Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN WIJS REDDINGSPLAN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN WIJS REDDINGSPLAN

Jezus Christus, God en mens [1]

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De leer van de twee naturen van Christus is een hoogtepunt in de bijbelse openbaring. Een juist begrip ervan heeft te maken met geloofszekerheid en troost voor onze ziel. Maar hoeveel verstaan wij van dit diepe geheim in de verlossing van zondaren?

Sinds enkele jaren mag ik aan verschillende seminaries in Azië lesgeven als gastdocent. Wanneer het gaat over de twee naturen van Christus, is er gespitste aandacht. Studenten zitten op het puntje van hun stoel, ze hebben er veel vragen over. Jongeren daar hebben niet van jongs af onderwijs over de twee naturen in de persoon van de Middelaar meegekregen zoals velen van ons.

EEN NIEUW BEGIN

God heeft een nieuw begin gemaakt. Hij heeft een weg uitgedacht om schuldige mensen te redden. Het is een plan vol onuitsprekelijke, goddelijke wijsheid.

De breuk tussen God en mens lijkt onherstelbaar. De kloof van de zonde is te wijd. Maar meteen na de zondeval in het paradijs belooft God aan Adam en Eva dat het zaad van de vrouw de kop van de slang zal vermorzelen. Christus is het zaad van de vrouw. De Heere Jezus, geboren uit een vrouw, heeft de duivel overwonnen.

Het kind Jezus is door een wonder van de Heilige Geest ontvangen in Maria. Dat is dus niet gebeurd door toedoen van een man. Waarom is dat belangrijk? Omdat dit laat zien dat God een nieuw begin maakt. Vanaf Adam is de zonde van vader op kind overgedragen.

Elk kind van Adam wordt geboren met een zondige natuur. Maar dit Kind, Dat uit Maria geboren wordt, is heilig. Hier is een Kind Dat niet geboren is uit de lijn van Adam.

Christus is de tweede Adam.

Aan alle mensen die op een natuurlijke manier uit de eerste Adam geboren zijn, wordt de zonde van Adam toegerekend. Aan alle mensen die op een bovennatuurlijke manier uit de laatste Adam geboren zijn, wordt de rechtvaardigheid van Christus toegerekend. Zij zijn de nieuwe mensheid.

EEN HEILIG MENSENKIND

Maria, de moeder van de Heere Jezus, was een vrouw met een zondige natuur, net als ieder ander mens. Toch is het Kind dat uit haar geboren is, heilig. Dat komt omdat de conceptie niet heeft plaatsgevonden door een man, maar door een wonder van de Heilige Geest. Het kind Jezus erft daarom niet de smet van de zonde van Adam. De Heere Jezus is geboren als een rein en heilig mensenkind.

Ja, inderdaad wel een mensenkind. Christus is in alles aan de mensen gelijk geworden, behalve de zonde. De menselijke natuur heeft Hij ontvangen uit de moederschoot van Maria.

Dit was een moeilijk punt voor de wederdopers of anabaptisten in de tijd van de Reformatie. Volgens hen kan het niet zo zijn dat het lichaam van Jezus groeide en ontwikkelde in en door een zondige moeder. Zij menen dat Zijn lichaam door Maria heen in deze wereld kwam, maar niet uit haar is ontstaan.

Dat Jezus werkelijk mens geworden is, brengt Hem ons zeer nabij. Hij is afgedaald in de diepte van ons menselijke bestaan. Het is een geweldig en heerlijk wonder dat Christus mijn vlees en bloed heeft aangenomen. Christus is volledig lid geworden van onze menselijke familie om onze plaatsvervanger te zijn. Hij heeft het menselijke leven vanaf het allereerste begin volmaakt en heilig overgedaan, zodat wij in Hem door God aangenomen zouden worden.

UNIEK PERSOON

De persoon van Jezus Christus is uniek. Er is niemand geweest en er zal niemand zijn zoals Hij. Het unieke is dat Hij God en mens is in één persoon. Niet iemand die een beetje van beiden is, maar werkelijk mens en werkelijk God. Niet half God, maar de eeuwige, almachtige, alomtegenwoordige en alwetende God. Niet een supermens, maar een zwak mens met vermoeidheid, verdriet en pijn, een mens die kan sterven. Zo alleen kan Hij onze Zaligmaker zijn. Waarom kan alleen zo’n persoon onze Zaligmaker zijn? De catechismus zegt daar belangrijke dingen over in zondag 6. God is rechtvaardig en daarom wil Hij dat de menselijke natuur betaalt voor de zonde. Het is immers de menselijke natuur die gezondigd heeft. Hierbij is het belangrijk dat Jezus rechtvaardig is. Hij heeft zelf geen zonde en geen schuld. Daarom kan Hij met Zijn dood voor anderen betalen. Wanneer je zelf schuld hebt, kun je niet de schuld van een ander betalen.

Is het nodig dat de Zaligmaker ook echt God is? Ja, want de kracht van Zijn Godheid is nodig, zodat Zijn mensheid het gewicht van de eeuwige toorn van God zou kunnen dragen. We voelen wel dat we hier woorden stamelen over een diep mysterie. Iemand die alleen maar mens is, zou bezwijken onder de toorn van God. Hoewel de menselijke natuur van Christus de straf draagt, kan dat alleen uit kracht van de goddelijke natuur. Hier wordt wel het beeld gebruikt van een zwakke patiënt, die op eigen benen loopt, maar dat alleen kan doordat iemand hem ondersteunt.

DIENSTKNECHT

De Heere Jezus zegt in Lukas 22:27: ‘Ik ben in het midden van u, als Iemand Die dient.’ Zijn goddelijke natuur bedekte Hij hier op aarde met Zijn menselijke natuur. Hij nam de gestalte van een dienstknecht aan. Uiterlijk was er niets waardoor wij Hem zouden begeerd hebben, lezen we in Jesaja 53. Hij was veracht en de onwaardigste onder de mensen.

De verachting komt tot een hoogtepunt tijdens Zijn lijden aan het kruis, maar ook tijdens Zijn aardse leven is Hij veracht.

Er zijn momenten dat de Heere Jezus het kleed van Zijn menselijke natuur iets opzijschuift, zodat we Zijn goddelijke natuur zien. Hij roept doden tot leven en geeft blinden het gezicht. In andere situaties staat Hij voor ons en spreekt als mens, bijvoorbeeld wanneer Hij zegt: ‘Maar die dag en dat moment is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, ook aan de Zoon niet, maar alleen aan de Vader.’ (Mark.13:32)

Dat de Zoon van God als een zwak mens sterft aan het kruis, roept onbegrip en ergernis op. Ons natuurlijke verstand begrijpt dit niet. Ons hoogmoedige hart stoot zich eraan. Alleen door het geloof, waar het hart vernederd is in berouw, wordt het gordijn van de ergernis weggeschoven en zien we in Hem onze Zaligmaker. Door het geloof is Christus niet langer veracht, maar aantrekkelijker dan iets of iemand anders. In Hem vindt het geloof de schatten van vrede met God, vergeving van zonden en de vaste hoop op de eeuwige heerlijkheid.

Ds. J.A. van den Berg is predikant van de Providence Reformed Church te Grand Rapids (VS).


Volgende week deel 2 van deze serie, over het belang van de leer van de twee naturen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 januari 2019

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

EEN WIJS REDDINGSPLAN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 januari 2019

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's