Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

INENTING ALS VOORBEHOEDMIDDEL (vervolg)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INENTING ALS VOORBEHOEDMIDDEL (vervolg)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

5 Het inenten als voorbehoedmiddel gaat ook in tegen de voorzienigheid Gods.

Tegen de onderhouding, die als gewone middellijke onderhouding zo plaatsgrijpt, dat de Heere door de gewonen middelen bij het leven en gezondheid bewaart. In ziekte en ongeval kamen de genezings-middelen te pas. Roeping is hierbij dat de mens zijnerzijds middehjkerwijs ook zelf zijn gezondheid niet schade en daartoe onder biddend op'Zien naar boven, de ge'wone middelen gebruikt bij gezondheid, en de genezingsmiddelen ir. geval van ziekte.

Nu doet er zich een kwaad op, b-v. een ziekte breekt uit. Hij komt in gevaar en in de vrees, dat het ook hem treffen zal. Wat nu te doen?

Alvast inenting? En God aan de plaats laten? Zich niet tot hem begeven in gebed en erkenning, dat God rechtvaardig is om met die ziekte te komen? Zo wil de wereld, die de toevlucht neeimt tot zo'n voorbehoedmiddel vóór ze do'or de ziekte wo-rdt aangetast en vertrouwt op de ziekte-werende-'kracht van het middel. Dat kan de rechte God verheerlijkende houding in dergiehjke 'Omstandigheden echter niet zijn. Bn hier koimt hetr principiële onderscheid voor de dag.

Want beide tegehjki doen, de gezondheid O'nder gebruik van de gewone middelen in de 'hand des Heeren laten en tegelijk al een vooirbehoedmiddel tegen de' gevreesde ziekte nemen kan zeker niet igoed gaan. Dat toch is lal niet anders dan feitelijk zijn gezoindheid niet langer aan de Heere en Zijn voiorzienig bestel toevertrouwen, zo tegen Zondag 9 en 10 in, als ook tegen Zondag 50. Deze laatsite Zondag spreekt de erkenning uit, dat noch zorg, noch arbeid, no'ch de 'gaven des Heeren zonder Zijn zegen gedijen kunnen, en derhalve alle vertrouwen van elk creatuur af te trekken en op God alleen te stellen is.

Ieder mens is elk uur van de dag en nacht in een stervensgevaar. De Heere bewaart hem door de gewo'ne, daartoie dienstige middelen bij die gezondheid en weert het kwaad van ziekte en ongeval daardoor af.

Trekt 'de Heere Zijn hand wat te'rug dan O'verkomt heim dat kwaad als vanzelf. Zijnerzijds mag hij zich niet ziek maken door het voombehoedmiddel doch heeft hij de weigl des Heere O'ok in deae te volgen om bij de gezondheid bewaard te .mioigen blijven.

Die in waarheid geloven mogen haasten niet-Jesiaja 28:16, waar leven en dood, gezondheid en kran'kheid van Zijne hand in Ohristus de Zijnen to-efcomt, en het alles ter' zaligheid dienstig is.

Het gevaar kan 'groot zijn en dichtbij ook, miaar het kan zijn als de dichter ze'gt: an uwe zijde zullen er duizend, ja tienduizend vallen, tot u zal het niet genaken; dat echter vergelding 'aan de gO'ddeloze gezien wordt. Psalm 91:7, 8. Het gaat ook in tegen de 2e daad van Gods voorzienigheid, de medewerking. Bij de medewerking zal het zo zijn, dat het ganse leven aan 'de heilige wil en de eere des Heeren ondergeschikt zal zijn, zoals de Catechismus, Zondag 49 voorhoudt: eef, dat wij en alle mensen onzen eigen wil verzaken, en Uwen wil, 'die alleen goed is zonder enig tegenspreken gehoorzaam zijn, enz.

Hier geldt immers:

Hetzij, dat gij eet, hetzij, dat 'gij drirjkt, of ook iets anders doet, doet het alles ter eere Gods, 1 Cor. 10:31, en al wat 'het geloof niet is, is zonde, Rom. 14:23 Hier zal het ganse leven ingericht zijn naar de ware praktijk der goede werken, die uit het 'geloof, naar de wet en tot Gods eer zal plaats hebben, zij het onder vallen en opstaan door genade, zoals Zondag 33 dat aanwijst.

