HET GEBED VAN ADVENT
MEDITATIE: LUKAS 1:10 En heel de menigte van het volk was buiten aan het bidden op het uur van het reukoffer.
De tijd van advent is een tijd van verwachting. Het gebed speelt hierin een grote rol, want het uitzien naar de vervulling van de beloften vraagt een actieve houding.
Lukas 1 gaat van het begin tot het einde over de verwachting van de Messias en het gebed om Zijn komst. De tempel, het huis van gebed, heeft daarin een belangrijke plaats.
Dat zien we niet alleen voor, maar ook na de geboorte van de Heere Jezus, als er gebeden en gedankt wordt. Zo ook in de geschiedenis van de aankondiging van de geboorte van Johannes, de wegbereider van de Heere Jezus.
REUKOFFER
Zacharias wordt uitgekozen om het reukoffer te brengen, wat een bijzondere gebeurtenis is in zijn leven als priester. Het is niet toevallig dat de engel tijdens het reukoffer aan Zacharias verschijnt. Het reukoffer heeft namelijk alles te maken met het gebed. Het was namelijk het offer dat gebracht werd tijdens het gebed, zoals we ook in Psalm 141:2 lezen. Zoals de geur van het reukoffer opstijgt naar de hemel en de Heere behaagt, zo stijgen ook de gebeden op. Dit offer staat dus symbool voor het feit dat de Heere de gebeden van Zijn volk hoort. Het is voor Hem een welgevallige geur.
Terwijl Zacharias dient in de tempel en het reukoffer brengt, is het volk aan het bidden. Waarvoor zouden zij gebeden hebben? Een van de onderdelen van het gebed was het herhalen van de woorden uit de profetieën. Zo is er het oude Joodse Achttiengebed, dat bidt: ‘De spruit van David, Uw dienaar, doe die snel ontspruiten en zijn hoorn verheffe zich door Uw bevrijding; want op Uw bevrijding hopen wij heel de dag. Gezegend Gij, Heere, Die de hoorn der bevrijding doet ontspruiten.’
Zou het inderdaad kunnen zijn dat het volk daarom gebeden heeft? Was dat ook niet het gebed geweest van Zacharias en Elizabet, die rechtvaardig voor God leefden en wandelden naar Zijn geboden? Als de engel aan hem verschijnt, wordt er gezegd dat het gebed van hem en zijn vrouw Elizabet verhoord is en dat zij een zoon zullen ontvangen. Die zoon heeft ook alles te maken met de komst van de Messias.
GEDOOFDE VERWACHTING
In alles lijkt het erop dat niet alleen het gebed van Zacharias en Elizabet, maar ook van het volk verhoord wordt in de komst van de wegbereider van de Messias, de Verlosser. De reactie op deze verhoring is er echter één van ongeloof bij Zacharias. Hij kan niet geloven dat de verwachting waar hij en zijn vrouw uit leefden nu ook echt vervuld is. Daarom moet hij zwijgen. We kunnen vol verwachting bidden, maar de verwachting kan ook gedoofd zijn, omdat we denken dat het bidden toch niet meer helpt.
Als we al zo lang bidden, staan we dan nog wel open voor een mogelijke verhoring? Het kan lijken dat de Heere zwijgt en onze gebeden niet hoort of verhoort. Dat als we bidden om bekering, vergeving of genezing er maar geen antwoord komt. Hoort God wel ons gebed? Zwijgt Hij, of moeten wij zwijgen, zodat we Zijn stem verstaan?
Zacharias gelooft de woorden van de engel niet. Hij moet daarom zwijgen. Ook al is dat een zware straf, toch is het heilzaam. In het wachten op de geboorte van Johannes gebeurt er namelijk wel wat bij Zacharias. Die tijd is namelijk een tijd van inkeer en van bezinning. Uit de woorden van de lofzang van Zacharias kunnen we de conclusie trekken dat hij in deze stille tijd diep heeft nagedacht. Veel woorden uit de profetieën, waarvoor eeuwenlang gebeden is in de tempel, maar die vast ook een plek hadden in zijn eigen gebeden, komen terug in dat indrukwekkende dankgebed, deze lofzang.
HEILZAME STILTE
De straf voor Zacharias is heilzame stilte. In de stilte krijgt hij de tijd om te gaan geloven in de vervulling. Laat voor ons de tijd van advent een tijd van gebed en van stilte zijn. Dat lijkt voor velen een straf, maar is dat ook zo? Het is inderdaad niet zo eenvoudig, omdat de stilte juist in deze weken wordt verdrongen door veel geluiden en veel onrust. Toch kunnen we pas de daden van de Heere gedenken als wij tot stilstand gebracht worden.
Het is goed om de rust te nemen om de beloften van de Heere uit het Oude Testament, maar ook die uit het Nieuwe Testament te overdenken. Als we dat doen, is er alle reden om te bidden om de vervulling daarvan. Kom, Heere Jezus, ja kom haastig.
Ds. G.J. Codée is predikant van de protestantse wijkgemeente Ichthus te Maarssen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 november 2018
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 november 2018
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's