Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

TOELICHTING OP DE DORDTSE KERKENORDENING.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TOELICHTING OP DE DORDTSE KERKENORDENING.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Artikel 62. De wijze van de bediening van het Heilig Avondmaal. (Vervolg).

Zo geldt wat de elementen aanbelangt, dat het brood gewoon gezuurd brood zal zijn. Ook wat de wijn betreft kan gelden, dat gewone, onvermengde wijn te gebruiken is, en niet druivensap.' Toen de Heere Jezus het H. Avondmaal instelde, was het de tijd niet van druivenoogst, die pas in september plaats greep, en de instelling van het H. Avondmaal was veel vroeger in het jaar, zodat het al niet anders kan dan dat de Heere Jezus gewone wijn gebruikt heeft. En dat drukt ook uitermate goed uit de betekende zaak, het vergoten bloed van de Heere Jezus. In buitengewone gevallen zou men ook wat anders dan wijn kunnen gebruiken. Althans Calvijn en Beza gaven de raad om als er geen wijn te verkrijgen was, men dan ook andere draniï kon gebruiken, omdat de geestelijke genieting van het H. Avondmaal niet aan een bepaalde drank als teken en zegel verbonden was. Alleen maar - het zal hoge uitzondering zijn, als het beslist, niet anders kan.

De tafel en de bekers met de kannen, het avondmaalsgereedsohap zal ook eenvoudig zijn, waar ze maar als uiterlijke middelen van het teken en zegel van zichzelf zullen afwijzen naar de betekende zaak.

Ze dienen dus passend te zijn voor het karakter van het H. Avondmaal, maar overmatige opsiering is uit de boze, waar de • middelen ondergeschikt moeten blijven aan het doel.

De hoeveelheid brood en wijn zal in overeenstemming met dé instelling van de Heere Jezus een bete zijn en een dronk, opdat het eten en drinken aan een maaltijd niet teloor gaat, zoals dat bij Rome het geval is.

Bij het Avondmaal is er niet alleen sprake van de uiterlijke tekenen, maar ook van het Woord dat gesproken wordt, hetzij dan als voorbereiding door het woord der prediking, of als formulier bij de bediening, of ook als formule bij de bediening van het H. Avondmaal. En wat dit laatste betreft is er nog al wat verschil van gevoelen over. Hier kan echter gelden, dat waar de H. Schrift verschillende formules en omschrijvingen biedt, zoals blijken kan uit Mattih. 26:26-28; Mark. 14:22-24; Lukas 22 vers 19 en 20; 1 Cor. 10:26; 1 Cor. 11:23-25 er geen vaststaand gebruik van een en dezelfde formule aangewezen is, en dus aan de vrijheid der kerken overgelaten is, en zo dus middelmatig genoemd kan worden. Al met de hervorming kwam er een bredere en een kortere formule in zwang. De bredere die van a Lasco, en de kortere die van Datheen. De kortere, die van Datheen is naar de uitspraak van Paulus in 1 Cor. 10:16:

Het brood, dat wij breken is de gemeenschap des lichaams van Christus. De drinkbeker der dankzegging, die wij dankzeggende zegenen, is de gemeenschap des bloeds van Christus.

De bredere van a Lasco luidt als volgt: Het brood dat wij breken, is de genieenschap des lichaams van Christus, " met de toevoeging onder het uitreiken: „Neemt eet, gedenkt en gelooft, dat het lichaam onzes Heeren Jezus Christus gebroken 'is tot een volkovfien verzoening van al onze zonden."

En bij het ronddelen van de drinkbeker v/ordt gesproken: „De drinkbeker der dankzegging, die wij dankzeggende zegenen, is de gemeenschap des bloeds van Christus, " met de toevoeging: Neemt, drinkt allen daaruit, • gedenkt en gelooft, dat het dierbaar bloed onzes Heeren Jezus Christus vergoten is tot een volkomen verzoening van al onze zonden."

Datheens formule is ontleend aan de kerkorde van de Paltz, die daarin weer was opgenomen op aanraden van Melanohton ter beslechting van de avondmaals strijd met de Luthersen door Olevianus. Datheens formule is in vele uitgaven van de liturgie hier te lande gevolgd, en aangeprezen om de kortheid en overeenkomst met de woorden der H. Schrift, zonder enige toevoeging.

De formule van a Lasco zou oorspronkelijk al voorgekomen zijn in de Straatsburgse liturgie onder invloed van Bucer. Ze zou dan verder door Valerandus Polanus, predikant te Straatsburg, doch naar Engeland uitgeweken, naar Londen overgebracht zijn, en van daar door a Lasco in zijn Londense liturgie overgenomen zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 1961

De Wachter Sions | 4 Pagina's

TOELICHTING OP DE DORDTSE KERKENORDENING.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 1961

De Wachter Sions | 4 Pagina's