Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BIDDEN EN BIDDEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BIDDEN EN BIDDEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er wordt wel eens gezegd: Bidden en bidden is twee, we kennen de uitdrukking, maar wat bedoelt men er a Bidden en bidden is twee; de farizeeër en de tollenas wat verschilden ze in hun gebed zeer veel van elkaar. Allerwegen worden of zijn weer gehouden in deze «j de biddagen en de bidstonden voor gewas en arbeid. In vroeger eeuwen waren die biddagen meer boefecfaj waarop men Gods getrouwe knechten hoorde gewage van de grote schuld van land en volk, staat en kerk, niemand ging dan op zo'n biddag aan zijn normale m Ook werden er soms zelfs wel biddagen uitgeschr& door de overheid, biddagen die de vijanden deden 6ei en God, menigmaal met Zijn zoete gunst in het middi liet Zich dan op zulk een biddag kennelijk verbidden. Biddag en' boetedag, gebed en schuld horen bij elka verstonden we dat in deze zo donkere tijden nog ms Door ónze overheid wordt geen biddag uitgeschrevei men wil niet van boete weten, men wil zich uitleven; we hebben God niet meer nodig, met Hem is afgerels maar men zal er wel achter komen wat dat betekent. Maar hoe zijn wii zelf naar de biddagdiensten opgega Hebben we waarlijk in onze schuld voor God gestaan Hebben we ingeleefd: Heere, we zijn geen zegen waai als U ons laat verhongeren, bent U toch rechtvaardig; U doet geen onrecht als U ons alles ontnemen zou:

broodwinning, toekomst, vrijheid, kinderen, man of vrt het zou geen wonder zijn als U in het komende seizoe vanwege onze zonden ons als land en volk zou wegé Bidden en bidden is twee; hoe zijn we dan opgegaan Verootmoedigd, of in het rechthebbende van ons best Hebben we er ook in waarheid iets van mogen inlevi dat een waar gebed moet worden geschonken en gegi Van de meesten op de biddagen, ja' ook in óns middei moest het gelden dat het was een biddeloos bidden We kunnen wel de ogen sluiten en wat woorden zegs maar de Geest der gebeden moet ze in het hart legge Helaas is het ware bidden in deze tijd ver te zoeken; zonder die Geest der gebeden is bidden maar vloeh En was het nu de levende kerk maar veel tot smart dat het zo vaak geldt: Gebeden zonder biddend hari

Zij hebben in Hem Die aan 's Vaders rechterhand zit, een Voorbidder in de hemel. Die altijd voor hen bidt Hij heeft veel gebeden toen Hij op aarde is geweest, gelijk men dat duidelijk bij alle Evangelisten leest Hij heeft niet voor de wereld gebeden. Zijn hele levt was alleen ten nutte van hen, die Hem zijn gegeven We leven in de lijdenstijd, denk hoe Hij heeft gebede als Hij in Gethsémané Zijn strijd heeft gestreden: Hij bad: Laat deze drinkbeker van hAij voorbijgaan; de drinkbeker van het zware lijden kwam op Hem ai Zijn menselijke natuur wilde dat lijden wel ontvlieden, maar toch: Niet gelijk Ik wil, maar Uw wil geschiede. Het ware bidden is ook een aanbidden. God vrijlaten; dat zien we ook hier, en dat alles de Zijnen ten bate Borg zijnde, moest Hij sterven, dat eiste Gods recht. Hij heeft bet aangebeden, Hij heeft er amen op gezet Zijn gebeden, die ook behoren tot Zijn li/liddelaarswei verzoenen alleen.de biddeloze biddagen van Zijn kei In Hem alleen kan er voor die kerk toekomst wezen, maar buiten Hem, dan hebben we het ergste te vrezi De Heere mocht in den toorn des ontfermens gedenk maar ons bovenal onze ziel nog tot een buit schenken Bidden en bidden is twee; mocht daarom in ons miei veel het gebed geleerd worden: Leer Gij ons bidden

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 1976

De Wachter Sions | 8 Pagina's

BIDDEN EN BIDDEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 1976

De Wachter Sions | 8 Pagina's