Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IV JEZUS LERING OVER ZIJN KOMST IN DE WERELD.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IV JEZUS LERING OVER ZIJN KOMST IN DE WERELD.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

„Wani de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken dat verloren was”. Matth. 18:11.

Daartoe moest Hij geboren worden in Bethlehems stal en onze ontluisterde menselijk natuur aaimemen. Hij spreekt hier dan van Zichzelf als de Zoon des mensen want Hij was Maria's Zoon daar Hij ia haar ontvangen was door de Heiligen Geest. Dit had de Engel des Heeren tot haar gezegd, dat zij dit Wonderkind zou voortbrengen daar zij bevrucht zou worden en een Zoon baren en Zijn Naam zou heten Jezus. Hij zou groot zijn en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden en over het huis Jakobs Koning Zijn in der eeuwigheid. Waar dit voor Maria onbevattelijk was en daarom tot de engel zeide: „Hoe zal dat wezen, dewijl ik geen man beken ? " heeft de engel ia des Heeren Naam geantwoord: „De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden". Luk. 1 : 35. Zo is het dat Hij genoemd wordt de vrucht baars buiks hetwelk Elizabeth heeft uitgeroepen, vervuld zijnde met de Heilige Geest toen Maria, Elizabeth te Hebron ontmoette, zeggende: „Gezegend zijt gij onder de vrouwen, en gezegend is de vrucht uws buiks. En vanwaar komt me dit, dat de moeder mijns Heeren tot mij komt ? Want zie, als de stem uwer groetenis in mijn oren geschiedde, zo sprong het kindeke van vreugde op in mijn buik", Luk. 1 : 42 - 44. Dat was Johannes de Doper die al zijn geestelijke vreugde en zaligheid uit de Vrucht van Maria's buik zou ontvangen. Wat wordt ons Zijn geboorte of komst in de wereld dan ook kostelijk vermeld in Luk. 2:7, daar geschreven staat dat Hij Maria's Zoon is en alzo Mens uit de mensen. „En zij baarde haar eerstgeboren Zoon en wond Hem in doeken en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor henlieden geen plaats was in de herberg”.

