Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN HISTORISCHE ADAM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN HISTORISCHE ADAM

Dr. M.J. Paul schrijft overtuigend boek over de oorsprong van de aarde

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met het oog op de catechisaties over God als Schepper van hemel en aarde las ik het boek van dr. M.J. Paul, Oorspronkelijk. Overwegingen bij schepping en evolutie. Het boek heeft zeer geholpen om de jongeren van onze gemeente vol overtuiging te bepalen bij het geloof in God als Schepper, in klassieke zin.

Het zal niemand van de lezers van De Waarheidsvriend zijn ontgaan dat er in brede kring een gesprek gaande is over de vragen van de oorsprong en de ouderdom van het heelal en van het leven op aarde. Concreet richt de discussie zich vooral op de evolutietheorie en op de aanvaarding en verwerking daarvan onder bijbelgetrouwe christenen. Kan het geloof in God en het respect voor Zijn heilig Woord samengaan met een theorie over het ontstaan van de wereld die strijdt met wat Gods Woord daarover leert? Dr. Paul heeft zich op de meest intensieve wijze rekenschap gegeven van allerlei theorieën en vraagstukken die met deze materie samenhangen. De uitkomst van zijn zoektocht is een pleidooi voor hoe Gods Woord over onze oorsprong spreekt.

ZORGVULDIG

Wat vooral opvalt bij lezing van het boek, is de zorgvuldige werkwijze van de auteur. In de eerste hoofdstukken gaat hij in op een aantal voorstellingen die bij veel mensen leven. Zoals de idee dat Darwin de eerste was die ‘het licht’ zag en dat heel de wereld voor hem ‘in duisternis’ leefde. Maar grote delen van zijn theorie blijken al veel eerder door mensen te zijn bedacht, en beantwoord. Ook is er de vraag of de bijbelschrijvers soms met een verouderd wereldbeeld leefden. Of het klopt dat kerkvader Augustinus veel meer ruimte liet aan de inbreng van wetenschappers dan sommige christenen vandaag willen doen. En of de kerk door de evolutietheorie af te wijzen, niet dezelfde fout begaat als die men maakte in de tijd van Galileo Galilei. Op al deze vragen worden genuanceerde antwoorden gegeven.

HISTORISCH

Aansluitend gaat dr. Paul in de belangrijkste hoofdstukken van het boek in op het spreken van de Bijbel, eerst in het Oude, daarna ook in het Nieuwe Testament. Het is onmogelijk de enorme zorgvuldigheid van zijn betoog in een paar zinnen recht te doen. De auteur geeft zich volop rekenschap van alle mogelijke manieren waarop men met name de eerste drie hoofdstukken van het boek Genesis kan lezen. Maar hij voert zelf met name aan de hand van de compositie van het boek als geheel aan dat ook die eerste drie hoofdstukken als historisch worden gepresenteerd. Hij voert een pleidooi voor het verstaan van de zeven scheppingsdagen als dagen van 24 uur. En hij maakt duidelijk dat in de hele Bijbel Adam en Eva worden gezien als de eerste twee mensen op aarde, uit wie heel de verdere mensheid is voortgekomen. Belangrijk in dit verband is dat ook het Nieuwe Testament uitgaat van een historische Adam, van een al even historische zondeval die werd bewerkt door ‘de oude slang’, de ‘mensenmoordenaar van het begin’ die Eva verleid heeft. En nog belangrijker is dat het Nieuwe Testament in Romeinen 5 ook een beslissend verband legt tussen de eerste Adam en de tweede. Het grote belang hiervan wordt door de auteur verwoord met een citaat van dr. J.P. Versteeg: ‘Het verlossingswerk van Christus is niet meer te belijden naar de bedoeling van de Schrift, wanneer het losgemaakt wordt uit het kader, waarin het in de Schrift staat.’ Zonder schepping en zondeval verliest het verlossingswerk van de Heere Jezus zijn diepste betekenis.

HYPOTHESE

Wanneer hij zo uitvoerig is ingegaan op het spreken van de Bijbel en ook aandacht heeft geschonken aan een tweetal evolutionistische lezingen daarvan (waarin Adam figureert als één uit duizenden neolitische boeren, die op een zeker moment door God wordt gekozen om bij Hem te horen), gaat zijn betoog verder met Charles Darwin en zijn theorieën. De catecheet die zelf misschien nooit zoveel over de evolutieleer heeft meegekregen, krijgt er hier een goede indruk van. Het aardige is ook dat Paul er direct een paar kanttekeningen bij plaatst. De theorie van Darwin is in de tijd van zijn leven eigenlijk altijd vooral een hypothese geweest, waarbij mensen die naar bewijzen vroegen vaak geen antwoord kregen. Dat zich in het rijk van de natuur mutatie voordoet binnen de soorten, moet misschien niet worden ontkend. Maar dat de ene soort uit de andere soort is voortgekomen, heeft Darwin nooit hard kunnen maken. Ook was het aardig te ontdekken dat Darwin zich bewust was van het feit dat het zogenaamde fossiele archief geen aanbeveling vormt voor zijn theorie, omdat daarin bijna geen soorten worden aangetroffen die kunnen worden beschouwd als een zogenaamde ‘tussenvorm’.


Zonder schepping en zondeval verliest het verlossingswerk van de Jezus zijn diepste betekenis


CATASTROFE

Op het hoofdstuk over Darwin en het darwinisme volgen nog een paar hoofdstukken over geologen, biologen en theologen, die het in gesprek met het darwinisme op allerlei manieren hebben opgenomen voor een vasthouden aan het bijbelse spreken over schepping, val en verlossing van de mens. Heel aardig vond ik zelf het verhaal over het jonge-aarde creationisme. Er zat een mooi plaatje bij van een fossiele boom die door verschillende aardlagen was ingesloten. Een argument voor de idee dat bijvoorbeeld bij een catastrofe als de zondvloed het vormen van aardlagen veel sneller kan hebben plaatsgehad dan de theorieën vandaag willen doen geloven. Dat kon ik mooi aan de catechisanten laten zien.

ZEKERHEID

In het voorlaatste hoofdstuk gaat dr. Paul opnieuw in op het zogenaamde theïstisch evolutionisme, het standpunt dat geloof en evolutiedenken verbonden kunnen worden. De auteur verwoordt opnieuw de knelpunten en geeft naar mijn idee een overtuigende verantwoording van zijn persoonlijke keuze voor de klassieke opvatting van de schepping van deze wereld. Ik zou dit boek in handen wensen bij al mijn collega’s en bij iedereen die ook in het komend seizoen weer geroepen wordt om onze jongeren te vertellen Wie toch hun God is. Het boek spijkert je kennis aanzienlijk bij, het neemt vragen weg en geeft je zekerheid. En het bewaart je bij de Heere Jezus, de tweede Adam, Die Zijn leven gaf, omdat de eerste Adam zich zo had vergist. Schepping en verlossing zijn totaal Gods werk. Daar komt geen mensenhand aan te pas.

Ds. M. Kreuk is predikant van de hervormde gemeente te Oude Tonge.


N.a.v. Dr. M.J. Paul, ‘Oorspronkelijk. Overwegingen bij schepping en evolutie’, uitg. De Banier, Apeldoorn; 528 blz.; € 24,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

EEN HISTORISCHE ADAM

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's