Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HOPENDE EN UITZIENDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOPENDE EN UITZIENDE

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hopende: Het 4e vers van Hooglied I geeft ons dus nogal heel wat te bespreken. En eerhjk gezegd, ik vind het wel een beetje jammer dat we er nog niet wat uitvoeriger over spreken kunnen. Over 'dat zich verheugen en verblijden in Christus, waar we de vorige keer over spraken, zou er immers ook nog zoveel meer te zeggen zijn.

Uitziende: Ik zou er ook nog zo wel een beetje over aan de gang wiUen blijven, maar als we te lang bij een enkele teksfc bhjven stilstaan, komen we het Hooglied niet door. Maar waar het gehele Hooglied een lied der liefde is, daar kimnen we toch ook bij andere teksten nog wel zeggen wat we bij deze tekst zo niet hebben gezegd. Ik had gedacht dat we daarom nu het volgende gedeelte van de tekst maar wat onder de ogen moeten zien.

Hopende: We horen de bruid verder zeggen: Wij zullen Uwe uitnemende liefde vermelden, meer dan de wijn. In het 2e vers hebben we de bruid ook reeds over Christus' uitnemende liefde horen spreken. En daar heeft ze ook al gezegd, dat die beter is dan de wijn. Nu zegt ze dat ze die uitnemende liefde vermelden zou. En dan meer dan de wijn. De bruid zou er dus van gewagen, hoe ze de uitnemende liefde van Christus mocht smaken als ze in Zijn binnenkameren werd ingeleid.

Uitziende: Van die uitnemende liefde is er heel wat te vermelden. De bruid heeft in de binnenkameren zoveel van die liefde gezien en gesmaakt, dat ze daar genoeg van kan vertellen. Ze heeft gezien wat de Koning uit eeuwige liefde voor Zijn kerk gedaan heeft. Zou men daar zomaar over uitgesproken zijn? Heeft Hij meerdere liefde kunnen tonen dan Zich voor vijanden en goddelozen in de dood over te geven? Als de bruid eens gaat gewagen van die borgtochtelijke gangen van de Middelaar, waar ze

zulke dierbare inleidingen in heeft gekregen, dan kan ze van die uitnemende liefde nogal heel wat zeggen. Heel de lijdensgeschiedenis van de Middelaar getuigt van Zijn uitnemende liefde. Die liefde was zo uitnemend, dat al was het dat al de discipelen Hem zo liefdeloos hebben verlaten en Petrus Hem zo liefdeloos heeft verloochend, die Middelaar er toch niet van afzag O'm Zich voor hen in de dood over te geven.

Hopende: We moeten er natuurlijk wel erg in heibben, dat al was het dat de discipelen zich liefdeloos tegenover de Heere Jezus hebben gedragen, dat zij echter toch niet zonder liefde tot Hem waren. Als de Heere Jezus aan Petrus bij de zee van Tiberias heeft gevraagd of hij Hem liefhad, dan is het wel gebleken dat het vuur der liefde in zijn binnenste was blijven branden. Maar Christus heeft de pers alleen moeten treden, daar niemand van de volken met Hem was. Daar zouden we vanzelf ook nog wel wat van kunnen zeggen. We moeten echter in het bijzonder thans letten op de liefde van de Bruidegom die de bruid in Zijn binnenkameren heeft mogen smaken. Daar gewaagt zij van als ze zegt dat zij die vermelden zal meer dan de wijn.

Uitziende: De nadruk valt dus 0; p het vermelden van die liefde meer dan de wijn. Op een bruiloft of een maaltijd is er wijn aanwezig die het hart des mensen vrolijk maakt. Als die wijn zeer goed is, wordt die vanzelf door de gasten geprezen. De bruid zegt echter dat zij de liefde meer zal vermelden dan de wijn. Bij de gasten mag het om de wijn te doen zijn, maar bij de bruid gaat het om de liefde. Ze heeft meer met de Persoon dan met de wijn op.

Hopende: Daar hebt ge dus het onderscheid tussen de bruid en de gasten. Er •zijn mensen die graag naar een bruiloft gaan. Ik voor mezelf ben niet zo'n liefhebber van een bruiloft. Het woord van Salomo mag in mijn ziel weleens weerklank vinden, dat het beter is te gaan in het klaaghuis dan in het huis der maaltijden. Ik weet wel, dat men zich er nogal eens op beroept, dat de Heere Jezus ook op een bruiloft aanwezig is geweest. Er zijn echter niet veel bruiloften waar de Heere Jezus aanwezig is. Er is over het algemeen meer plaats op een bruiloft voor de wijn dan voor de Heere Jezus. En ik weet wel dat een bruiloft geen begrafenis is, maar ik gevoel me nu eenmaal over het algemeen op een begrafenis meer op mijn gemak dan op een bruiloft. Maar vanzelf kan men er ook altijd niet van buiten om naar een bruiloft te gaan. En op zo'n bruiloft zijn dan soms ook vele gasten. Hoewel die gasten echter door hun aanwezigheid van hun belangstelling blijk geven, zo is het ze soms toch meer om het feest te doen dan dat ze met de bruid en de bruidegom in hun blijdschap willen delen. In ieder geval, het is verstaanbaar dat het bij de bruid niet om het feest te doen is, dus dat daarin onderschied is tussen de bruid en de gasten, want de bruid mag er zich over verheugen dat ze thans met de bruidegom door het huwelijk verenigd wordt. Welnu, zo horen we hier dan ook de bruid zeggen: Wij zullen ons verheugen en in U verblijden; wij zullen Uw uitnemende liefde vermelden, meer dan de wijn.

Uitziende: Daar heeft de bruid vele redenen voor. Hellenbroek maakt verschillende vergelijkingen tussen de wijn en de liefde waarvan de bruid hier s; preekt. En dan wijst hij er bij elke vergelijking ook weer op hoe de üefde de wijn verre overtreft. Als de bruid echter zegt dat zij Zijn uitnemende liefde zal vermelden, meer dan de wijn, dan geeft ze daarmee te kennen dat de liefde van Christus voor haar alles wat van deze wereld is verre overtreft. We hebben daar ook al wat van mogen zeggen, toen we onze aandacht gaven aan het tweede vers, dus we zullen dat nu niet herhalen.

Hopende: De liefde van de bruid tot de Bruidegom is dan ook een oprechte liefde. Als ze Christus moet missen, dan moet ze alles missen, ook al had ze de gehele wereld tot haar bezit. Maar voor een enkel bewijsje van Zijn uitnemende liefde, kunt ge dan ook de gehele wereld wel van haar houden. Het laatste gedeelte van de tekst zal ons echter nog wat meer bij de oprechte liefde van die bruid bepalen. We hopen daar dus de volgende keer onze aandacht nog aan te geven.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 juli 1964

De Wachter Sions | 4 Pagina's

HOPENDE EN UITZIENDE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 juli 1964

De Wachter Sions | 4 Pagina's