Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

46. Zwavel en vuur over Sódom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

46. Zwavel en vuur over Sódom

Lot, de neef van Abraham

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Die morgen ging de zon niet op over Sódom. Dat was op andere dagen wel gebeurd. Weken, maanden en jaren achtereen was de zon op- en ondergegaan. De Heere deed Zijn zon opgaan over bozen en goeden (Matth. 5:45). Dat was Gods taai geduld, het was Zijn lankmoedigheid geweest. Maar daaraan was nu een einde gekomen. Nu werden de zon en de lucht verduisterd (Openb. 9:2). Toen de eerste wereld verging, zijn alle fonteinen des groten afgronds opengebroken en de sluizen des hemels geopend en een plasregen was op de aarde, veertig dagen en veertig nachten (Gen. 7:11 en 12).
Ook in Sódom begon het te regenen, maar het was een vreselijke regen, een regen van zwavel en vuur. De kanttekening zegt hiervan: ’Tevoren heeft God een algemeen oordeel uitgevoerd door het water; hier gebruikt Hij een schrikkelijk en bijzonder oordeel door vuur, om daarmede te verteren de heilloze, verhitte Sódomieten. Een voorbeeld van de eeuwige straf. Openb. 19:20’ (kantt. 45).
Hier wordt dus gezegd dat dit bijzondere oordeel werd uitgevoerd in de eerste plaats om de zondaars van Sódom te verteren. Hun zonden waren ’roepende zonden’ geweest. De engelen hadden gezegd: Want wij gaan deze plaats verderven, omdat haar geroep groot geworden is voor het aangezicht des HEEREN (vers 13). De inwoners van Sódom waren als ’brandende braambossen in de zonde’ geweest en werden voor een tijd niet verteerd. Maar de maat was vol gezondigd. De Heere kon en wilde de bandeloze en tuchteloze mensen niet langer sparen. Die morgen begon het vuur en zwavel te regenen. Een regen die alles in vuur en vlam zette zodat de hele streek in korte tijd verteerd werd. Waar kwam die zwavel zo gauw vandaan? Zwavel is een licht ontvlambare, geelachtige stof. We kennen zwavelaarde, zwavelbaden en zwavelpoeder, dat in de tuinbouw wordt gebruikt om bederf te weren. Iemand die ’zwavelt,’ reinigt iets door het boven zwaveldamp te houden. Het heeft dus een reinigende en bederfwerende kracht. Er zullen best heel wat geleerden zijn geweest die een ’verklaring’ hebben gegeven waar die zwavel in Sódom vandaan kwam. Maar de Bijbel geeft een afdoend en eenvoudig antwoord. Er staat Toen deed de HEERE zwavel en vuur over Sódom en over Gomórra regenen. De Heere riep zwavel en vuur in aanzijn. Want Hij spreekt, en het is er; Hij gebiedt, en het staat er (Ps. 33:9).
De HEERE keerde in een korte tijd de steden Sódom, Gomórra, Adama en Zeboïm om. Die vier steden werden tot as.

Het zijn opmerkelijke woorden die we hier lezen. De HEERE deed zwavel en vuur regenen, van den HEERE, uit den hemel. Wat betekenen die woorden? Laten we luisteren naar kanttekening 44 bij het woord ’HEERE’: ’Te weten de Zone Gods, Die van één Wezen, macht en heerlijkheid is met den Vader, en hiertevoren in dit en het voorgaande hoofdstuk dikwijls Jehovah of HEERE is genoemd geweest; Denwelken de Vader alle oordeel heeft overgegeven Joh. 5:22.’ Met het woord HEERE wordt hier dus de Heere Jezus bedoeld. De tekst moet dan worden gelezen: ’Toen deed de Heere Jezus zwavel en vuur regenen van de Vader uit de hemel.’ De Heere Jezus is de Uitvoerder van het oordeel. Hij doet wat Zijn Vader Hem opdraagt. In Joh. 5:19 lezen we: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, de Zoon kan niets van Zichzelven doen, tenzij Hij den Vader dat ziet doen; want zo wat Die doet, hetzelve doet ook de Zoon desgelijks. Hier staat dat de Heere Jezus niets doet zonder de macht en de wil van Zijn Vader. Zoals de Vader alles werkt door de Zoon, zo ook werkt de Zoon alles door de Vader. De kanttekening spreekt van de Zoon ’als een Medewerker met de Vader’ (kant.19). De Heere Jezus is dus de Medewerker en Uitvoerder van Zijn Vader.

Er staat in Joh. 5:22: Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven. God de Vader oordeelt en regeert alles door Zijn Zoon. Daarom zegt Paulus tot de inwoners van Athene: Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen door een Man Dien Hij daartoe geordineerd heeft. Paulus zegt dat God een dag heeft gesteld waarop Hij de aarde zal oordelen door een Man. Die Man is Jezus Christus en Hij is tot dat werk aangesteld, zoals we dat ook kunnen lezen in Handelingen 10:42.

(Volgende keer D.V.: 47. Van den HEERE, uit den hemel)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2011

De Wachter Sions | 8 Pagina's

46. Zwavel en vuur over Sódom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2011

De Wachter Sions | 8 Pagina's