Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ons Pascha (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ons Pascha (1)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus. 1 Korinthe 5:7b.

Met Pasen wordt het grote heilsfeit herdacht van Christus' triomferende opstanding uit de doden. Het is de volkomen vervulling van de belofte, gedaan aan het door schuldbesef getroffen en verslagen eerste mensenpaar in het paradijs: n Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar Zaad; Datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult Het de verzenen vermorzelen (Gen. 3:15).

Al de schaduwachtige handelingen in het Oude Testament, die alle heenwezen naar Christus' ontzaglijke lijden en sterven tot een volmaakte overwinning over dood en hel, behoorden tot het verleden. Juist op het grote feest der Joden, het Pascha, gaf een Drie-enig God getuigenis aan de volkomen voldoening aan het Goddelijke recht door Christus alleen. Hij als het grote Paaslam stortte Zijn verzoenend bloed en daarom lezen we zo opmerkelijk in het evangelie van Matthéüs: n zie, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden (Matth. 27:51).

Onder de oude bedeling hebben velen door het geloof mogen inblikken in het grote heilgeheim. David horen we dan ook zo bezingen in Psalm 40: Gij hebt geen lust gehad aan slachtoffer en spijsoffer, Gij hebt Mij de oren doorboord; brandoffer en zondoffer hebt Gij niet geëist. Toen zeide Ik: Zie, Ik kom; in de rol des boeks is van Mij geschreven. Ik heb lust, o Mijn God, om Uw welbehagen te doen; en Uw wet is in het midden Mijns ingewands. In dat offer alleen had hij door genade alles mogen vinden om weer in de gemeenschap Gods teruggebracht te worden. Hij had door het geloof door het gescheurde voorhangsel in mogen zien in het binnenste heiligdom.

Geliefde lezer, hoe zijn voor u nu de paasdagen van 2008? Vindt u nu ook in het Paaslam de verzoening voor uw hemelhoge schuld? Mag u nu zo'n zuivere belijdenis doen vanuit het hart vandaan dat u in Christus alles gevonden hebt alles de enige en volkomen Zaligmaker voor uw ziel? Hebt u door hartgrondige ontdekking uitgeroepen: 'Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf'.

Laten we dan eens onderzoeken of de belijdenis van Paulus en de Kerk van alle eeuwen de uwe mag zijn. Met een grote stelligheid roept hij hier in de eerste brief aan de gemeente van Korinthe uit: Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.

Door genade was Paulus een bewogen pastor geworden. Hij stelde de zielen niet gerust op een losse en gevaarlijke zandgrond. Door genade had hij zelf de enige grond leren kennen: Christus. Maar aan de ontdekking van die enige grond gaat wat vooraf. Paulus wist dat uit zielservaring. Hij had de zonde in zijn verwoestende kracht leren kennen. Het is de grote oorzaak van de scheiding tussen God en de ziel. Er is nooit een weg meer terug vanuit de mens zelf. De zonde is in de mens als een zuurdesem in deeg. Langzaam maar zeker trekt de gist door geheel het deeg heen. Paulus gebruikt dit voorbeeld hier in deze brief om de gemeente te vermanen over de kracht van de zonde en af te manen van de weg des verderfs. Elke zonde werkt als een weinig zuurdesem dat de mens volkomen doortrekt en zo de toorn Gods op zich laadt.

Lezer, wat is het toch nodig om dit vreselijke zuurdesem, dat in al onze zielen werkt, te leren kennen in zijn verdoemende kracht en Godonterend karakter. Paulus noemt het in de brief den zuurdesem der kwaadheid en der boosheid. De Korinthiërs spoorde hij aan in vers 7: Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Hier wordt heengewezen naar de gewoonte van de Joden om hun gehele huis tot in de meest verborgen plekjes toe, te doorzoeken om van alle zuurdesem te zuiveren. Geen stukje mocht er meer gevonden worden. Pas dan was men gereed om het Pascha te houden. Zo alleen kon het feest van ongezuurde broden eten beginnen. Het was een verplicht en nauw onderzoek. Ieder werd ernstig opgeroepen hieraan gehoor te geven. Dat doorzoeken en uitzuiveren is dus een verborgen en een zeer persoonlijk werk.

