Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE GRONDLEGGING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE GRONDLEGGING

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Efezebrief, maar ook wel in andere bijbelboeken (Evangeliën, Openbaring), wordt er soms gesproken over 'de grondlegging van de wereld'. Wordt daar de schepping mee bedoeld, het ontstaan van de wereld waarin wij leven?

Inderdaad komen we in het Nieuwe Testament de uitdrukking ‘grondlegging van de wereld’ verschillende keren tegen. Voor grondlegging wordt het Griekse woord katabolè gebruikt, dat een aantal betekenissen heeft: neerlegging/-werping, stichting, grondlegging, begin.

FUNDAMENTEN

We komen het elf keer tegen in het Nieuwe Testament, waarvan het tien keer betrekking heeft op de schepping, dus het begin van de wereldgeschiedenis (Gen.1:3). Luther vertaalt dit woord met Anfang en in de King James-vertaling wordt het weergegeven met foundation of the world. Hoe ging dat in zijn werk? God sprak en het was er. De schepping kwam voort uit niets (creatio ex nihilo). En ook de Zoon (Joh.1:3) en de Heilige Geest (Gen.1:2) waren daarbij betrokken.

Niet alleen in het Nieuwe Testament komen we deze verwijzing naar de schepping tegen, maar ook in het Oude Testament, onder andere in Job 38:4 (‘Waar was u toen Ik de aarde grondvestte?’), de Psalmen (24:2: ‘Want Hij heeft haar gegrondvest op de zeeën’; 104:5: ‘Hij heeft de aarde gegrondvest op zijn fundamenten’) en Jesaja 51:13 (‘Die de hemel uitgespannen heeft en de aarde gegrondvest.’). Duidelijk komt daarin naar voren dat de schepping het werk van de Heere is. En hoe schittert daarin Zijn macht en majesteit!

GEHEIMENISSEN

Wanneer de evangelisten en de apostelen in het Nieuwe Testament naar ‘de grondlegging van de wereld’ verwijzen, wat willen ze dan duidelijk maken? Allereerst dat er vanaf het begin van de wereldgeschiedenis dingen verborgen zijn geweest, geheimenissen, maar die nu, door de gelijkenissen van Jezus, onthuld worden (Matt.13:35). Dat geeft iets aan van de bijzondere tijd waarin de tijdgenoten van Jezus leven. Vervolgens dat de zaligheid (het Koninkrijk) die de gelovigen ontvangen zullen, reeds gereed ligt vanaf het begin van de wereldgeschiedenis (Matt.25:34) en dat de namen van hen die het Lam volgen reeds vanaf het begin van de wereld geschreven staan in het boek des levens (Openb.13:8). Dit in tegenstelling tot hen die het beest uit de afgrond bewonderen (Openb.17:8).

Ten derde dat het eenmalige offer van de Heere Jezus voldoende is vanaf de grondlegging van de wereld, dus heel de geschiedenis van de mensheid bestrijkt (Heb.9:26).

VOOR DE GRONDLEGGING

Nu is er ook nog de uitdrukking ‘van vóór de grondlegging der wereld’. Er zijn dus ook dingen, die teruggaan naar voor de schepping van de wereld, van voor de grondlegging. Dat bepaalt ons erbij dat God van eeuwigheid is, boven tijd en ruimte verheven. En aan welke dingen moeten we dan denken? Het Nieuwe Testament noemt drie dingen: 1. De liefde van de Vader tot de Zoon (Joh.17: 24); 2. De verkiezing van de Zoon, tot Gezalfde, tot Messias aangewezen en beschikbaar (1 Petr. 1:20); 3. De verkiezing van de gelovigen (Ef.1:4).

Samenvattend kunnen we zeggen dat als er naar ‘de grondlegging van de wereld’ of naar ‘voor de grondlegging van de wereld’ verwezen wordt, steeds weer benadrukt wordt dat de zaligheid van hen die mogen geloven, vastligt. Dit is te danken aan Gods verkiezende liefde. De Heere Jezus zal later zeggen: ‘En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken.’ (Joh.10:28-29)

TROOST

Laat dit een grote troost zijn voor alle gelovigen, die in het strijdperk van dit leven dagelijks worden aangevochten door de duivel en er steeds weer bij bepaald worden dat zij ‘zwak van moed en klein van krachten’ zijn. Wat is dan het wonder groot: Hij zag naar mij om, nog voordat de wereld er was en Hij houdt mij ook vast! Komt Hem daarvoor niet alle lof toe? ‘De lofprijzing, de heerlijkheid, de wijsheid, de dankzegging, de eer, de kracht en de sterkte is aan onze God tot in alle eeuwigheid. Amen.’ (Openb.7:12)

Ds. C. Boele is predikant van de hervormde gemeente te Oud-Beijerland.


Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus, omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
Efeze 1:3,4


Uw vraag over een bijbeltekst kunt u mailen naar info@dewaarheidsvriend.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

VOOR DE GRONDLEGGING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's