Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus de schoonste! (70)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus de schoonste! (70)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Gij zijt veel schoner dan de mensenkinde­ ren. Ps. 45: 3a.

Geliefde lezer, Wie van ons kan met zijn hart met de tekstwoorden, die we aan het overdenken zijn, instemmen, zodat Christus voor ons schoner is dan David? Alhoewel er van David geschreven staat, dat hij uitwendig 'schoon van ogen en schoon van aanzien was' (1 Sam. 16 : 12), nochtans was hij dit niet inwendig. Hij zelf was zich daar pijnlijk van bewust en smeekte de Heere om inwendige vernieuwing: "Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest" (Ps. 51 : 12). Alleen van Christus kan gezegd worden, dat Zijn ogen zijn als der duiven bij de waterstromen, en Zijn aanzien gans begeerlijk is, en volmaakt heilig (Hoogl. 5 : 12, 16). Om Hem door het geloof te kennen, behoren we zielszaligend onderwijs te ontvangen door Christus' Geest. Alleen dan zullen we behalve de treffende overeenkomst tussen David en Christus ook het grote onderscheid zien tussen die beiden. Daarom willen we thans stilstaan bij het feit, dat:

g. Beiden gezalfd zijn tot profeet.

Het blijkt toch duidelijk uit de Heilige Schrift, dat David behalve koning ook profeet geweest is. Hij zegt zelf, dat Hij de gezalfde van den God Jakobs is, en lieflijk in psalmen Israels (2 Sam. 23 : 1). Christus heeft dit bevestigd tijdens Zijn omwandeling op aarde (Mark. 12 : 36; Luk. 20 : 44), alsook de apostel Petrus in zijn toespraak op de Pinksterdag (Hand. 1 : 16; 2 : 30, 31). We kunnen toch duidelijk in Davids psalmen lezen, dat hij toekomstige zaken aangaande Christus voorzegd heeft, zoals Zijn lijden en sterven, en de omstandigheden daaromtrent; alsook Zijn opstanding en het zitten aan de rechterhand van God de Vader. Door middel van Davids psalmen, die in Israël gezongen werden, heeft hij het volk onderwijs gegeven aangaande Christus' gangen in de staat van Zijn vernedering als in die van Zijn verhoging. Deze psalmen heeft hij door ingeven van de Heilige Geest voor Gods Kerk gedicht. Laten we daarom niet vergeten, dat de inwendige bediening van Christus' profetisch ambt onmisbaar tot zaligheid is.

Iemand die zelf licht nodig heeft, kan het anderen ook niet geven. De wijze maagden hadden voor zichzelf de juiste hoeveelheid olie in hun vaten om de bruidegom tegemoet te kunnen gaan. Om deze reden konden zij niets mededelen aan de dwaze maagden. Ook David had licht nodig, waarom hij de Heere smeekte: "Ontdekt mijn ogen, dat ik aanschouwe de wonderen van Uw wet" (Ps. 119 : 18). Is dit niet een klaar bewijs, dat hij de ogen van anderen niet kon openen? O, indien Christus' Geest ons niet inwendig vernieuwt, blijven we in de staat des doods. Doch wanneer Christus ons de weg der zaligheid bekendmaakt, of Zichzelf aan de ziel openbaart als de Persoon des Middelaars, dan wordt Hij werkelijk de Schoonste van alle mensenkinderen! David werd bij het volk Israël erkend als de lieflijke in psalmen, doch zijn zoon Salomo noemt hém niet als zijn Liefste. Hij beschrijft in zijn Hooglied, dat aan de bruid gevraagd wordt: "Wat is uw Liefste meer dan een andere liefste? " Dan geeft zij niet als antwoord, dat dit David was, maar Christus, de meerdere David, waarvan zij zegt: "Mijn Liefste is blank en rood, Hij draagt de banier boven tienduizend" (5 : 9, 10).

