Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ingebruikname nieuw kerkgebouw ’De Hoeksteen’ te Barneveld (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ingebruikname nieuw kerkgebouw ’De Hoeksteen’ te Barneveld (2)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vervolgens lezen we in onze tekst: en zal u zegenen. Dat houdt wat in als de Heere zo tot ons wil komen en ons wil zegenen; dat arme zondaren aan zichzelf ontdekt worden en op dat plaatsje gebracht worden dat ze alles leren verliezen en schade en drek leren achten, opdat ze in de handen van God mogen vallen. Alleen de liefde Gods kan het ons met God eens doen worden, zodat we de rechtvaardigheid Gods gaan goedkeuren.

Als de Heere zo het woord wil zegenen, wat zou het tot blijdschap zijn, maar dan zal Hij ook plaats maken voor die enige Middelaar. O volk des Heeren, als u dan naar Gods huis gaat met een verslagen ziel en in Gods huis wordt van de daken verkondigd wat in de binnenkameren geschiedt, dan zal uw ziel vervrolijkt en vertroost worden.

Als u naar Gods huis gaat als een hongerige en dorstige ziel, en de Heere komt in Zijn huis over, dan mag er voor u brood zijn ter verzadiging en water ter lessing van uw dorst uit de Fontein des levens. Als er een schuldige zondaar is en hij gaat naar Gods huis met de gedachte: Voor mij is geen verlossing mogelijk, en die Fontein wordt aangewezen, Die geopend is tegen de zonde en tegen de onreinheid, dan geldt het: en zal u zegenen.

Als u in Gods huis bepaald wordt bij de Oorsprong van de zaligheid, dan wordt u opgeleid tot dat Goddelijke welbehagen. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (Joh. 3:16). Weet u wat dit huis dan mag worden? Wat Jacob mocht zeggen: it is niet dan een huis Gods, en dit is de poort des hemels (Gen. 28:17b).

'En zal u zegenen'. Dan mag men hier een voorproefje hebben van de eeuwige sabbat. Als de Heere ons zegent met de keur van Zijn zegeningen, dan wil Hij hier de beginselen geven van de eeuwige sabbatsrust die er zal zijn. En toch, deze laatste tekstwoorden: al Ik tot u komen, en zal u zegenen, zullen pas hun volkomen vervulling krijgen als Christus zal komen op de wolken des hemels. Dan zal het zijn: omt, gij gezegenden Mijns Vaders, beërft dat Koninkrijk hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld (Matth. 25:34). Ik heb u gezegend omdat Ik een vloek voor u geworden ben; daarom mag u eeuwig in de gemeenschap met God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest zijn en blijven!

Dit kerkgebouw zal eenmaal tot stof worden. Maar daar zal de rijkdom van Gods tegenwoordigheid ten volle zijn. Daarom stemmen we van harte in met het laatste geloofsartikel: ”Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus onzen Heere”.

Welnu, dan zal die zegen eeuwig zijn en zal God alles en in allen zijn.

Nadat was gezongen Ps. 116:10 en 11, kreeg de voorzitter van de bouwcommissie, de heer S. de Vos, het woord. Deze gaf een korte schets van het gehele bouwproces, vanaf de aankoop van de grond tot de gereedkoming van het kerkgebouw. Ook werd dank gezegd aan allen die op welke wijze dan ook aan de realisering ervan hun medewerking hebben verleend, niet in het minst de vele vrijwilligers uit de eigen gemeente, waardoor een bedrag van zo'n 1, 5 miljoen op de bouwkosten kon worden be-spaard. Met de grondaankoop inbegrepen, bedroegen de totale bouwkosten 10, 5 miljoen. Het kerkgebouw telt 2550 zitplaatsen. Door het openschuiven van een vouwwand kan dit aantal worden uitgebreid tot 2800. Met enkele bouwkundige aanpassingen is het mogelijk het aantal zitplaatsen uit te breiden tot ruim 3100.

Hierna werd nog het woord gevoerd door de architect, de heer W.M. van Beijnum te Amerongen, die namens de gezamenlijke aannemers en leveranciers de drie geschilderde ronde kerkramen als geschenk aanbood. Het ene kerkraam is een symbolische weergave van Jesaja 44:3: Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge”. Het andere kerkraam verwijst naar Jes. 44:4: En zij zullen uitspruiten tussen in het gras, als de wilgen aan de waterbeken”. Het derde raam symboliseert Zach. 4:7b: want hij zal den hoofdsteen voortbrengen met toeroepingen: enade, genade zij denzelven”.

Ten slotte dankte ds. Roos de sprekers, genodigden en allen die van hun belangstelling blijk hadden gegeven, alsook de gemeenteleden en de vele vrijwilligers, met daarnaast de koster, die op zo'n bijzondere wijze de coördinatie van het vele vrijwilligerswerk heeft verzorgd. Onder de genodigden.

Als blijk van waardering voor de inzet en de grote offervaardigheid van de gemeente, heeft de kerkenraad besloten aan alle gezinnen en de kinderen van de gemeente een boekje uit te reiken met de preken die ds. Roos twee jaar geleden in Barneveld heeft gehouden over Psalm 23. Dit boekje heeft als titel gekregen: Davids Reislied.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 oktober 2008

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Ingebruikname nieuw kerkgebouw ’De Hoeksteen’ te Barneveld (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 oktober 2008

De Wachter Sions | 8 Pagina's