Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

LEREN OVER JEZUS’ LIJDEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

LEREN OVER JEZUS’ LIJDEN

Van toen aan begon Jezus Zijn discipelen te laten zien dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel zou moeten lijden (...).

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Discipel zijn is leerling zijn. Het Evangelie van Mattheüs tekent de Heere Jezus als Leraar Die Zijn discipelen bij de hand neemt. In hoofdstuk 16 stuiten we op een spannend moment in dit leerproces.

Het is bijzonder hoe de Heilige Geest ons in de Evangeliën in aanraking brengt met Jezus Christus. Niet in de vorm van een beschouwing of dogmatiek, maar in de beschrijving van de weg die Jezus ging, samen met Zijn leerlingen. Telkens zijn er moment van uitleg en gesprek over de dingen die Jezus doet en zegt. Zo wordt het Evangelie bij uitstek een boek voor leerlingen, voor mensen die óók een weg met de Heere Jezus willen gaan om te ontdekken wie Hij is. Of dat nu in de eerste eeuw is of in de eenentwintigste eeuw. Jezus neemt ook ons bij de hand, terwijl we ons al lezend voegen bij Zijn leerlingen.

VRAAG

Zo horen wij de vraag die Hij stelt in hoofdstuk 16: ‘Wie zeggen de mensen dat Ik, de Zoon des mensen, ben?’ En ook die persoonlijk gerichte vervolgvraag in vers 15: ‘Maar u, wie zegt u dat Ik ben?’ In Mattheüs 1 tot 16 is al heel wat gepasseerd en doorgegeven. Jezus heeft Zijn leerlingen geroepen en hen onderwezen in de Bergrede, Hij heeft hen meegenomen het land door, wonderen laten zien en gelijkenissen verteld. Door al die leerzame momenten heen is van Hogerhand het geloof gewerkt bij de leerlingen: ‘Jezus is de Christus, de Zoon van de levende God.’ (vs.16) Als het Mattheüsevangelie een catecheseboek zou zijn voor de eerste gemeente en voor discipelen van alle tijden, dan wordt met dit antwoord een module afgerond. Het is duidelijk geworden: Hij is het! Hij is de beloofde en verwachte Gezalfde, de Zoon van God. En juist op dit moment lezen we in Mattheüs 16:21: ‘Van toen aan begon Jezus Zijn discipelen te laten zien dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel zou moeten lijden...’ Je merkt aan alles dat Jezus dit leerproces begeleidt en het moment uitkiest. Nu gaat Hij voor de eerste keer expliciet vertellen welke invulling het gaat krijgen dat Hij de Gezalfde is, de Redder. Het wordt een weg naar het kruis.

ROTS

Het is voor ons bijna niet voor te stellen hoe dit bij de discipelen moet zijn overgekomen. Petrus hoort wel echt wat Jezus zegt, maar alles in hem protesteert hiertegen. Blijkbaar had hij een heel andere weg van verlossing voor ogen. Een weg waarin Jezus er nog iets van maken kon in Israël. Op een aardse en menselijke wijze zou Hij met Zijn kracht en wonderen een doorbraak kunnen brengen. Het ligt Petrus nog vers in het geheugen dat de Heere hem een rots noemde, welnu, hij zal dan maar eens de stevigheid bieden die Jezus nodig heeft: ‘God zij U genadig, Heere, dit zal beslist niet gebeuren.’ Petrus is opeens een leerling geworden die denkt dat hij het beter weet dan zijn Meester. Maar ben je dan nog wel echt een leerling? En kun je zo wel op deze school blijven?


Petrus denkt dat hij het beter weet dan zijn Meester. Maar ben je dan nog wel een leerling?


SCHERP

Het komt helemaal op scherp te staan. Vaak genoeg benadert Jezus Zijn leerlingen met geduld en stelt Hij vragen als ‘kleingelovige, waarom hebt u getwijfeld?’ (Matt.14:31). Maar nu klinkt het: ‘Ga weg achter Mij, satan.’ (vs.23) Hier is het hard tegen hard, koninkrijk tegen Koninkrijk. Voor nu trekken we daar de conclusie uit dat het er hier echt om spant. Jezus moet een weg van lijden gaan, en alles en iedereen die Hem daarvan afhoudt, strijdt aan de kant van de boze. Het gaat er nu om dat Jezus gaat volbrengen wat God heeft bedacht voor de redding van zondige mensen.

De scherpte in Jezus’ woorden onderstreept het belang van dit stuk van de leerschool. Niet voor niets zijn er de lijdensweken en -zondagen. Zijn wij bereid om te leren van Jezus, dat Jezus een weg van lijden en sterven moest gaan voor ons?

Door alle weerstanden van ons hart heen stelt Hijzelf ons de vraag: mag Ik ook voor u, voor jou, de weg gaan naar het kruis? Petrus moet weer ‘achter Jezus’ en Hem niet voor de voeten lopen. Hij moet volgen, niet in de eerste plaats om mee te lijden, maar om het te zien en te leren: Jezus gaat in mijn plaats, voor mijn zonden.

Ds. M. van Dam is predikant van de hervormde gemeente te Baarn.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 februari 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

LEREN OVER JEZUS’ LIJDEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 februari 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's