Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Elia BIJ KONING ACHAB 4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Elia BIJ KONING ACHAB 4

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Elia, de Tisbiet, van de inwoners van Gilead, zeide tot Achab: zo waarachtig als de Heere, de God Israels, leeft, voor Wiens aangezicht ik sta, indien deze jaren dauw of regen zijn zal, tenzij dan naar mijn woord.

1 Koningen 17:1

Gehefde lezers, opnieuw wil ik de pen opnemen en trachten U iets meer te schrijven over de profeet Eha. Heb ik U de vorige maal iets geschreven over zijn plotseüng verschijnen aan het hof van koning Achab, ik zou nu verder willen gaan met wat te schrijven over zijn naam en afkomst. Zijn naam heeft hij toch zeker wel gekregen bij zijn geboorte door middel van zijn ouders. En al wordt er in de Bijbel niets vermeld van zijn ouders, de naam die zij hun kind gaven geeft ons een sterk vermoeden dat zij geen vreemdeüngen waren van het leven der genade. Althans waren zij geen vreemdehngen of vijanden van de zuivere waarheid, gelijk er in die dagen ook zovelen waren. Al is EÜa plotseling verschenen, hij heeft ook een vader en moeder gehad zoals wij allen. En al staat èr van Elia's jeugd niets beschreven, zeker waar is het, dat ook hij in zonden ontvangen en geboren is en allerlei ellende onderworpen. Dood in zonde en misdaden en mede schuldig aan Adams bondsbreuk. Diep ongelukkig, zoals wij allen van nature zijn. Hebt u daar ook wd eens aan gedacht? En niet alleen de ouderen die hun kinderjaren achter zich hebben liggen, maar ook de kinderen mogen daar wel eens over nadenken. De Heere zegt in Zijn Woord: Gedenk aan uwe Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en de jaren naderen, van de welke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve. Prediker 12:1. Laten ook de kinderen en de jonge mensen gerust deze artikelen-reeks maar lezen. Gaarne wil ik in mijn schrijven ook aan de jeugd denken. Te meer daar ik uit mijn kinderjaren weet, dat men niet oud behoeft te zijn om aan God en aan de eeuwigheid te denken. Men is nooit te jong om aan de weet te komen dat men zo niet sterven kan, we moeten ook als kinderen wedergeboren en bekeerd worden zal het wel zijn. Misschien zijn er wel kinderen die dit lezen of voor horen lezen, die het wel eens gevoeld hebben. Die het onderscheid kenbaar van een tweeërlei volk, en dat ge dan als kind, jongen of meisje niet tot dat gelukkige volk behoort van af uw geboorte. Ook niet al hebt u een bekeerde vader of moeder. Ik ken zulk een kind van ongeveer drie a vier jaren die meerdere malen geweend heeft over zijn ongeluk. Wat zag dit kind een geluk in dat volk van God en dat geluk miste hij. Daarom menigmaal bedroefd. De ouders wisten het niet en het kind zei het niet. Wel inet spannende aandacht luisterde dit kind als er in huis gesproken werd over de eeuwige dingen, hoe men zaÜggemaakt moet worden en van zonden en ongerechtigheid verlost. De ooren gingen van dat kind open als er gesproken werd van de wonderhjke wegen Gods en het grote werk van de Zaligmaker aan een nietig mens verricht. Als er gezelschap van Godskinderen was, dan blee'f dat kind er onbeweeglijk bij zitten, 't Is niet hetzelfde uit welke ouders we geboren worden en in welke omgeving we worden opgevoed. Gelukkige kinderen die een Godsvererende vader of moeder mogen bezitten. Zulke ouders zullen toch zeker overeenkomstig wat zij beloofd hebben bij de Doop van hun kind, wijzen op de noodzakelijkheid van wederbarende genade en de wijze van zaliggemaakt te worden. Hoe menig kind, ook al is het gedoopt, hoort in huis nooit over eeuwige dingen spreken. Hoort hun vader en moeder nooit voor hen bidden om waarachtige bekering. Gelukkig dat de Heere zulke kinderen of jonge mensen in de middelHjke weg toch kan bekeren. Ach, wat zijn er vele jonge mensen die nooit hebben horen vertellen van het zaUgmakende genade-werk Gods. Dit dan ook in het geheel geen besef hebben van hun droeve ellendestaat en niet eens uiterlijk weten wat er aan hen gebeuren moet zal het welzijn voor de eeuwigheid. Hoevelen die hun jeugdlasten doorbrengen in de ijdelheid, in sport en spel, in bioscoop en andere vermakelijkheden. Zulk soort leven was in de dagen van EÜa ook niet vreemd. Israels God werd vergeten. Andere goden werden gediend. En ik denk juist daarom dat de ouders van EHa hun jongen zo genoemd hebben. Althans onder Gods voorzienigheid hebben" zij hun' zoontje de naam gegeven van Elia.

De naam Elia heeft een diepe betekenis. Sommigen verklaren die naam als: de God mijner kracht of de Heere is mijn sterkte. En dan

zo, dat het niet alleen mooi is God sterkte mij, maar God Zelf is mijn sterkte. Toch vind ik dat de naam Elia beter verklaard wordt door de woorden: Mijn God is de Heere o£ wel mijn God is Jehovah. In die naamgeving hebben dan de ouders hun belijdenis uitgesproken tegenover de 2ovelen in die dagen die er een andere God en een andere godsdienst op na hielden. Dus wel als een aanklacht tegen de Baal-dienaars van dit tijd. Zowel tegen de koning van Israël als tegen het volk in het algemeen, die de God der vaderen verlaten hadden.

En dit is zeker, als de Heere niet uw God is, is Hij ook niet uw sterkte.

T.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 juli 1954

De Wachter Sions | 4 Pagina's

Elia BIJ KONING ACHAB 4

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 juli 1954

De Wachter Sions | 4 Pagina's