Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gezonde gelovige van Thomas Shepard (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gezonde gelovige van Thomas Shepard (2)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vorige keer zagen we, dat Shepard zegt, dat er vier oorzaken zijn, waardoor de mensen zichzelf ten ondergang helpen, namelijk 1. onkunde van hun eigen ellende; 2. gerustheid en ongevoeligheid daarvan; 3. vleselijk vertrouwen in hun eigen plichten; 4. vermetelheid door zichzelf een geloof aan te matigen, wat geen geloof is. Hiertegenover stelt Shepard nu een viervoudige daad van Christus; namelijk 1. overtuiging van zonden; 2. verbreking over de zonden; 3. ver­ ootmoediging of zelfvernedering en 4. geloof Voordat Shepard nu in hoofdstuk 2 "de eerste daad van Christus' macht, welke is de overtuiging van zonden" gaat uiteenzetten, merkt hij eerst het volgende op, wat onze overweging terdege waard is.

Shepard zegt dat al wie dadelijke verlossing en zaligheid van Christus hoopt, laat zo iemand genade en hulp zoeken in deze weg van overtuiging en verbreking van zonden. Zonder deze weg zal iemand geen verlossing en genade vinden.

Letterlijk zegt hij: "Laat hem met overtuiging beginnen en wensen, dat de Heere hem zijn zonden laat zien, opdat hij over dezelve aangedaan en vernederd zijnde, door het geloof in staat mag wezen om Jezus Christus te ontvangen". Hoe duidelijk leert de Schotse predikant ons dat er eerst overtuiging van zonden en vernedering moet zijn, wil iemand tot Christus de toevlucht nemen.

Ja, hij zegt het nogeens met andere woorden: "Niemand kan noch wil door het geloof tot Christus komen, opdat Hij zijn zonden wegneme, tenzij hij zijn zonden eerst zie, van zijn zonden overtuigd zij en zich beladen met dezelve gevoelt".

"Niemand kan tot Christus komen" en "niemand wil tot Christus komen" krachtens de gevallen staat van ieder mens. Maar een mens die zijn zonden ziet en door genade een beladene mag worden, die zal tot de Heere Jezus de toevlucht nemen.

Nu merkt Shepard op, dat Gods werk on-

derscheiden is en vaak verborgen. Al Gods voetstappen kunnen niet nagespeurd worden. Maar, zo merkt Shepard op, als het nu grote goddeloosheid is het werk van Gods algemene voorzienigheid niet te onderzoeken, zo is het zeker een veel groter kwaad het werk van Gods bijzondere genade aan Zijn uitverkorenen niet te onderzoeken. Wat de Heere ons in Zijn Woord heeft meegedeeld, mogen wij veilig onderzoeken, ja zijn we verplicht te onderzoeken.

Na deze opmerkingen begint Shepard over de eerste daad van Christus' macht: de overtuiging van zonden.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 1993

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De gezonde gelovige van Thomas Shepard (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 1993

De Wachter Sions | 8 Pagina's