Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Balk en splinter

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Balk en splinter

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over balk en splinter wordt in Gods Woord geschreven in de Bergrede, te vinden in Lukas 6 en Mattheüs 7. Jezus bestraft en waarschuwt in dat gedeelte de velen, die lichtvaardig over de gebreken van andere oordelen. De vrome Farizeërs meenden geheel onberispelijk te zijn, maar al hun eigengerechtigheid was niet meer dan schijn. Ze zagen wel de splinter, staat er, in huns broeders oog, maar de balk bij zichzelf niet, daarvoor stonden ze te hoog. Ze meenden dat ze wel zeer hoog begenadigde mensen waren, maar Jezus gaat ze allen tot grote geveinsden verklaren. Laten we naar zo'n Farazeeër maar niet te ver op zoek gaan; dat is immers in de grond der zaak ons aller bestaan. Het veroordelen van een ander wordt bij een ieder gevonden, zonder oog te hebben voor de balk van onze eigen zonden. We leven uit, en dat geldt van nature van u en van my, of we het wel of niet geloven: Ik ben heiliger dan gij. Maar als God de balk eens gaat ontdekken: Gy zijt die man, dan wordt David alléén de schuldige, daar zingt hij van, in Psalm 51: 'kErken myn schuld, die U tot straf bewoog, en dat hij heeft gedaan wat kwaad is in Gods heilig oog, en dat Gods doen is rein en Zyn vonnis gans rechtvaardig; dan is het: ik, ik ben HEERE, Uw gramschap dubbel waardig. Eigenliefde verblindt een mens en verkleint de schuld, maar in eerlykmakende genade wordt eigen zonde verdubbeld. God mocht die bediening nog verheerlijken in ons leven, en leren zeventig maal zeven maal de naaste te vergeven; om eens in waarheid onder te doen voor God en elkander, om niet meer zichzelf uitnemender te achten, maar de ander. Zo hebben de balk en de splinter ons zeer veel te zeggen; God mocht de geestelijke zin en mening in ons hart leggen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Balk en splinter

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's