Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. F. Mallan, Liefderijke vertroostingen, tien preken, Sola Gratia - Alblasserdam, € 15,95
Opnieuw is er een prekenbundel van onze geliefde overleden ambtsbroeder, ds. F. Mallan (1925-2010) uitgegeven, die behoort tot de serie: ’Het gesproken Woord’. In dit boek zijn ook de volgende gelegenheidspredicaties opgenomen, een voor de biddag, twee voor na Pasen en twee voor na Hemelvaartsdag. We kunnen weten dat deze leraar de zuivere waarheid heeft voorgesteld, en ook in deze predicaties staat het eenzijdige genadewerk van God in het hart van verloren zondaren centraal.
Men heeft onze opmerking zeer kwalijk genomen dat ds. Mallan de zuiverste leervoorstelling naar Gods Woord voorstond. We zouden ons echter bezondigen wanneer we dit zouden herroepen. Al zijn er nuanceverschillen in de prediking zoals we dit ook wel bij de oudvaders kunnen opmerken, toch als het over de meest wezenlijke zaken gaat mag er geen verschil zijn, zoals bijvoorbeeld op welke wijze het Evangelie aan alle hoorders gepredikt moet worden en hoe God in Christus waarde krijgt voor verdoemelijke zondaren.
Daarom veroordeelt de Heere in Zijn Woord behalve de leer van de algemene verzoening en van de vrijzinnigheid, ook die van de dode orthodoxie, de rechtzinnige voorstelling van de waarheid zonder de pit of het merg van het ware leven uit God, en de onevenwichtige voorstelling van Wet en Evangelie. Met de zuiverste voorstelling van de waarheid bedoelen we dan de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking, waar God op het allerhoogst verheerlijkt, de mens op het allerdiepst vernederd, en waar Gods volk op het allerbondigst vertroost en tot een godvruchtig leven aangezet wordt.
Dominee Mallan heeft ook in deze preken gewaarschuwd voor het nabijkomend christendom. Hij zegt bijvoorbeeld in de negende preek: ”Men kan met een schijn van rechtzinnigheid dichtbij komen. Maar geliefden, daarom zal het ook temeer in de eindtijd zo gevaarlijk worden. We kunnen het heel goed begrijpen, dat de jonge mensen zeggen: ’Nou, maar dat kun je ook goed beluisteren. Daar is niets tegenin te brengen.’ Je kunt ook veel lezen, waarbij je de ogen uit moet wrijven.
Dan zeg je: ’Hoe krijgen ze het voor elkaar?’
En toch, het voornaamste ontbreekt erin.’ Wat ontbreekt er? De ontdekking (…). De apostel Judas zegt eigenlijk: ’U moet uzelf maar niet afvragen in welke weg het licht of donker voor u is en of het u gemakkelijk of moeilijk valt. Maar bouwt gij uzelf op uw allerheiligst geloof, want niemand kan een ander Fundament leggen, dan dat in Sion gelegd is.’ Houd aan die onderwerpelijke waarheid vast. Zoek ernaar te staan om met dat Fundament verenigd te worden.”
In deze tien predicaties kunt u lezen wat de zuivere waarheid is, en we raden onze jonge mensen aan om in plaats van de tijd op een onverantwoorde wijze achter de computer door te brengen, deze preken te lezen, in de hoop dat jullie de inhoud door genade zielsbevindelijk leren verstaan en van harte lief gaan krijgen. Op een liefdevolle manier wijst ds. Mallan een ieder die nog voor eigen rekening leeft op de noodzakelijke en zaligmakende kennis van God in Christus.
Onze ambtsbroeder preekte op een jaloersmakende wijze, zodat niemand uit Gods huis kon gaan zonder de indruk te hebben hoe arm hij of zij is die deze voorgestelde waarheid zielsbevindelijk niet kent. Mogen we het nog eens zo uitdrukken: We hopen dat in deze tijd van diep geestelijk verval de zuivere voorstelling van de waarheid van Gods Woord onder ons en buiten ons blijvend gehoord mag worden.
Kort voor het sterven van onze geliefde ambtsbroeder schreef hij nog het volgende op papier:
’De Heere heeft de laatste tijd nog liefderijk en wonderlijk met mij gehandeld. Na bange dagen waarin de Heere Zijn aangezicht voor mij verborgen hield, waarbij ook de aanvechtingen van de boze niet uitbleven, werd ik ineens des morgens vroeg zeer vriendelijk door de Heere aangesproken met de woorden die we vinden in Jesaja 50:10: Wie is er onder ulieden, die den HEERE vreest, die naar de stem Zijn Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt en geen licht heeft, dat hij betrouwe op de Naam des HEEREN en steune op zijn God. Wonderlijk voelde ik me door de Heere Zelf hierin aangesproken.’
We willen hierover niet meer citeren, daar er te zijner tijd een levensbeschrijving van deze leraar zal verschijnen waarin het uitvoeriger wordt weergegeven. We willen nog wel de verzuchting van deze leraar aan het einde van zijn aantekening meedelen: ’De Heere mocht er maar mee aan Zijn eer komen.’
Na onderzoek bleek dat hij vijftien jaar geleden over Jesaja 50:10 had gesproken. Omdat de Heere onze ambtsbroeder kort voor zijn sterven hierdoor zo liefderijk vertroostte, heeft men deze preek ook willen opnemen in het boek met als titel Liefderijke vertroostingen. We hopen dat de Heere door middel van deze preken in het hart van verloren zondaren plaatsmaakt voor de liefderijke vertroostingen in Christus, en dat Gods volk dit opnieuw mag ervaren in het moeitevolle leven en te meer mag uitzien naar de volkomen en hemelse vertroosting.