En als men dan ondertussen getroffen wordt 'door de .gevreesde ziekte zonder

ingeënt te zijn? Diat ban ook iemand die ingeënt is soms net zo wel overkomen. Als de tekenen iaamwezig zijn stelle men ziöh als zieke omider geneeskundige bebandeding, en bidde tot God als de gtroite Opperiheer over leven en dood, ziekte en geBondheid, met onderwerping aan Zijn iieilig bestel ook in deze omstandigheden, of Hij in Christus verzoening wille doen over de zonden, de oorzaak van alle ziekte en plaag, en om Chrisitus wil herstelling wil schenken.

Maar dat is heel v/at anders dan als gezond mens vooir zich een dreigend ikwiaad te trachten te vooirkom.en door een voorbehoedmiddel, welk kwaad somisi heel niet komt.

Het gaat in tegen de 3e daad, de regering Gods. Daaronder valt, dat de mens zich Gode en Wet zal onderwerpen, wat het eerste gebod .al voorhoudt.

In het 6e igebod met name verbiedt de Heere, dat hij zich roekeloos in gevaar begeve, wat hij echter doet door inenting als zoigienaamd voorbehoedmiddel. Zelfs de natuurlijke mens, levend midden in de wereld, zal naar de regel der natuurwet, die o.a. ook' inhoudt niemand schade aan te doen, en dus ook zichzelf niet, zijn gezondheid in gevaar brengen door zulk een voorbehoedmiddel.

Niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, miaar hij voedt het, en onderhoudt het, naar het voorbeeld van de Heere Jezus voor de Zijnen Ef. 5:29.

De Heere komt ook.door het Evangelie de rechte weg leren in dit opzicht, dait alle ziekte gevolg is van de zonde, en de mens dus zelf de schuldige oorzaak er van is, opdat hij in ziektengevaar en onder het oordeel Gods 'met een ware onderzoeking des harten en .indruk, in wiare boetvaardi.gheid en bekering de toevlucht moge nemen tot het dierbaar bloed, het lijden en de gehoorzaamheid van de Heeire Jez, us, om in Zijne wonden vergeving en genezing te mogen vinden onder het oordeel, of ook bewaard te imoigen blijven voor het oordeel.

En dat tot verheerlijking Gods en tot wezenlijk heil voor de ziel. Hij mocht er eens ware werkzaamheden mee krijgen van 's Heeren wege, dat de Heere Jezus alle kranikheden op Zich heeft genomen en alle ziekten gedragen, waar Hij de oorzaak, namelijk de zonde, de oorzaak van die eeuwige honger en kommier, heeft weggediriaigen voor de Z.ijnen op het vloekhout der schande.

Dan kon de benauwdheid nog eens op de rechte plaats brengen, inplaats van tot een voorbehoedmiddel zijn toevlucht te nemen. De regering Goids houdt ook in de aanwijzinig de ware betrachting van de dagelijkse bekering, zoials Zondag 33 en vervolgens in de Catechismus die voorhoudt, opdat de rechte weg, zo in gezondheid en ziekte, door genade en in tedere lafhanikelijkheid van de Heere noig eens recht bewiandeld mo^cht worden.

Daartoe wijst de Heere ook het innige gebedsleven in de verborgen omgang miet de Heere aan, opdat het nog eenis vervuld mocht worden: Biddende ware zij van druk bevrijd.

En zoals de Apostel zegt: aat al uwe noden > met bidden en smeken bekend worden aan de troon der igenade, om geholpen te worden ter befcwam^er tijd, Filipp. 4:6; Hebr. 4:16.

Er zijn echter tegenwoordig zoveel mensen, die in gezonde dagen roemen in be • loften en Evangelie, maar als ziefctegevaar in 't izicht gaat komen, vertrouwen ze igeen haar van het hoofd toe aian de Heere.

Dan zal de God van Bkron uitkomst moeten geven!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 mei 1963

De Wachter Sions | 4 Pagina's

INENTING ALS VOORBEHOEDMIDDEL (vervolg)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 mei 1963

De Wachter Sions | 4 Pagina's