Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VII. DE STRIJDENDE HELD.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VII. DE STRIJDENDE HELD.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

„En in zwaren strijd zijnde, bad Hij te ernstiger. En Zijn zweet werd gelijk grote droppelen bloeds, die op de aarde af­ liepen”.

Lukas 22 : 44 .

De kanttekenaren zeggen dat het Griekse woord betekent eigenlijk droppelen van geronnen bloed; maar het wordt ook genomen voor grote dikke droppelen. O, dit bloed is zo noodzakelijk zal de uitverkoren, doemwaardige en doodschuldige, ja geheel vuil en onrein, weer in des Heeren vergeving en zalige gunst en gemeenschap delen. Hij moest dit bloed storten om Zich een gemeente te verkrijgen door Zijn eigen bloed, daar het bloed van Jezus Christus Gods Zoon reinigt van alle zonden. 1 Joh. 1 : 17. Daardoor hebben al Gods kinderen alleen maar vergeving der zonden en der misdaden. Zo heeft Hij Zichzelf een eigen volk willen reinigen, ijverig in goede werken. Nu Hij Zijn bloed gestort heeft ook hier in Gethsemane's hof, want Hij heeft niet een droppel teveel gestort, noch een droppel te weinig, want dan was de rechtvaardigheid Gods niet vplkomen voldaan. Nu is de vrucht, de eeuwige verlossing, door Zijn bloed. O, en dat naar de rijkdom van Gods genade. Efeze 1:7. Daardoor is het alleen dat de eeuwige Rechter niet meer op hen toornen noch schelden zal en dat zij vrijuit mogen gaan. O, wat moesten Gods kinderen dan niet wenen over hun zonden en de droefheid naar God beoefenen; htm ogen een springader zijn van tranen in ootmoedigheid en liefde tot deze Middelaar Gods en der mensen de Mens Christus Jezus. O, des Heeren volk leert er met grote en bittere zielesmart iets van dat zij Hem arbeid en smarten gemaakt hebben met hun. ontelbare schuld en zonden. O, daar zal elke ziel in het binnenste zijns harten door de ware ontdekking des Geestes toch iets van aan de weet komen dat men Hem vermoeid heeft met hun ongerechtigheden en arbeid met haar zonden.

Maar, o eeuwig wonder als men iets van kracht van dat bloed op hun schuldige, doemwaardige ziel mag ondervinden, dan breken alle banden der ziel en des ongeloofs en dan mag men daarin een eeuwige ruimte ondervinden, daar men er dan werkelijk met zijn ziel iets van ondervindt dat het het dierbare bloed van het onbestraffelijke en onbevlekte Lam Gods is. Dat bloed door Hem gezweet in Gethsemane's hof is dierbaar omdat het oneiadig veel meer waarde heeft dan het bloed van stieren en bokken want dat kon de schuld en zonden niet verzoenen en daarmee was Gods toorn niet gestüd en Zijn recht niet verheerlijkt. Want het is onmogelijk dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneme. Hebr. 10 : 4. Dierbaar bloed genaamd, om dat dit de losprijs is tot volkomen betaling, wat goud en züver niet vermogen. Want door dat dierbare bloed worden Gods kinderen verlost uit de ijdele wandeling hen van de vaderen overgeleverd, namelijk uit de doodstaat der zonden en der eeuwige verdoemenis. Ja, gelijk als weleer de Israëlieten uit het diensthuis van Egypte, alzo het uitverkoren geestelijke Israël uit het diensthuis der zonden. Het is dierbaar bij de Rechter daar Hij nu niets meer heeft te eisen maar volkomen bevredigd is en Zijn volk volkomen vergeving daarin schenkt. Dierbaar is het voor een doodschuldige gans onreine en melaatse ziel die daaronder gebogen gaat en zal dorsten naar deze droppelen bloed, door het geloof om de reinigende en verzoenende kracht daarvan te mogen ondervinden. O, opdat dat de ziel mocht verkwikken in de zware strijd in dit Mesech der ellende, in de ure des doods en om tot den bloede te strijden tegen de zonde, enz. O, als dat alles toegepast moge worden aan de benauwde schuldige ziel, en de Heere met behoud van Zijn deugden daarom de zonden niet gedenkt, dan zal men in verwondering en aanbidding, onder het smaken van zulk een hemelse zaligheid en zoetigheid uitroepen: „Gij zijt mij een Bloedbruidegom". O, die vrede dan door het bloed dat Hij niet alleen gezweet heeft in Gethsemane's hof maar ook gestort op het kruis en daarom ook genaamd het bloed des Icruises. O, welk een eeuwig wonder, die op de vloer der hel eeuwig rechtvaardig verwacht weg te zinken krijgt uit soevereine liefde en genade wandelingen door het geloof boven 't stof in het hemelse heÜigdom en in de eeuwige heilgeheimen die de Verbonds-God naar Zijn eeuwig vreeverbond openbaart.

Wordt vervolgd.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's

VII. DE STRIJDENDE HELD.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's