Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET ZAKT AL VERDER WEG.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET ZAKT AL VERDER WEG.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In een verslag over de jaarvergadering van de Gereformeerde Onderwijzersvereniging trok het onze aandacht, dat de heer P. Kuyt directeur van de Kweekschool , De driestar' te Gouda, als referent bij die geleigenheid zijn beschouwing gaf lOver „Het Bijbelon«« derwijs op lonze scholen". Daarbij kwam naar voren, dat Ide heer Kuyt heroriëntei* ring van idit centrale leervak gewienst acht* te. De Bijbelles moet volgens hem „geen les zijn, idie gevuld wordt met levensbe* schouwingen en dogmatische begrippen.

Ze mag levenmin een middel zijn om onze ideeën te staven en dient niet om te ^mora(* liseren. Het is onderwijs dat inleidt in het Woord van God en dat het kind de Iwaar* de van Idat Woord laat zien. Het kindjnoet voor Ide beslissing gesteld worden, of het de grote daden ides Heeren zal beantwoor* den met ide idaad van kinderlijke gehooiriü zaamheid aan Gods geboden".

Dat houdt nog |al wat in. De heer Kuyt stelt daar voor een heroriëntering van het Bijbelonderwijsi het centrale leervak op de school. Hij wil Idus een wijziginig. Het komt er echter maar op aan of het eeïi goede wijziging is, leen terugkeer uit een verwaterde toestand tot leen strikter gebontf= denheid aan de 3 formulieren van enigheid, de belijdenisschriften, waarop de Vereni* ging voor Geref. Schooloniderwijs gegronid is, volgens , art. 1, evenals ook aan de belofi» te bij de Dooip gedaan volgens het Formu*^ lier Van Ide kinderdoop. Daar merken we echter zo niets van. in de voorgestelde wiji* ziging. Eer ]het tegendeel. De afhankelijk* heid van genade komt in het slotgedeelte ook lal niet naar voren, terwijl het toch maar zo is, dat zaligmakenide genade no»^ dig zal 'zijn iom het te brengen bij en in het kind waar geen Bijbeloiriderwijs het ooit zal kunnen brengen. En ook dat' bc* zwaar tegen het bijbrengen van dogmati* sche begrippen schijnt iniet ei^g te stroken met Ide grondslag van, het bijzonder Gel* reformeei'd op, derwijs, 'zoals ihet op de schoe' len van ide Geref. Gemeenten dient gege* ven te worden. In het jaarverslag van de Scholenbond van '1946 (drukt Ds. Kei-sten zich Idan lOok heel wat positiever uit dan de jheer Kuyt hier Idoet. Ik leesj daaö 'toch op blz. 29: „Die vermaning geldt ons' al* len êén voor één; geldt Gods kerk, maar geldt ook onze scholen. Welke blijdschap er ook wezen moge als er ©en' school 'ge* opend wordt, waar ohze kindenen kunnen worden opgevoed in de leer van onze va* deren, dat kan in grote droefheid vejran* deren, als Ide gezonde wooiidem niet recht gehouden worden. Allerlei wind van leer waait over Nederland heen. Het kan u niet onbekend zijn wat in Ide jongste tijd onder Gereformeerde vlag wordt binnen gedragen. De valse leer van de veronder* stelde wedergeboorte moge eien knak ge* kregen hebben, meer len meer komt thans een Drie*Verbondenleer op, die zo gesle^ pen is dat 't gevaar daarvan nooit' ernstig genoeg onder ogen gebracht kan worden.

Het is opmerkelijk, Idat in 'de strijd, 'die de Kruiskerken in betrekking de leer ge* streden hebben met ide Afgescheidenien, er één punt was waarover de strijd het felst was, en dat was, , dat men bij die Afge* scheidenen wilde''een „Algemeen aanbod van genade aan alle mensen, die op grond van die. aanbieding te geloven hadden". „Wat zou het toch een eer zijn voor Je* zus", schreef leen van die predikanten in die dagen aan een gevangene, „indien gij zalig werd zowel als ik". „Gij hebt het Evangelie maar aan te nemen; anders voegt ge bij lal uw zonden ook nog, 'die'van het ongeloof".

Een eer voor Jezus 1 Alsof Hij ook niet, ver* heerlijkt wordt in degenen die verloren gaan. En die trek van „maar aannemen" vindt ge in onze tijd zó algemeen terug, dat de souvereine genade Gods, die alleen de zondaar trekt uit de staat des doods , en Christus met al Diens weldaden toepast eer wij aannemen kunnen, op de achter* grond raakt. Gevaarlijker is nog Ide totale ontwrichting van de gehele Gereformeer* de leer in 'het zoekep van wat nieuw%.."

„Voor al dergelijke dingen", zo gaat het wat verderop voort, „moeten de ogen ge* opend worden van ons allen en van onze onderwijzers in't bijzonlder, opdat wij niet 't gevaar lopen, juist waar de opleiding is in handen van velen idie de nieuwe richting ingaan, mede te worden afgevoerd. Want wat ontbreekt veelal? De kennis van de zuivere leer. Ik moet er op aandringen dat wij ons oefenen in de oudel schrijvers en beste Gereformeerde theologen.

We hebben geen behoefte aan geleerd* doenerij, noch aan ïneesters die alles we* ten behalve de zuivere leer; maar aan de* genen, die met beide voeten staan op onze belijdenisschriften, aan personeel dat de strijd 'voeren kan tegen alle afwijkingen, die openbaar worden". En wat verder op nog: „Een verwatering op dogmatisch ter* rein dreigt van alle zijden. Laat onsj daar* om te meer aandringen op Ides Apostels vermanende opwekking: „Houd het voor* beeld ider gezonde- woordeto". Die aan< * drang 'betreft ook onze kerkeraden. De scholen staan lin nauw verband met de kerk. Houden de kerkeraden toezicht op 't goids* dienstig onderwijs op school? "Worden de scholen bezocht en de Bijbelse geschiede* nissen bijgewoond idoor de Besturen?

Doien wij wat in ons vermogen is omi idie gezonde woorden te bewaren? Ik zie voor onze scholen en voor onze gemeenten een zware strijd, idie zwaarder wordt naarma* te ide afwijkingen algemener worden. Dan komen wij vanzelf geïsoleerd te staan om* dat wij met de opvattingen van deze tijd niet mede kunnen' en niet mede mogen". Dat is toch nog heel wat anders als de wijziging die de heer Kuyt voorstelt. En we zijn van gedachten als we alles zo met elkander vergelijken, idat het met die re* organisatie, wat 'het gehalte van het bij* belonderwijs betreft, al verder weg gaat zakken naar ide Idoor Ds. Kersten al aan^^ gewezen verkeerde kant.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 1958

De Wachter Sions | 4 Pagina's

HET ZAKT AL VERDER WEG.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 1958

De Wachter Sions | 4 Pagina's