Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brief William Huntington

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brief William Huntington

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wettisch en evangelisch berouw

Waarde zuster in Christus,

Uw brief ontvangen en 'k heb deze overwogen. Ik wil in geen geval zeggen dat de Heere God van Israël geen hand gehad heeft in het werk waar u verslag van geeft. Maar, dit moet ik wel bekennen dat evangelisch berouw, hetwelk naar mijn gevoelen onontbeerlijk is tot zaligheid, niet in de brief voorkomt. De nieuwe wijn werd in een oude lederzak gedaan. En waar dit het geval is, zal hoogmoed de lederzak doen bersten en de wijn wordt uitgestort en de oude lederzak vergaat. Ik bedoel dat uw vreugde niet in een nederig en verbrijzeld hart ontvangen is.

God heeft beloofd ons zowel een nieuw hart als een nieuwe geest te geven. Als de nieuwe wijn in een nieuwe lederzak gedaan wordt worden beiden behouden. Het stenen hart zal echter weggenomen en te niet gemaakt worden evenals de andere delen van de mens der zonde. Want onze oude mens is met Christus gekruisigd. En door de werkingen van de vernieuwende kracht des Geestes zal het lichaam der zonden afgelegd worden.

Berouw is tweeledig, wettisch en evangelisch. Het eerste wordt door vrezen, verschrikkingen en kwelling afgedwongen en gaat altijd gepaard met harde gedachten van God en zelfbeklag. Dit is al het berouw dat onder de wet in ons teweeg gebracht kan worden. Daar hebben we niets voor ogen dan onze zonde en een zonde-wrekend God.

Evangelisch berouw komt tevoorschijn en vloeit voort onder de zoete werkingen van vergevende liefde en gaat gepaard met een gelovig gezicht van Hem, Wien wij doorstoken hebben. Alsook met een treuren over Hem. Dit gaat vergezeld met een rechtvaardigen van God en medelijden met een lijdende Heiland. Men verfoeit daar zichzelf, zo staat het ook geschreven: „Van al uwe onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen. En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal eenen nieuwen geest geven in het binnenste van u. Dan zult gij gedenken aan uwe bopze wegen, die niet goed waren; en gij zult eene walging van uzelven hebben over uwe ongerechtigheden. Wanneer Ik over u verzoening doen zal. God verzoend en wij vervuld met een walg over onszelf is het voltooiende werk.

Als God met een ziel een verbond aangaat, neemt Hij ons aan in de Geliefde. De toegepaste verzoening reinigt ons van onze drekgoden. En God schijnt, gestild, verzoend en bevredigd, in het aangezicht van Jezus Christus. Het is een onberouwelijke bekering. Want Christus is verhoogd om Zijn volk Israël kennis der zaligheid te geven in de vergeving der zonden. Dit berouw is ten leven en gaat gepaard met louterend geloof. De tekst die naar u toegestuurd werd deelde u mede dat de verootmoedigende roede en de band des verbonds in uw bevinding gemist werd. De roede Gods kastijdt ons met vervaamissen, verschrikkingen, vlammen der Goddelijke toorn, bestraffingen, terechtwijzingen, aantijgingen der consciëntie, bittere verdachtmakingen en kwelt ons met de bedreigingen en veroordeling van een verbroken wet. Alsook met de hevige vuistslagen des satans en de dodende, door wroeging gekwelde, schuld.

Om onder de band des verbonds te komen is het nodig dat de liefde Gods in onze harten uitgestort wordt door de Heilige Geest.

Het werk in u schijnt veel weg te hebben van dat van Hizkia, veel blijdschap en vertrouwen. En geen wonder want op die tijd kende hij niets van de plaag van zijn hart. Maar toen God hem dit toonde bezweek z'n blijdschap, vertrouwen en hoop met elkaar. „Ik zeide: k zal den Heere niet meer zien, den Heere, in het land der levenden; ik zal de mensen niet meer aanschouwen met de inwoners der wereld. Hij zal mij afsnijden, als van den drom: an den dag tot den nacht zult Gij mij ten einde gebracht hebben" (Jes. 38 : 11, 12).

Niets zal van ons de hovaardij verbergen dan een bijblijvend gevoel van onze verdorvenheid, en de overvloeiende genade Gods in Christus Jezus tegenover ons.

Moge u en ik immer in deze godsdienst ons vertrouwen stellen. Zo bidt uw vriend en dienstknecht in Christus Jezus,

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 1984

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Brief William Huntington

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 1984

De Wachter Sions | 8 Pagina's