Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dood in de pot

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dood in de pot

Man Gods, de dood is in de pot! Zij konden het niet eten.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze wereld is er allerlei voedsel te krijgen. Helaas is het meeste vergif voor onze ziel. Daarom hebben we het levende brood Jezus Christus nodig om echt gevoed en verzadigd te worden.

2 Koningen 4:38-41

Ds. J. van Rumptis predikant van de hervormde gemeente te Barneveld.

Elisa geeft de opdracht om een grote pot op het vuur te zetten. Op zichzelf is dat een merkwaardige opdracht, want er heerst op dat moment hongersnood in Israël. Het is alsof Elisa een statement wil maken: Hongersnood of niet, we gaan eten.

Vervolgens dreigt het helemaal mis te gaan, omdat een knecht wortels plukt van een bepaalde plant, de zogenaamde kolokwinten, en daar een soort soep van kookt. Deze kolokwinten, die enigszins lijken op de voor ons bekende komkommers, blijken giftig te zijn. De pot met voedsel is oneetbaar en men spuugt het uit: De dood (is) in de pot!

Je zou verwachten dat Elisa de pot omver kiept en de inhoud weggooit. De profeet doet echter wat anders. Hij geeft de opdracht om wat meel te halen. Blijkbaar was dit, ondanks de hongersnood, nog voorradig. Waarschijnlijk was het niet veel. Dat meel was erg kostbaar en moest je niet verspillen. In dit geval werd het niet gebruikt om broden mee te bakken, maar werd het opgeofferd om als tegengif te dienen. En het meel deed zijn werk. Er was niets verkeerds meer in de pot. Men kon weer eten. Een wonderlijk gebeuren.

Bij Gilgal

De vraag die je zou kunnen stellen bij deze tekst is: vinden we ook meer diepgang in deze geschiedenis?

Is er meer te vertellen dan ‘eind goed, al goed’?

Jazeker. Dan moeten we echter wel goed lezen.

De tekst begint al met een plaatsaanduiding: ‘Toen Elisa weer in Gilgal kwam.’ Gilgal is de plaats waar de uit Egypte gevluchte slaven het land van Gods belofte binnentrokken. Oftewel: Gilgal is de plaats waar het leven begint, waar men de slavernij achter zich kon laten. Bij Gilgal begint een nieuwe start. De schaduw van de dood moet daar wijken.

Verder moeten we letten op het woordje ‘pot’. Dat woordje komt maar liefst vijf keer voor. In die grote pot van Elisa klinken andere bijbelse potten mee, zoals de vleespotten uit Egypte. Het volk zou op een bepaald moment zelfs terug willen naar de slavernij in Egypte, vanwege die vleespotten. Daarop kregen ze eerst een tijdje brood uit de hemel, het dagelijkse manna. Het meel dat in opdracht van Elisa gehaald moest worden en in de pot met giftige soep moest worden geworpen, heeft wel iets van dat levenwekkende manna. Jezus verwees later naar dat manna om vervolgens de verbinding te leggen met Zichzelf: Ik ben het levende brood, dat uit de hemel is neergedaald. (Joh.6:51)


In deze wereld is het meeste voedsel vergif voor de ziel


Hemels manna

Wat kunnen we behoefte hebben aan dat levende brood in deze wereld, waarin we voortdurend weer ‘de dood in de pot’ vinden door de ziekte die kwam, door dat gesprekje dat we hadden met de dokter, door het huwelijk dat geen stand meer hield, door het overlijden van een geliefde. Wat is het ware hemelse manna, Jezus Christus, dan broodnodig. Hij is het brood dat in tijden van geestelijke hongersnood verzadigt en de dood verdrijft. Hij, de Zoon van God, maakte van Golgotha het nieuwe Gilgal en redde mensen uit de slavernij van de zonden. Alleen met Hem en door Hem houden we het vol in deze wereld vol giftige ‘kolokwinten’, die in allerlei gedaantes ons geestelijke leven bedreigen. Jezus Christus is gekomen en sinds Zijn dood aan het kruis moet de dood wijken voor het leven. Daar waar de vreugde opraakt, zorgt Jezus voor ware blijdschap: volkomen verzoening en een eeuwig leven.

Feestmaal

Wanneer Jezus terugkomt, gaat de dood voor eeuwig ‘in de pot’ en wordt deze vergrendeld: de dood zal niet meer gevonden worden op die nieuwe aarde, onder die nieuwe hemel. Ook zullen daar geen giftige kolokwinten meer te vinden zijn. Maar eenieder die in dit leven van dat levende brood, Jezus Christus, heeft gegeten, zal met Hem het feestmaal vieren tot in eeuwigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 augustus 2019

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De dood in de pot

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 augustus 2019

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's