David werd wel erkend de lieflijke in psalmen te zijn, doch hij kon de ware liefde tot Christus in het hart van zijn onderdanen niet opwekken. Niemand dan Christus alleen kan Gods volk levende uitgangen geven. Niemand dan Christus alleen kan eenswillende genade geven. Die gezegd heeft: "Leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart" (Matth. 11 : 29). Een onderworpen gemoed, een stille geest en een lijdzame ziel zijn de vruchten van het onderwijs van Christus' Geest. Christus' onderwijs verootmoedigt de mens, daarentegen veroorzaakt verstandelijke kennis aangaande Christus zonder de ware liefde, opgeblazenheid en trotsheid. Het onder­ wijs des Heeren verbreekt het harde hart, doet de ziel berusten in Zijn welbehagen, en veroorzaakt een onvoorwaardelijk volgen van Christus waar Hij ook heengaat. David onderwees zijn volk middels zijn psalmen, doch Christus alleen kan Zijn volk tot zaligheid onderwijzen. David kon wel uitwendig zijn volk de weg der zaligheid leren, doch Christus, de meerdere David, leert dit zowel uitwendig (Ps. 147 : 19; Rom. 10 : 17) als inwendig. Daarvan zegt de apostel Paulus: "Die in onze harten geschenen heeft om te geven verlichting van de kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus" (2 Kor. 4 : 6b). David kon het onderwijs niet verder brengen dan tot het oor, doch Christus onderwijst Zijn Kerk met onwederstandelijke kracht, haar leidende in de waarheid, verlichtende de ogen en vernieuwende het hart. Hoewel David de volle raad Gods tot zaligheid heeft verkondigd, was dit ook niet anders dan een vrucht van Christus profetische bediening in zijn ziel (Ps. 25 : 14). Wat moet een mens toch door genade er achter gebracht worden, dat hij alleen door (ühristus' Geest tot zaligheid onderwezen kan worden (Jes. 53 : 11). David kon het volk alleen datgene leren waarin de Heere hem zelf had onderwezen. Doch Christus is de opperste-Wijsheid, Die wijs maakt tot zaligheid. Daarom heeft Christus Zijn Vader gedankt, dat Hij de verborgenheden des geloofs aan 'kinderkens' openbaart (Matth. 11 : 25). David kon de leer aangaande Christus wel naar voren brengen, maar dezelve niet overdragen. Of met andere woorden, Christus alleen kan het onderwijs aan het hart heiligen en toepassen door Zijn Geest. Daarom zegt Christus: "Leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen" (Matth. 11:29).

Vrienden, als wij het toch van Davids psalmen moesten hebben, dan zouden we nooit wijsgemaakt worden tot zaligheid, maar in onze dwaasheid omkomen. Christus' Geest ontdekt de mens zijn verloren staat en de kwaal van zijn hart, leidt hem in het Paradijs, en leert hem zijn doodstaat overnemen en God rechtvaardigen in het straffen van zijn ongerechtigheden, waardoor hij volkomen aan Gods kant mag vallen, en de wapens van vijandschap inlevert. Indien het dan

Meditatie vervolg

de Heere behaagt om hem de weg der zaligheid bekend te maken in en door Christus, dan wordt zielsbevindehjk verstaan wat David in zijn psalmen het volk geleerd heeft. Toch zal de Heere Zijn volk leren, dat het gegeven onderwijs aan­ gaande Christus en Zijn werk toegepast moet worden aan het hart. Christus Zelf heeft als Profeet Zijn discipelen gewezen op Zijn noodzakelijk lijden en sterven, en toch begrepen zij er zo weinig van. Dit kwam wel duidelijk openbaar toen Christus Zich als Priester opofferde, en zij met alles in de dood kwamen. Indien Christus Zich niet als Priester opgeofferd had, zouden Davids psalmen nooit tot zegening hebben kunnen strekken.

Daarom legt de Heere de hapers m de ziel bloot, opdat men Hem leert benodigen in Zijn priesterlijke bediening, en om te mogen weten, dat Hij voor 'mij' gestorven is. Zie, dan alleen zal het recht verstaan worden: "Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen." Lere de Heere ons en onze arme kinderen inwendig wat Davids psalmen alleen zonder Gods Geest niet kunnen doen!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 1996

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Christus de schoonste! (70)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 1996

De Wachter Sions | 8 Pagina's