‘Had ons toch in Egypte gelaten’, zo klinkt het verwijtend. Pas achteraf, als God hen over de zeebodem heeft doorgeleid, zingen zij de lof van de HEERE.

Wie pelgrim naar het hemels Kanaän werd en zijn eigen levensreis overziet, ontdekt wellicht overeenkomsten. Wij zouden het liefst een makkelijke route volgen. De HEERE stippelt echter een weg uit vol strijd en moeilijkheden. Het zijn oefeningen in afhankelijkheid en gehoorzaamheid. Dat gaat niet vanzelf. Het wantrouwen zit diep bij ons. En toch, juist in de crisis, waar ik met lege handen kom te staan, kan de HEERE het meeste van Zichzelf aan mij kwijt.

FAKKEL

De HEERE leidt niet alleen, Hij maakt het ook licht. 's Nachts verandert de wolkkolom in een vurige fakkel. Zo kan het volk ook in de donkere uren veilig reizen. De Heere Jezus trekt in Johannes 8 de lijnen door. Terwijl Israël op het Loofhuttenfeest de woestijnreis gedenkt, klinkt de stem van de Heiland: ‘Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.’ In een wereldnacht vol schuld en dood verschijnt Christus als de Zon der gerechtigheid. In Hem is vergeving van zonden, achter Hem aan leren we wandelen als kind van het licht.

Psalm 105 benoemt nog een derde aspect van de wolkkolom: ‘Hij spreidde een wolk uit om hen te bedekken.’ Waar het kwik tot vér boven de 40 graden stijgt, beschut de HEERE Zijn volk tegen de stekende zonnestralen. Die bescherming door de wolkkolom is er trouwens ook als de farao het volk op de hielen zit. De wolk verplaatst zich en blijft als een hemels schild tussen Israël en de Egyptenaren hangen. De HEERE neemt het op voor Zijn volk.

Zo is de HEERE. Het leven kent zijn hittegolven. De woestijn wordt ons niet altijd bespaard. Maar dicht bij God is het uit te houden. Bij alle satanische aanvallen mag ik biddend wegkruipen onder Gods beschutting. ‘Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.’

THUISKOMST

Dat de HEERE voor wil gaan, is overigens wel honderd procent genade. Israël moppert op de route die God kiest. Het volk bouwt een gouden kalf tegen Gods bevel in en vergeet Gods belofte als het hoort over reuzen in Kanaän. Het was meer dan terecht geweest wanneer Israël was gestrand in de brandende zon, in het donker van de nacht. Maar – hoe verrassend – ondanks alle gemopper blijft de wolk. Hij rust op de tabernakel, boven het verzoendeksel. (Ex.40: 38) Ligt dáár niet het geheim? Dat verzoendeksel spreekt van het verzoenend bloed van Christus. Op Golgotha lijdt Hij dorst in de brandende zon. De Vader laat Hem los in de nacht van de Godverlatenheid. In die weg reikt Hij als Immanuël mensen de hand die hun geestelijk richtingsgevoel verloren hebben.

Laten wij ons leiden? De HEERE belooft geen kalme reis, maar de thuiskomst is zeker: in het hemels Kanaän. Daar zijn alle pelgrims voorgoed genezen van hun dwaalzieke hart. Het is daar nooit meer nacht en de heerlijkheid van God overschaduwt hen daar voor eeuwig.

Ds. H.J.T. Lubbers is predikant van de hervormde gemeente te IJsselmuiden/Grafhorst.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

OVERSCHADUWD LEVEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's