Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HOPENDE EN UITZIENDE.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOPENDE EN UITZIENDE.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hopende: Zo zullen we dus proberen om in het vervolg U zelf weer te komen be* zoeken, hoewel het tot op heden nog wel wat kreupel gaat. We hebben nu de brief aan de gemeente van Filadelfia een wei* nig met elkander na te gaan. Die brief begint op de volgende wijze: Dit zegt de Heilige, de Waarachtige, Die de sleu* tel Davids heeft; Die opent en niemarid sluit, en Hij sluit, en niemand opent. ^De heiligheid en de waarheid zijn twee we* zenlijke eigenschappen van de Goddelij* ke natuur, die beide Christus eigen zijn, zoals Hij waarachtig God is en zoals Hij als Middelaar God en mens is in ééjn Persoon. Het zijn twee deugden ii de Middelaar die voor de kerk van gro^' te betekenis zijn, waarom hier dan ook met nadruk gezegd wordt: Dit zegt de Heilige, de Waarachtige.

Uitziende: Ik geloof met U dat het een bijzondere betekenis beeft dat deze brief begint met ide gemeente op deze twee Goddelijke deugden van de Middelaar te wijzen. De heiligheid wordt hier de ge* meaite voor ogen gesteld als 'n aanspo^ ring tot de beoefening van de praktijk der ware Godzaligheid. De waarheid tot vertroosting in alle verdrukkingen en be* proevingen idie de gemeente onderwor* pen was en nog te wachten stonden. De Koning der kerk is beide heilig en waar< = achtig. Dat heeft ook Zijn kerk op aar* de 'in deze tijd nog zo veel te zeggen.

Het eerste moet voor de kerk aan' haar zijde niet anders dan schuld doen over* blijven. Het tweede kan haar bemoedi* gen in het diep verval waarin ze is weg* gezonken, waar er zovele idin, gen zijn die het oprechte Sion Gods wel alle moed kunnen ontnemen. O vriend, leen rechte indruk van de heiligheid van Sions Ko* ning moet ons wel met schaamte voor Zijn aangezicht bekleden. Waar is er nog wat te zien van de heiligheid die Zijn huize sierlijk is? Christus zoekt die bij Zijn kerk, niet als een vrucht van 's men* sen verdorven akker, maar als een bewijs van het vrucht idragen uit Hem als Ie* vende ranken in Hem ingeënt zijnde.

Wat is er weinig indruk van bijl de Ie* vende kerk, dat ze hier op aarde leeft en zich heeft te openbaren onder het al* en toeziende oog v? n Hem Die hier aan de gemeente van F'ladelfia deed schrij* ven dat Hij heilig is. Hij gedoogt de zonden niet in Zijn kerk. Hij wil vruch* ten van ware heiligmaking in Zijn kerk zien. Hij aanschouwt het gemis aan de waarachtige, kinderlijke vreze Gods die zich allerwege thans in Zijn kerk open* baart, met een heilig ongenoegen.

Nochtans getuigt Hij ook de Waarachti* ge te zijn. Waarachtig is Hij in Zijn be* dreigingen, en die heeft Hij de gemeen* ten van Klein*Azië ook nog al eens doen horen. Waarach'.ig is Hij echter ook in Zijn beloften die Hij zekerlijk vervul* len zal, daar ze in Hem ja en amen zijn, Gode tot heerlijkheid. Hij heeft beloofd met Zijn kerk te blijven tot aan de vol* einding ider wereld. O, als Zijn heilig* heid alzo niet met Zijn waarheid gepaard ging, waar zou toch de kerk moeten blij* ven? Het had ide gemeente van Filadelfia dan ook veel te zeggen dat Christus ge* tuigde, beide de Heilige en de Waarach* tige te zijn.

Hopende: We willen dat ook verder uit deze brief met elkander nagaan. Christus laat er op volgen dat Hij de sleutel Da* vids heeft, en dat Hij opent, len niemand sluit, en dat Hij sluit, en niemand opent. Hoe wijst ons dat op Zijn ambt en, be* diening als de grote Bezorger van het huis Gods. We lezen in Jesaja 22 van een zekere Eljakim op wiens schouders in de plaats van Sébna de sleutel van het huis Davids werd gelegd. Hij was daar* in een voorbeeld van Christus, Die de meerdere Eljakin is. Hij oefent Zijn Mid* delaarsheerschappij uit in Zijn Konink* rijk, namelijk Zijn kerk op aarde. Hij doet dat door middel van Zijn ambtsdr.a* gers aan wie de sleutelen van .'t konink» rijk der hemelen gegeven zijn- We zul* len daar nu niet te ver over uitwijden, al willen we ler dit wel van' zeggen dat Christus Idioioir op zulk een wijze van zich in deze brief te spreken, duidelijk be^ toont dat Hij wil dat die sleutelen in