Wat ligt hierin een zuivere gang voor de Kerk van alle tijden. Voor een ieder van ons zal het zo nodig zijn om ons te onderzoeken. De ernstige waarschuwing van de profeet Zefánja mogen we wel ter harte nemen: oorzoek uzelven nauw, ja, doorzoekt nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt (Zef.3:1). Men moet dus zelf het onderzoek instellen. We staan ieder persoonlijk met de heilige en rechtvaardige God in rekening.

Wanneer ons stervensuur komt zal er door de Rechter van hemel en aarde een volmaakt onderzoek worden ingesteld. Als er iets van de oude zuurdesem gevonden wordt en het Pascha voor ons niet geslacht is, zal het klinken voor zulke dwaze Pascha-vierders: aat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt (Matth.7:23). Misschien hebt u dan wel deelgenomen aan de Pascha-viering van het Nieuwe Testament: et Heilig Avondmaal en dan toch niet ongezuurd door het uitzuiverende bloed van Christus. Weet toch dat degenen die de weg geweten hebben en niet bewandeld, met dubbele slagen in eeuwigheid geslagen zullen worden.

Mogelijk doet u alleen uw godsdienstplichten door getrouw te lezen in Gods woord, te luisteren naar de predikaties en uw gebeden te bidden. U zuivert zo nog in een mate de oude zuurdesem uit. Toch ontbreekt het aan het allerbelangrijkste, de waarachtige bekering door de Heere gewerkt in uw ziel met een onstuitbare, almachtige kracht. Dan alleen zult u door de ontdekkende werkingen van Gods Geest dit zuurdesem, de zonde, leren opzoeken en trachten uit te zuiveren. Zonder waarachtige wedergeboorte kunnen we ons hart niet ontdoen van het oude zuurdeeg. Buiten dat, kan het Pascha niet gehouden worden. Men zal dan ook nooit het Paaslam mogen eten met bittere kruiden. We zullen de verborgen werking en kracht daarvan niet ervaren. Zo kunt u dus niet vrijmoedig belijden: Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.

Zijn er lezers voor wie dat een bittere smart geworden is? Ziet u uzelf als een onheilige liggen in uw oude zuurdeeg, die niet deel mag nemen aan het door de Heere ingestelde sacrament? Dan voelt u dat dit al het begin is van een eeuwige scheiding tussen God en uw ziel. Wat wordt het oude zuurdeeg dan bitter. Gedurig zijn er dan in het verborgen nauwe onderzoeken. Steeds wordt er in de meest verborgen hoeken van het hart oud zuurdeeg gevonden. Nu kan dat ook alleen maar gevonden worden als er in die donkere schuilhoeken licht op valt. Het is het ontdekkende licht van God de Heilige Geest. Wat een smart veroorzaakt dat in het hart. Men krijgt een ontzettende walging aan het eten van het gezuurde brood der zonde.

De strijd die ontbrandt in het binnenste wordt vooral hevig wanneer ontdekt wordt

Meditatie vervolg

dat men zelf nu nooit dat oude zuurdesem verwijderen kan. Bange worstelingen en verzuchtingen in de ziel doen uitzien naar verlossing uit zulk een diepte. Dan wordt het praktijk wat de dichter van

Psalm 130 uitriep: Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE. Heere, hoor naar mijn stem; laat Uw oren opmerkende zijn op de stem mijner smekingen. Zo Gij, HEERE, de ongerechtigheden gadeslaat, Heere, wie zal bestaan?

Zo een die zich ziet liggen in het oude zuurdeeg, kan het paasfeest niet houden. Maar op 's Heeren tijd zal de Heere Zelf een weg banen bij Hem vandaan. De

Heere schenke voor het eerst of opnieuw te mogen uitroepen door het geloof: ant ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus. Zo dan, laat ons feest houden, niet in den ouden zuurdesem, noch in den zuurdesem der kwaadheid en der boosheid, maar in de ongezuurde broden der oprechtheid en der waarheid (1 Kor. 5:7b-8).

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2008

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Ons Pascha (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2008

De Wachter Sions | 8 Pagina's