Zo moest Hij komen in diepe vernedering door ontvangenis en geboorte om Zoon des mensen genaamd te worden. Dat moest gebeuren om Zijn volk. Zijn schapen, als Zijn broeders te beminnen en Zich daarover niet te schamen zoals wij dat lezen in Hebr. 2:11: „Want en Hij Die heiligt, en zij die geheiligd worden, zijn allen uit één; om welker oorzaak Hij Zich niet schaamt hen broeders te noemen". In deze diepe vernedering gekomen om de Bloedverwant Zijner uitverkorenen te zijn; bevoegd om hun Goël, Losser en Verlosser te wezen, om hen vrij te maken van alle dienstbaarheid. „Dewijl dan de kinderen de vleses en bloed deelachtig zijn, zo is Hij ook desgelijks derzelver deelachtig geworden, opdat Hij door den dood teniet zou doen dengene, die het geweld des doods had, dat is den duivel. En verlossen zou al degenen, die met vreze des doods door al him leven der dienstbaarheid onderworpen waren. Hebr. 2 : 14 en 15. O, daar is Hij geboren en gekomen in Bethlehems onreine kribbe in diepe vernedering. Zichzelf vernietigd, dat wil zeggen vernederd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is de mensen gelijk geworden uitgenomen de zonde. „En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde om de dood des kruises te ondergaan. O, eeuwig wonder. Hij, Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode evengelijk te zijn", Filip. 2:6- 8". Gekomen is Hij in diepe vernedering om in de staat Zijner vernedering in eigen Persoon als de hoogste Profeet en Leraar de volle raad Gods te verkondigen aangaande de verlossing van verloren doch uitverkoren zondaren. Dus moest Hij mens worden om Zijn heilige mond te openen temidden van een krom en een verdraaid geslacht; de zonden te bestraffen, alle eigengerechtigheid te veroordelen en dat Hij gekomen is om de wÜ des Vaders te volbrengen en door Zijn offerande de gerechtigheid te verhogen. Gekomen om als de enige Hogepriester uit de mensen genomen voor Zijn volk tot God te naderen, een heilig en rechtvaardig Rechter om Die te verzoenen en medelijden te kunnen hebben met zwakheden Zijns volks. Mens geworden om Zichzelf tot een offeren een slachtoffer Gode tot een welriekende reuk op te offeren, voor hun schuld en zonden en alzo de reinigmaking hunner zonden teweeg te brengen. Dit had niet gekund als Hij de onzondige menselijke natuur niet had aangenomen en had Zijn volk eeuwig in hun rampzalige staat gebleven. Want de Goddelijke rechtvaardigheid eiste dat in dezelfde natuur waariu de zonde bedreven was de zonde gestraft moest worden tot verheerlijking der Rechtvaardigheid. De schuld was gemaakt en de zonden bedreven met en in ziel en lichaam daarom moest Christus dus ziel en hchaam hebben om de schuld en straf" daarin te dragen, doordragen en wegdragen. O, eeuwig wonder wat is in Zijn komst de verborgenheid der Godzaligheid ontsloten in Bethlehems kribbe en stal. Daar zal elke ziel waar dit heilgeheim wordt ontsloten en geopenbaard in haar verlorenheid en hopeloosheid, met de apostel uitroepen: „En buiten alle twijfel, de verborgenheid - der godzaligheid is groot; God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in den Geest", enz. En met Johannes: , JHet Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader, vol van genade en waarheid". Joh. 1 : 14. Daar Hij gekomen is door geboorte in de diepte staat Zijner vernedering is Hij gekomen in gehjkheid des zondigen vleses, doch zonder zonde opdat Zijn heilige mond tot al de vijanden zou spreken: „Wie van u overtuigt Mij van zonde". Joh. 8 : 46. Zo is Hij in de wereld gekomen als hulpeloos kind in doeken gewonden in de Naam Zijns Vaders zoals Hij later Zelf zou prediken tegen de vijandige Joden. Joh. 5 : 43. Gekomen zonder zonde hetgeen alleen mogelijk ware zonder toedoen des mans en daardoor stond Hij buiten het werkverbond en zonder de toerekening van Adams zonde. Was Hij door toedoen des mans geboren gelijk elk mens dan zou Hij als een onreine in een onreine kribbe gelegen hebben en niet als een reioe. Want wij lezen in Job 14 : 4: „Wie zal een reine geven uit een onreine, niet één". Gekomen van uit de Hemel om te zijn het ware Brood des Levens dat de wereld het leven geeft en daarom in het Broodhuis gekomen want Bethlehem betekent „Broodhuis". Zelf heeft Hij dat in Zijn omwandeling op aarde gepredikt dat Hij van boven, dat is uit de hemel gekomen is in Joh. 3 : 31: „Die van boven komt, is boven allen. Die uit de aarde is voortgekomen, die is uit de aarde en spreekt uit de aarde. Die uit de hemel komt is boven allen." Daarmee verklarende dat Hij oneindig veel meer is dan aUe mensen, dat Hij als de geborene in Bethlehems stal ook tegelijk waarachtig God is. Dat Hij gekomen is om de woorden Gods te spreken dewelke geest en leven zijn zoals Hij tot Zijn discipelen zei, daar Zijn rede hard was, wie kan dezelve horen ? Zeide Hij tot hen: „Ergert ulieden dit ? Wat zou het dan zijn, zo gij den Zoon des mensen zaagt opvaren daar Hij tevoren was ? De Geest is het. Die

levend maakt, het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven, want God heeft den Geest niet met mate gegeven". Daar is Hij gekomen als hulpeloos Kind in Bethlehems kribbe als de grote Gezant des Vaders, Dien Uidegger, één uit duizend om den mens Zijn rechte pHcht te verkondigen, in eigen Persoon te leren en Zijn leer door wonderwerken te bevestigen. O, toen Hij geboren is in zulk een vernederde staat is Hij in doeken ge­ wonden, niet gekomen in een prachtig paleis zoals koningskinderen veelal geboren worden, dewijl Hij Zelf was de Koning der Koningen, en de Zoon van Hem die de Koning der eeuwen genaamd wordt. Niet gekomen in een prachtige wieg met kostelijke doeken omhuld en kunstig versierd maar in een vuile beestenkribbe in lompen gehuld. Dit leert ons dat Hij Zelf geheel zonder zonde is gekomen maar dat Hij beladen was met de erf- en dadelijke schuld en zonden Zijns volks. O, die hemelhoge schuld Zijner uitverkorenen heeft de Vader, als de eeuwige Rechter op Hem gelegd om die volkomen uit te wissen. O, wat hebben de heilige engelen met een verheven toon daarvan in Bethlehems velden gezongen in de nacht: Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen.

Wordt vervolgd.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's

IV JEZUS LERING OVER ZIJN KOMST IN DE WERELD.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's