Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het zien op Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zien op Jezus

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Uit de voorrede van het gelijknamige boek van Isaac Ambrosius)

"Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des Geloofs, Jezus" (Hebr. 12 : 2)

Het heerlijkste onderwerp, waarover gesproken of geschreven kan worden, is Jezus Christus. Augustinus, de werken van Cicero gelezen hebbende, roemt ze vanwege hun welsprekendheid, maar hij geeft er dit oordeel over: zij zijn niet zoet, omdat er de Naam van Jezus niet in gevonden wordt. En de woorden van Bernardus zijn bijna dezelfde: zo gij iets schrijft, het smaakt mij niet, als ik Jezus daarin niet in lees. Zo gij redetwist of samenspreekt, het smaakt mij niet, zo ik Jezus daarin niet hoor. Gewis, al wat wij spreken is geheel onsmakelijk, zo het met dit zout niet wordt smakelijk gemaakt. "Ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, " zei Paulus, "dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd." 1 Cor. 2:2. Eer hij onder de Corinthiƫrs predikte, besloot hij bij zichzelf, dat dit het enige punt van kennis zou zijn, waarin hij zich voor een kunstig meester wilde uitgeven, en dat hij in de weg van zijn bediening hem daartoe wilde brengen. Dit maakte hij tot de breedte, en lengte, en diepte en hoogte van zijn kennis. Ef. 3:18. "Ja gewis, " zei hij, "ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere." Fil. 3 : 8. In deze kennis van Christus is een uitnemendheid boven elke andere kennis van de gehele wereld; er is niets zo aangenaam en troostelijk, niets dat meer moed en leven geeft, dat de ziel krachtiger opwekt en gerust stelt. Christus alleen is het hoofdstuk en het middelpunt van elke Goddelijke geopenbaarde waarheid.

Wij kunnen niets anders prediken dan een voorwerp van ons geloof, als een noodwendig begin van de zaligheid onzer zielen, hetwelk niet op de een of andere manier in Christus of te samen komt, of tot Hem gericht wordt: Christus alleen is het geheel en al van 's mensen gelukzaligheid: een Zon om te verlichten, een Medicijnmeester om te genezen, een vurige Muur om te beschermen, een Vriend om te vertroosten, een Paarl om hem te verrijken, een Ark om hem te dragen, een Rots om in de droevigste verdrukkingen hem te ondersteunen "als een verberging tegen de wind, en een schuilplaats tegen de vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zware rotssteen in een dorstig land." Jes. 32 : 2.

Alleen Christus is de ladder tussen hemel en aarde, de Middelaar tussen God en mens, een verborgenheid in welke de engelen des hemels begerig zijn in te zien. 1 Petr. 1:12. Hier is een recht zalig onderwerp, en wie zou niet begerig zijn om het in te zien, om daarvan kennis te mogen hebben ? "Dit is het eeuwige leven God te kennen en Jezus Christus, Dien Hij gezonden heeft." Joh. 17 : 3. Komt dan en laat ons aanschouwen deze Zon der gerechtigheid: wij kunnen niet dan goed, en geenszins schade hebben van zodanig een aanschouwen. Het is zo, dat het lange aanzien van de natuurlijke zon onze ogen verduistert, en onze aangezichten zwart maakt; maar op Jezus Christus ziende, zullen onze ogen klaarder, en onze aangezichten schoner worden, aangezien het licht der ogen het hart verblijdt. Spr. 15 : 30; hoeveel te meer als wij zulk een gezegend voorwerp ter beschouwing hebben! Gelijk Christus uitnemender is dan de gehele wereld, alzo gaat dit aanzien alle andere aanschouwingen verre te boven; het is een kort begrip van eens Christens gelukzaligheid, de beste kracht van de Evangelische plichten: Ziende op Jezus.

In de tekst hebben wij een daad, en haar voorwerp. De daad staat in de oorspronkelijke Griekse tekst zeer uitdrukkelijk; de Engelse overzetting drukt het volkomen uit. Het betekent een afkering of afwending van het oog van het ene voorwerp tot een ander, gelijk daar twee uitdrukkingen zijn: de ene wil zeggen een afkering van het oog van alle andere voorwerpen, de andere de vestiging van het oog op zulk een voorwerp, en alleen op zulk een. Dus is voor beide een afzien en een opzien. Waarop? Dat is het Voorwerp: een zien op Jezus: een Naam, die Zijn barmhartigheid en milddadigheid uitdrukt, gelijk Christus Zijn ambt en bediening aanwijst.

Wat dit zien op Jezus inhoudt, beschrijft Ambrosius aan het begin van het tweede hoofdstuk als volgt:

Van de kennis van Jezus, zoals Hij op Zich genomen heeft dat grote werk onzer zaligheid in de eeuwigheid.

Het zien op Jezus bevat in zich: I Kennis van Jezus. II Overdenken van Jezus. III Verlangen naar Jezus. IV Hopen op Jezus. V Geloven in Jezus. VI Beminnen van Jezus. VII Verbhjden in Jezus. VIII Aanroepen van Jezus. IX Gelijkvormigheid aan Jezus.

Zoveel heerlijkheid mocht Ambrosius zien in Christus, dat hij een heel boek heeft volgeschreven over het zien des geloofs op Jezus. Duizenden gaan in onverschilligheid daarheen en bekommeren zich niet om Jezus. Maar hoe ellendig is hun toestand, want zij reizen naar een eeuwig verderf. Velen ook "hebben" de Heere Jezus en we zouden hun geluk benijden, als we mochten zien, dat ze toch gedurig nodig hadden op deze Jezus bij vernieuwing te mogen zien. Want anders "hebben" we iets, dat we allang kwijt zijn. Ter beproeving van een ieder daarom nog dit van blz. 280:

Laat ons Jezus gelijkvormig worden in betrekking tot deze grote handel van Zijn menswording. Het zien op Jezus brengt dit mede en veroorzaakt dit. Het zien van God zal ons Gode gelijk maken, en het zien van Christus zal ons Christus ook gelijk maken; want gelijk een spiegel niet kan gehouden worden tegen de zon, of hij zal gelijk zijn een schijnsel van zich geven; alzo laat God niemand toe tot het aanschouwen van Zijn aangezicht, of Hij verandert Hem naar Zijn eigen gehjkenis door de bestraling van Zijn licht. Christus laat niemand nederdalen in de diepte van Zijn heerlijke en gezegende menswording, of Hij brengt daarmee vandaan enige zoete indrukken van een aanhangende en veranderde natuur. Tot zover.

Als we daar eens een weinig in mogen blikken, wie zal dan niet moeten uitroepen: hoe ver ben ik van Jezus ?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1981

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Het zien op Jezus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1981

De Wachter Sions | 8 Pagina's