Thomas Boston, Om de uitnemendheid van Christus, uitgeverij Den Hertog – Houten, 142 blz.; € 14,90
Niets buiten Christus kan een mens gelukkig maken. Toch zoekt een godsdienstig mens het geluk in het doen van de noodzakelijke plichten, in het steunen op zijn eigengerechtigheid en in het nalaten van bepaalde zonden. Doch hij weet niet recht dat alles buiten Christus hem ongelukkig laat.
Gods Geest is echter nodig om ons te laten zien dat hetgeen winst schijnt te zijn enkel verlies is! Het komt er zo op aan of we door genade een streep door heel onze godsdienst, wetenschap, willen en kunnen hebben gezet. We weten hoe pijnlijk het is om alles steeds weer in te moeten leveren en om als een schuldige zondaar genade nodig te hebben. Doch zolang er geen streep door alles wordt gezet, zal Christus nooit waarde voor ons krijgen. De apostel Paulus had door genade geleerd dat al zijn winst verlies was, of zoals hij het uitdrukt ’alles schade en drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen’. Deze les geeft ons te kennen dat zij die alles buiten Christus verliezen, de ware winnaars zijn omdat zij Christus mogen gewinnen.
De bekende leraar Thomas Boston (1676- 1732) heeft in de periode van mei tot november van het jaar 1712 in zijn gemeente Ettrick gesproken over Filippenzen 3:8 en 9. De huiselijke en kerkelijke omstandigheden waren oorzaak dat hij dikwijls een streep door al zijn verwachtingen moest zetten. We hebben destijds in de autobiografie van deze leraar gelezen dat hij erover klaagde bijna niemand te hebben om zijn gemoed te ontlasten. Ook dominees kunnen dus een eenmanspad hebben!
Uit de twaalf preken over Fil. 3:8 en 9 kunnen we ook opmaken dat het een moeilijke tijd was. Maar hij mocht toen te meer Christus’ liefde ervaren, zodat we kunnen lezen: ’Nooit wordt er in het geloven zoveel eer gegeven aan God als in een tijd van lijden. Nooit smaken de beloften van het verbond zo zoet als dan. Sterker nog: er zijn veel beloften in de Bijbel waarvan de gelovigen nooit eerder de zoetheid smaken als juist dan.’
De liefde die Boston voor Christus had, verwekte bij hem een sterke begeerte om Hem ook aan Zijn hoorders voor te stellen als gepast, dierbaar en noodzakelijk. Dit kunnen we ook terugvinden in de vertaalde uitgave met als titel Om de uitnemendheid van Christus. We kunnen begrijpen dat dr. A. Comrie ergens van Boston schrijft: ’De auteur die ik zeer wel gekend heb, was zo voorbeeldig Godvruchtig, dat zijn naam in zegening is bij alle Godvruchtigen in de Schotse kerken.’
De twaalf korte verhandelingen kenmerken de liefde tot Christus, de praktijk der godzaligheid en de bevindelijke leer naar Gods Woord. Boston zegt in de zevende preek: ’Beijver u voor de bevindelijke godsdienst. Ga niet disputeren met het verstand en het gevoel. Zo kwam het dat ongeleerde christenen, die wél bevindelijke kennis hadden, staande zijn gebleven, terwijl de disputanten van de wereld zijn omgevallen.’ De korte inhoud van de bevindelijke godsdienst in de preken van Boston is om alles schade en drek te leren achten om de uitnemendheid van Christus. We wensen onze lezers deze gezonde, bevindelijke godsdienst van harte toe.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2012

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2012

De Wachter Sions | 8 Pagina's