Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de Bron (8a)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Bron (8a)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

N.B. Vertelling 7 (over de herders) heeft rond kerst 2005 in De Wachter Sions gestaan en wordt nu dus overgeslagen.

De Heere Jezus als een onreine behandeld

En als de dagen harer reiniging vervuld waren, ( ) brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden. (Lukas 2:22)

Jullie hebben gehoord hoe familieleden en kennissen van Zacharias en Elisabet op de dag dat Johannes werd besneden zijn naam Zacharias wilden noemen. Maar Elisabet had geantwoord: ”Nee, dat is een verkeerde naam, want Hij moet Johannes heten.” Daarna had vader Zacharias op een schrijftafeltje geschreven: ”Johannes is zijn naam.”

Johannes ontving die naam op de achtste dag. Dat was de dag dat zijn vader hem besneed.

Ook de Heere Jezus werd op de achtste dag door zijn stiefvader Jozef besneden en ook Hij ontving toen de naam Jezus. Zijn Vader in de hemel wilde dat Hij zo zou heten en daarom gebeurde het.

We lezen in de Bijbel: En als acht dagen vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn Naam genaamd JEZUS.

De besnijdenis was een teken van Gods verbond. Daarvoor hebben wij nu de heilige doop gekregen. Ook de doop is een teken van Gods verbond. Jullie hebben al vaak een kindje in de kerk zien dopen en het formulier horen voorlezen. Als je goed luistert, kun je aan het begin van het formulier al horen dat het water van de doop op de zonden wijst. Maar het ziet ook op het bloed van de Heere Jezus! Zoals je water nodig hebt om je te wassen als je vuil geworden bent, zo heb je het bloed van de Heere Jezus nodig om van je zonden gereinigd te worden. De Bijbel zegt dat het bloed van Gods Zoon van alle zonden reinigt. Kinderen die tot het rijk van de vorst der duisternis behoren, worden door Jezus' reinigend bloed kinderen van Zijn hemels Koninkrijk.

Nu heeft de Heere beloofd dat zolang Zijn Woord gepreekt en de doop bediend wordt, Hij door Zijn Geest de blinde zielsogen van mensen wil openen, zodat ze leren roepen: ”Heere Jezus, ontferm U mijner.”

Jullie begrijpen wel, waarom de doop een teken van Gods verbond is. Door genade worden zondaren voor eeuwig aan de Heere en Zijn dienst verbonden.

Besnijdenis en doop wijzen ons op het zondige hart, dat door Jezus' bloed gereinigd moet worden. Smeek daarom voortdurend tot de Heere:

O Bron van 't hoogste goed, Was, reinig mijn gemoed Van mijn verborgen zonden. (Psalm 19:6)

Maar vinden jullie het nu niet vreemd dat ook de Heere Jezus werd besneden? Hij had toch geen zonde? En Hij had toch geen vergeving nodig? Waarom moest Hij dan besneden worden?

Jongens en meisjes, uit Zijn besnijdenis blijkt duidelijk dat Hij in de wereld is gekomen om de zonden van Zijn kinderen op Zich te nemen. De Bijbel zegt dat Hij de mensen in alles is gelijk geworden, uitgenomen de zonde.

Werden alle jongetjes in Israël op de achtste dag besneden, dan moest dat ook met Hem gebeuren. Hij wilde het gebod van Zijn Vader gehoorzamen én de zonde van Zijn kinderen dragen. De Bijbel zegt: ant Dien Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt (2 Korinthe 5:21). Paulus bedoelt met die woorden dat de Vader de zonden van Paulus en al Gods kinderen op Zijn Zoon gelegd heeft. Lees ook maar eens het bekende hoofdstuk van Jesaja 53. Daarin kun je duidelijk lezen hoe de Heere Jezus de straf voor Zijn kinderen wilde dragen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 2007

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Uit de Bron (8a)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 2007

De Wachter Sions | 8 Pagina's