Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MARIA'S LIEFDEWERK AAN JEZUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MARIA'S LIEFDEWERK AAN JEZUS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zij heeft een goed werk aan Mij gewrocht. Marcus 14:6b

Maria wist van Christus' lijden en sterven en begrafenis. Christus zelf wist het nog beter. Hij wist wat Hem te wachten stond. Hij wist welk lijden Hem nog wachtende was. Hij wist dat het door Gethsémané naar Golgotha zou moeten. Hij wist dat de bezoldiging der zonden de dood was. Dat Hij als Borg en Middelaar zou moeten sterven. Dat zou Hij gewillig doen, uit liefde tot Zijn Vader en tot liefde voor de Zijnen. Hij zal gewillig sterven de dood des kruises. Hij zal begraven worden, doch Hij weet ook dat Hij zal opstaan uit de doden. Welnu, dat Evangelie zal gepredikt worden in de gehele wereld. Dat Evangelie wordt heden ten dage nóg verkondigd, en dat zal blijven tot de jongste dag. Ja, zolang er nog één bekeerd moet worden, zal de Heere zorgen dat dat Evangelie verkondigd zal worden. En als dat Evangelie verkondigd zal worden, dan zal ook tot hare gedachtenis gesproken worden. Haar goede werk, aan Christus gedaan, zal steeds in herinnering gebracht worden. De een ten oordeel en de ander tot een voordeel. Wij zullen niet kunnen zeggen, wij hebben 't Evangelie niet beluisterd en wij hebben nooit van het goede werk van Maria gehoord. De afkeuring van Maria's daad is zeker voor haar zeer pijnlijk geweest.

Niet alleen van Judas, maar ook van de andere discipelen. Maar de goedkeuring van Jezus is daar tegenover voor haar een eerkroon geweest. Een zegekroon van eeuwige vergelding. Hier te Bethanië was zij mede aanwezig aan de maaltijd, doch door Christus' Borgtoohtelijk lijden en sterven is zij gebracht tot de maaltijd der verlosten. Nu mag Maria al jaren aanzitten aan de ronde tafel, en deel hebben aan de Bruüoft des Lams. En daar zal niet meer gesproken worden over begrafenis. De dood zal niet meer zijn. Geen Judas zal haar daar meer veroordelen. En al de overige discipelen zijn het hier aan de weet gekomen, dat Maria een goed werk aan Christus had gewrocht. En dat voortvloeiende uit de liefde van een Drieëenig God. Nog wordt tot hare gedachtenis gesproken. De gedachtenis der rechtvaardigen zal tot zegening zijn. Haar liefdewerk is geen verlies. Veel minder het liefdewerk van Christus zelf. Daar had Maria toch maar het oog op. Dat was de grond voor Maria's hope voor de eeuwigheid. Christus' lijden en sterven. Zijn begrafenis, Zijn dood. Niets van haar, maar alles en alleen van Hem. Zijn liefdewerk heeft haar tot wederliefde genoopt. Hier is haar liefde tot Christus miskend, doch in de hemel zal dat niet meer gehoord worden. Daar zal de liefde in haar voUe element zijn. In deze geschiedenis vinden wij verschillende personen aangemerkt. De vijandige Joden te Jeruzalem die overlegden om ook Lazarus te doden. De schijnheilige Judas is door de liefdegeur van Maria openbaar geworden. Hij heeft Wel in de nabijheid van Jezus geleefd, doch zijn vijandschap tegen Jezus en tegen vrije genade is wel gebleken. Wat 'n droevig einde heeft Judas gehad. De dis­ cipelen van Jezus zijn nader onderwezen geworden, zij hebben later geleerd de noodzakelijkheid van het lijden en sterven van Christus. Zij hebben ervaren aan hun ziel dat het met geen mindere prijs gekund heeft om hun zalig te maken. Dat alleen het bloed van Christus de algenoegzame offerande is voor 'al hun zonden. Dat door Hem, de gestorvene en opgewekte, alleen behoudenis te vinden is. Zie op het werk van Maria, maar bovenal op het Borgwerk van Christus. Zijn offerande der liefde voor al de Zijnen. Hij is hat ware Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt. Hij heeft de volle prijs betaald. Hij heeft de schuld Zijns volks geheel uitgewist. Hij heeft de hitte van Gods gramschap geblust. Hij heeft het graf voor de Zijnen geheUigd. Hij heeft het eeuwige leven verworven en zal het ook zekerlijk toepassen aan allen die Hem van de Vader gegeven zijn. Zou dat volk dan geen wederliefde tonen? Gewis. Evenzo goed als Maria. Maria heeft het niet gedacht en ook niet begeerd dat van haar zou gesproken worden. Wel dat van haar zaligmaker gepredikt zou worden. Wel dat 't Evangelie der gena-.'? .zou beluisterd worden en dat dat Evangelie dienstbaar mocht zijn tot veler bekering. God mocht de onbekeerden nog eens aan hun liefdeloosheid wiUen ontdekken. De vijandschap eens willen verbreken. De onvervalste nardus eens in het hart wUlen uitstorten. De ware Maria's mogen miskend worden, doch laat het hen genoeg zijn, dat zij bij Jezus bekend staan. Hij kent uw hart, uw liefde, uw offers der liefde. Eens breekt de dag aan voor een ieder onzer dat wij begraven zullen worden. En zult gij zalig worden, dan gaat daar een lijdensweg aan vooraf. Gij wordt niet gezaligd om uw lijden, doch ook nooit zonder lijden. Straks mag Gods volk rusten op hun slaapstede. Eens zullen al Gods kinderen bijeen^ zijn aan de eeuwige maaltijd der liefde.

R.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 maart 1961

De Wachter Sions | 4 Pagina's

MARIA'S LIEFDEWERK AAN JEZUS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 maart 1961

De Wachter Sions | 4 Pagina's