Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mij verhoord (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mij verhoord (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Ten dage als ik riep, zo hebt Gij mij verhoord; Gij hebt mij versterkt met kracht in mijn ziel.

Psalm 138 : 3.

David is het type geweest van de meerdere David, doch ook van de Kerk des Heeren. De Middelaar heeft zoals wij reeds zagen, toch niet enkel en alleen een gesloten hemel gevonden, doch werd ook in Zijn leven voor Hem wel ontsloten ten dage als Hij riep. Zie maar in Joh. 12 : 28, waar Hij zeide: Vader verheerlijk Uw Naam. Er kwam dan een stem uit den hemel, zeggende: n Ik heb hem verheerlijkt, en Ik zal hem wederom verheerlijken". En op andere plaatsen meer kunnen wij dat vinden, zie ook naar het Hogepriesterlijke gebed van de Middelaar in Joh. 17. En ook mag Gods volk het wel ervaren in hun leven, dat de Heere hoort het zuchten en klagen dergenen die in banden zijn geslagen. Men denkt wel eens dat hemel en aarde wel moeten bewogen worden om de ziel uit de banden en duisternissen te verlossen. Maar Gods meest gewone weg is om door een stille, zalvende doch overredende invloeiïng in het hart de bezwaren weg te nemen en de ziel in te nemen en te versterken.

Ziet dat ook maar in onze tekst. David mocht zeggen: "Gij hebt mij versterkt met kracht in mijn ziel". Matth. Henry zegt: "Het was een geestelijk antwoord; God gaf hem kracht in zijn ziel, en dat is een wezenlijk en kostelijk antwoord op het gebed des geloofs in dagen van beproeving. Indien God ons kracht geeft in onze ziel om de lasten te dragen, de verzoekingen te wederstaan, en de plichten te vervullen, die een staat van beproeving medebrengt, als Hij ons kracht geeft om door het geloof Hem vast te houden, de vrede te bewaren in ons eigen gemoed en geduldig de uitkomst te verbeiden; dan moeten wij erkennen dat Hij ons geantwoord heeft, en zijn wij gehouden en verplicht om Hem dankbaar te zijn". Zie dat is een kostelijke verklaring.

Mocht het eens ware zielspraktijk worden. Gij hebt mij versterkt met kracht in mijn ziel. En nu wil ik nog een stukje overschrijven van een Engelse verklaarder. Wij zijn toch bezig met het verklaren van onze Psalm? Het mocht tot nuttige stichting en onderwijzing zijn. Nu dan zegt deze verklaarder: "Dit was een werkelijke verhoring van zijn gebed. Indien de last al niet was weggenomen, zo was er toch kracht geschonken om hem te dragen, en deze wijze van hulp te verlenen is even krachtig en afdoende. Het is wellicht niet goed voor ons, dat de beproeving ophoudt; het kan wel eens veel beter en nuttiger voor ons wezen, dat wij door de druk der beproeving lijdzaamheid leren. Het gebruik van de tegenspoed kan heel lieflijk wezen, en onze al wij ze Vader in de hemel wil ons van dezelve voordelen niet beroven. Kracht, geschonken aan de ziel, is een onwaardeerbare gave; zij betekent opgewektheid, geestkracht, vastheid van overtuiging, heldenmoed. Door Zijn Woord en Geest kan de Heere de vreesachtige dapper, de kranke gezond, de moede en afgematte vrolijk en opgewekt maken... Als God versterkt kan niemand verzwakken. Als de Heere kracht instort, dan zijn wij in waarheid sterk."

Tot zover deze verklaarder. Maar ook vinden wij dit bij de Profeet Jesaja, in hoofdstuk 40 : 29: Hij geeft den moede kracht en Hij vermenigvuldigt de sterkte dien, die geen krachten heeft". En in vers 31: Maar die den Heere verwachten, zullen de kracht vernieuwen; zij zullen opvaren met vleugelen, gelijk de arenden, zij zullen lopen en niet moede worden, zij zullen wandelen en niet mat worden". En dat mocht David ondervinden. Uit vele benauwdheden gered, mocht hij zeggen: Gij hebt mij versterkt met kracht in mijn ziel". Maar ook de meerdere David kon dat zeggen. Daar Zijn waarachtige mensheid in het ontzaglijke lijden hetwelk Hij wilde ondergaan door Zijn waarachtige Godheid werd ondersteund. Doch zo mag nu ook Gods ware volk wel eens ondervinden: Gij hebt mij versterkt met kracht in mijn ziel". Dan hebben zij in die weg geloofskracht en geloofsmoed verkregen en dat deed hen wel uitroepen: aakt u van hier al mijn vijanden: k zal niet sterven noch vergaan. Maar leven en in alle landen van Gods weidaan doen vermaan. Ja, zo ik niet had geloofd dat ik het goede des Heeren zou zien in het land der levenden, ik ware vergaan. Maar hier zien wij dan ook tevens dat er is een volharding der heiligen. En dat is de vrucht van de eeuwige verkiezing. Want zoals wij reeds zeiden, de grond der verhoring ligt in Christus en de versterking met kracht in de ziel, vloeit uit de dadelijke bediening van Christus. Ware dat zo niet, de Kerk zou in de druk vergaan. O, wat is het dan een weldaad als de ziel in alle strijd en teleurstelling mag ervaren: Ik weet waar gij woont, daar waar de troon des satans is". Doch Ik weet de gedachten die Ik over u denk; gedachten des vredes en niet des kwaads. Dan mag men weer eens rust vinden in een besluitend en uitvoerend God. En met de oude dichter instemmen uit Psalm 73 : 12: ochtans wat mij Heere wedervaart, ik hang U aan, zijnde bezwaard; Want in het lijden dat mij benauwet, Met Uw hand Gij mij onderhouwet. Gij geleidt mij naar Uwen raad trouwelijk, Heere mijn Toeverlaat; Totdat ik fijn werde gebracht ter ere Heere door Uwe kracht.

Versterken met kracht in de ziel, dat wil dan toch zoveel zeggen. Dan ligt al het ongeloof en het wantrouwen er weer eens onder en wordt het de lust der ziel om het pad van Gods geboden weer eens te mogen lopen en uit die kracht waardoor de ziel gesterkt wordt, wordt dan de bede beoefend: Schraag op dat spoor mijn wankele gangen. Want dan wordt het praktijk: "Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht". O, wat moet men toch altijd maar weer bij de zaken gebracht worden wil het weer eens waarde gaan krijgen. Met alles blijft hij in zichzelf altijd maar blind en dwaas. Doch de Heere is en blijft de Getrouwe. Dan vindt de Kerk haar grondslag op de bergen van Gods Heiligheid en Waarheid. De kerk wankelt wel duizendmaal doch de Rotssteen Wiens werk volkomen is wankelt in eeuwigheid niet. Hij zal voor Zijn Kerk zorg dragen en ik geloof ook voor onze gemeenten. O volk, niet al te moedeloos neergebogen hoor! Het ligt vast in een onveranderlijk God, Die getuigt: "Zal Ik het dan zeggen en niet doen? Spreken en niet bestendig maken? " Welnu, dat ge dan verwaardigd mocht worden om uw weg op de Heere te wentelen, dan zult u ervaren dat Hij het maken zal.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juli 1992

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Mij verhoord (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juli 1992

De Wachter Sions | 8 Pagina's