Zijn kerk op worden. aarde gehanteerd zullen

Maar niet zonder betekenis is het vOior=« namelijk dat Hij hier zegt dat Hij* Zelf opent en sluit. Hij is een enig We^ever, Die behouden kan en verderven. Als de ambtsdragers op aarde de sleutelen niet hanteren, zal Christus het toch nog wel doen. Hij wilde dat de gemeente van Filadelfia daar ernstig rekening mee hield Hij heeft daarom ook in het eerste hoofd* stuk reeds zo nadrukkelijk gezegd: En Ik heb de sleutels der hel en des doods. O, het zal wat zijn, hier te zijn ingeslo» ten, en straks door de Koning der. kerk eeuwig te worden uitgesloten. En als Koning Jezus hier zegt dat Hij opent en sluit, laat Hij daarmede ook weten dat Hij ten allen tijde het hoogst bestuur ook in Zijn kerk op aarde in handen houidt. Zijn wan is in Zijn hand en Hij zal Zijn' idorsvloer doorzuiveren. Wij kunnen soms ter wille van een valse vrp de wel met het recht en de waarheid knoeien, maar Koning Jezus geeft op een gegeven momient een streep door onze rekiening en betoont dat Hij gekos' mien is om vuur op de aarde te werpen.

Dan is het uit met onze valse vrede. Dit is de plaatse die God goad David geeft en wil dat men doet Recht en gerechtigheid daar binnen.

Uitziende: Het zal toch nog wel meer te zeggen hébben, als er staat dat Hij o* pent, en niemand sluit, en dat Hij sluit, len niemand opent. Er woiidt immers ook gezegd tot de gemeente van Filadelfia: Ik heb leen geopende deur voor U ge* geven, en niemand kan die sluiten. In betrekking daarop zal Christus vooraf ook wel gezegd hebben dat Hij opent, en niemand sluit, en dat Hij sluit, en niemand opent. Hij doet het Zijn volk toch in dit leven ondervinden, dat als Hij opent, dat niemand kan sluiten, en ook au'dersom. Ook de leraars mogen dat in het bijzonder ondervinden. Er kunne» zoveel tegenstamders zijn, maar als Chri& * tus ze een geopenide deur geeft, kan nies* mand sluiten. Ook in hun prediking er; * varen ze dat. Gods kinderen kunnen dat ook in hun onderlinge gesprekken on* dervinden. O, als God opening geeft, wat is dat dan een onwederstandelijk werk. Dan moeten de tegenstanders zwij* gen. Ze kunnen niet sluiten als God, o* pent. De tegenstanders van binnen niet, maar van buiten ook niet. Maar als God sluit, probeert idan ook de deur maar eens open te krijgen. Wat kan het dan be== nauwd worden. Dat ervaren Gods knechi= ten in hun prediking ook. Dan laat de Heere ze nog wel niet helemaal staan, maar ze kuimen er toch niet iri komen. Onmogelijk! Hoe worden ze dan toch gewaar dat Koning Jezus de sleutels in handen heeft, en dat die deur van binnen vandaan moet geopend worden. In idat alles betoont Koning Jezus dus Zijn ops» perste macht en autoriteit. De kerk moet weten idat ze , een Koning heeft Die de sleutels in handen heeft.

Hopende: We zullen de inhoud van de brief nu verder op de voet zien' te vol^* gen. Bij vernieuwing zegt Koning Jezus: Ik weet uwe werken. Er woeden in deze brief geen bijzondere zonden of aifwijkins! gen in de gemeente bestraft, gelijk als bij andere gemeenten. Er worden vele goede dingen van de gemeente gezegd. En ook dan betoont Koning Jezus vai; de werken der gemeente af te weten. Het was een gemeente die veel bezat. We zullen met elkander trachten na te gaan wat of die gemeente zoal niet bezat. Xen eerste wordt er gezegd: Zie, Ik heb een geopende deur voor U gegeven, en nies» mand kan die sluiten.. Het wil zeggen dat het Woord Gods in deze gemeente vrijelijk zijn loop mocht hebben. De Heere had er de weg geopend tot een vruchtbare verkondiginig van het ErViange»! lie. Maar het wil ook zeggen dat de Hee* re de leraar een geopende deur gegeven had, namelijk een inwendige ruimte en vrijheid in de verkondiging van Zijn Woord. Het Woord stuitte nog niet ges» heel af op de harten en de' oonsciënties der hoorders. Wanneer het daar wel op afstuit, kan dat een leraar een besloten* heid geven in de verkondiging van het Woord. Maar hoewel het Woord altijd nog geen vrucht draagt tot bekering, zo kan bet toch zijn dat God in de predi* king nog een geopende deur geeft. Hij is zo'n souverein len vrijwerfcend Wes» zen. Hij idoet met Zijn Woord wat Hem behaagt. En Hij heeft zeker met ide ver# kondiging van Zijn Woord een hoog verheven Goddelijk doel. Hij zal er door verheerlijkt worden. En ; als Hij dan wil dat idat Woord nog vrijelijk zal verkond digd worden, zal niemand idie geopen*= de deur kunnen sluiten. Hoe wonderHjk londerboudt God dan op zo'n plaats trots alle tegenstand nog die bediening. Maar vriend, we moeten voor deze keer weer nodig afbreken. Tot volgenide keer zo de Heere wil!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 februari 1958

De Wachter Sions | 4 Pagina's

HOPENDE EN UITZIENDE.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 februari 1958

De Wachter Sions | 4 Pagina's