Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Genadiglijk bedeeld met Christus’ Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Genadiglijk bedeeld met Christus’ Geest

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Ik ben met verse olie overgoten.

Psalm 92 : 11b

Geliefde lezer,

Moge de Heilige Geest ons met die verse olie overgieten, w^aarvan de dichter in de Sabbatspsalm mocht gewagen, opdat we ons in de Heere mogen verblijden, op Hem mogen steunen, en Hem mogen achten als het hoogste Goed. Verse olie! We weten dat olie vloeistof is, geperst uit vruchten of goedreukende specerijen. Deze olie werd oudtijds gebruikt bij burgerlijke en kerkelijke handelingen. Gelijk olie uit aangename specerijen geperst wordt, zo wordt in de Heilige Schrift met olie dikwijls de Heilige Geest bedoeld en Zijn heilrijke giften en genaden. Deze olie wordt uitgegoten op Gods gunstgenoten, hetwelk ziet op de genadegoederen, die zij deelachtig mogen worden. Zoals een ieder van ons zal weten, is Christus door God de Vader gezalfd met de Heiligen Geest en met kracht (Hand. 10 : 38). We kunnen dit verder klaar zien bij het nederdalen van de Heilige Geest in de gedaante van een duif tijdens de doop van Christus (Mark. 1 : 10). Op een andere plaats wordt geschreven dat Christus door God de Vader gezalfd is met vreugdeolie (Ps. 45 : 8b). De kanttekenaren vermelden hierbij: Versta, de zalving des Heiligen Geestes, Die een Oorsprong en Werker is aller geestelijke vreugde. In de volste zin van het woord, gelden onze tekstwoorden Ik ben met verse olie overgoten dus Christus, Die met verse olie, ofwel met de Heilige Geest is overgoten. Hij heeft deze olie van Zijn Vader ontvangen zonder mate en boven Zijn medegenoten. Christus is niet als God gezalfd, maar als Middelaar tot het ambt van Profeet, Priester en Koning. Vervolgens is Hij niet gezalfd met stoffelijke olie, zoals een aards priester werd gezalfd met de door God voorgeschreven zalfolie, maar met de Heilige Geest. Mozes beschrijft uitvoerig de zalfolie voor de priesters, die alleen voor hun zalving diende, en dus niet nagemaakt mocht worden voor een ander doel. Zo is Christus alleen met de 'zalfolie' gezalfd als Gezalfde, en wil Hij alleen uit vrije genade Zijn zalving Zijn volk meedelen, opdat ook zij Zijn Geest en Zijn giften deelachtig mogen worden, en in verwondering uitroepen: Ik ben met verse olie overgoten. Deze olie wordt in Psalm 45 vreugdeoMe genoemd, hetwelk een zinspeling is op olie die gebruikt werd bij bepaalde gelegenheden tot verfrissing van de gasten. Dit leert ons in de eerste plaats dat Christus met blijdschap vervuld was om te komen en Zijn werk op aarde getrouwelijk te volbrengen. Vervolgens betekent het, dat degenen die onder de mensen Christus' zalving deelachtig mogen worden als geestelijke profeten, priesters en koningen, ook met vreugde, dat is met de ware evangelische blijdschap vervuld worden. O wonder, wanneer dit plaats mag vinden, mogen zij met de dichter zichzelf insluiten en uitroepen: Ik ben met verse olie overgoten. Indien het de Heilige Geest behaagt ons bij aanvang te willen voorzien van deze olie, dan strekt dit alleen tot verheerlijking van Zijn driemaal heilige Naam, en worden wij door het geloof Christus ingelijfd en Zijn weldaden deelachtig. Wat zou dat groot zijn, wanneer deze hoogwaardige olie thans op arme, verstokte, vijandige en verdoemelijke zondaars wordt uitgegoten! O, dat Christus' Geest ook thans onder ons Zijn olie. Zijn genade wil uitdelen. Onze verzuchting mocht daarom wel zijn: O, dat mijn Liefste tot Zijn hof kwame, en ate Zijn edele vruchten! (Hoogl. 4 : 16b). Echter, indien Hij Zijn volk bij vernieuwing olie, verse olie wil schenken, dan zullen hun harten opspringen van vreugde en de verheffingen Godes in hun keel zijn (Ps. 149 : 6a). Dan zullen zij weer eens oprecht God bedoelen en Christus benodigen! Zoals we weten, was deze Psalm 92 bestemd om op de Joodse rustdag te worden gezongen. Wij denken dat geen andere Psalm op de dag des Heeren meer gezongen en/of gelezen wordt in onze woningen dan deze Psalm. Zoals we weten werd de sabbat door de Israëlieten afgezonderd op bevel des Heeren om Hem te aanbidden in het volbrachte werk van de schepping. Daar-entegen mogen wij als christenen de Heere aanbidden in het volbrachte werk van de verlossing. We staan ook thans weer stil bij de uitstorting van Gods Geest, bij de vervulling van de belofte van God de Vader (Hand. 1:4). Wanneer heeft God de Vader deze belofte vervuld? Wel, we lezen in Handelingen 2:1: "En als de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eendrachtiglijk bijeen." Is het niet opmerkelijk dat dit grote heilsfeit plaatsvond op de sabbatdag ofwel op de eerste dag der week? Hiermee heeft de Heere willen bevestigen dat de eerste dag der week de Christelijke sabbat zou zijn. De Heere heeft op deze eerste dag der week een bijzonder gedenkteken willen geven door deze twee grote zegeningen - de opstanding van Christus uit de dood en de uitstorting van de Heilige Geest. Voor ons is dit een overduidelijk bewijs dat wij deze dag hebben waar te nemen onder de naam 'Dag des Heeren', en deze te heiligen om de twee bovengenoemde grote gebeurtenissen. Tevens zien wij een duidelijke overeenstemming met betrekking tot Christus' opstanding en de uitstorting van Christus' Geest. Wil de Heere niet dikwijls op deze Dag Zijn dierbare Geest zenden, om op grond van Christus' werk Zijn gunstgenoten te versterken door hen te overgieten met verse olie? Denk aan de vreesachtige discipelen. Hoewel de deuren gesloten waren, kwam Christus tot hen en opende de deur van zowel het huis als hun hart. Toen Christus tot hen sprak: Vrede zij ulieden, en Zichzelf aan hen toonde, werden zij als met verse vreugdeolie overgoten, zodat zij verblijd werden (Joh. 20 : 19, 20). Denk vervolgens aan diezelfde discipelen, waaronder ook de apostel Petrus, die op een bijzondere wijze met verse olie werd overgoten op de dag van het Pinksterfeest. Hij en de andere discipelen kregen niet een druppel olie maar werden ermee overgoten. De Heilige Geest werd op de Pinksterdag in ruime mate en met volle stromen uitgegoten, niet alleen op een enkeling, maar op velen. We lezen zelfs: en vervulde het gehele huis waar zij zaten (...) en het zat op een iegelijk van hen (Hand. 2 : 2, 3). Ja, hoe rijkelijk en met overvloedige kracht werd deze olie over de menigte gegoten, zodat er wel drieduizend op een dag tot God werden bekeerd! (Hand. 2 : 41). (Och, Heere, geef thans Uw zegeningen, opdat U de onvruchtbare

meditatie vervolg

weide van Uw Kerk wilt bevochtigen door haar met oHe, ja, met verse oHe te overgieten!). Denk aan de apostel Johannes, die, hoewel hij verbannen was op het eiland Padmos, in de Geest mocht zijn op deze Dag des Heeren (Openb. 1 : 10). Heeft de Heere Hem niet bijzonder bijgestaan door Zichzelf als de opgestane Levensvorst te openbaren, en te tonen hoe Hij voor Zijn Kerk door alle eeuwen heen de onveranderlijke HEERE zal zijn? Heeft de Heere Jezus niet dikwijls op de sabbat weldadigheid gedaan? Wat zijn er velen door Hem op die dag naar lichaam en ziel genezen! En hoe dikwijls komt het voor in het leven van Gods volk, dat zij als zonen en dochteren van Abraham, die door satan gebonden waren, door Jezus ontbonden en losgemaakt worden op deze eerste dag, de dag des Heeren? Hoe dikwijls wil de Heere Zijn volk een teken van onderpand van Zijn liefde en trouw geven op de sabbatdag, op de eerste dag der week, door hen de ware zielerust te schenken ofwel een voorsmaak van de eeuwige sabbatsrust? (Hebr. 4 : 9). Zie, dat geeft in alle strijd en onrust een gegronde hoop en verwachting om eens waarlijk te mogen rusten. Daar is het eeuwig sabbat, altijd volmaakt en heilig, altijd dag en geen nacht. Ja, daar is God alles en in allen. Wat krijgt Gods dag dan toch waarde voor de ziel. De opstellers van onze Catechismus hebben dit zo helder voorgesteld in de behandeling van het vierde gebod, de heiliging van de sabbatdag: De Heere door Zijn Heilige Geest in zich laten werken. Welnu, hoewel Christus Zijn Kerk heeft beloofd alle dagen met haar te zijn, heeft de Heilige Geest in het bijzonder Zich verbonden aan deze eerste dag des Heeren. Hoedanig behoort Gods volk te allen tijde, doch in het bijzonder op de dag van hun Heere, gelovig werkzaam te zijn! Schenke de Heilige Geest ons, jong en oud op de Pinksterdag een overvloedige maat van deze olie!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juni 2000

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Genadiglijk bedeeld met Christus’ Geest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juni 2000

De Wachter Sions | 8 Pagina's