Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een bijzonder kroonjaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een bijzonder kroonjaar

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gij kroont het jaar Uwer goedheid. Psalm 65:12

Geliefde lezer,
We bevinden ons op de drempel van het jaar 2017. Wat áchter ons ligt is bekend en wat vóór ons ligt is verborgen. Wij weten niet wat de Heere in Zijn voorzienig bestel over ons zal laten komen, en we hebben geen verstand om de Heere in de wegen van Zijn ondoorgrondelijke regering te begrijpen. Het is genade om in tijden van afval, tegenheden en tegenstand zich gelovig vast te klemmen aan de getrouwe Verbonds-God Die op Zijn tijd de beloften vervult.
Niets gaat zo vanzelf als om in moedeloosheid te beweren dat het een donkere tijd is en dat ons veel tegenheden te wachten staan. Maar niets is zo vanzelfsprekend dat, als wij op Christus zien, wij dan op Zijn Woord vertrouwen, met goede moed belijden dat Christus ook dit jaar bij Zijn Kerk blijft en geloven dat Hij voor de uitbreiding van Zijn Koninkrijk zorgdraagt.
Christus’ Koninkrijk kent geen tegenspoed maar alleen voorspoed (Jes. 53:10). Het zien op Christus en het pleiten op Zijn belofte is genoeg om verzekerd te zijn dat God de Vader door Christus alles regeert en in het bijzonder hen die Hem vrezen.

Christus kroont het jaar 2017 met Zijn goedheid

Daarom geloven we dat Christus ook het jaar 2017 kroont met Zijn goedheid, en we stemmen met David in: Gij kroont het jaar Uwer goedheid. Het eerste woord dat David in onze tekst gebruikt is: Gij. Niemand anders dan Gij kunt en zult het jaar 2017 met Uw goedheid kronen. Het ambtelijke werk van predikanten en ambtsdragers, de omgang met geestelijke vrienden en leerzame briefwisselingen over de dierbare Christus en Zijn Borgwerk kunnen van groot belang zijn, maar zonder de kroon van Christus’ goedheid blijft onze ziel dor en droog. Doch zodra Christus ons hiermee kroont, worden geestelijk dode zondaars levend gemaakt (Ef. 2:1), en worden vermoeiden, verslagenen en bestredenen onder Zijn volk versterkt en voorzien van genade om Christus in de huilende wildernis te volgen (Jes. 66:2).
Als u ons afvraagt of dit ook voor het jaar 2017 geldt, schrijven wij vrijmoedig ’Ja’. We wijzen met onze vinger direct naar boven, omdat we weten dat de bijzondere goedheid aan zegeningen uit Christus’ volheid komt. We willen u meedelen hoe de Heere ons dit heeft beloofd.

Onze tekst spreekt van een kroonjaar. Letterlijk genomen is ieder vijfde of tiende jaar in het leven van een mens een kroonjaar. Maar David spreekt in de tekst die we tijdens de jaarwisseling overdenken niet over een aantal jaren van een méns, maar over het jaar van Góds goedheid. Dit is in de eerste plaats van toepassing op de algemene goedheid waarmee de Heere ons allen dit jaar wil kronen. Dit geldt vanaf 1 januari tot en met 31 december, maar in het bijzonder voor de rijke oogsttijd zodat Hij ons allen in ons levensonderhoud wil voorzien, de een meer dan de ander.
Maar we willen inzonderheid de nadruk leggen op de bijzondere goedheid in Christus. Als er gesproken wordt over: Het jaar Uwer goedheid, geldt dit voornamelijk voor de geestelijke oogsttijd, omdat de Heere Zijn Woord aan het hart van zondaars wil zegenen. We geloven daarom dat ook het jaar 2017 een kroonjaar zal zijn, waarin de Heere Zijn bijzondere goedheid in Christus zal openbaren.
We zijn altijd bevreesd om ons iets aan te matigen wat niet van de Heere is, maar we mogen niet verzwijgen dat Hij ons door Zijn belofte heeft willen versterken. We willen daarom met dankbaarheid aan de getrouwe Koning van Zijn Kerk deze beloofde goedheid noteren. Het is een niet genoeg naar waarde te schatten goedheid om een zekere belofte uit het heilig Evangelie te ontvangen die als een voorbode van de bijzondere kroonzegening in Christus geldt. De kerkvader Augustinus zegt het zo kernachtig: ’Gods beloften zijn woorden die God met Zijn eigen hand schrijft.’ Daarom is het ons tot blijdschap om vanuit een afstand toe te zien hoe Christus het jaar van Zijn goedheid kroont.
Christus werd in Zijn diepe vernedering met een doornenkroon gekroond, maar nu met eer en heerlijkheid. Christus zal in het jaar van Zijn goedheid Zijn arbeidsloon krijgen, zodat walgelijke zondaars als kostbare juwelen aan Zijn Middelaarskroon worden gehecht. Zij zullen Christus hier in dit leven kronen door Hem te eren voor de verlossing door Zijn bloed, en straks voor eeuwig in de hemelse heerlijkheid (Openb. 5:9).

Hoe Christus beloofde het jaar met Zijn goedheid te kronen

We zijn er in de afgelopen tijd wel achter gekomen dat als God de Vader belooft Zijn Koninkrijk uit te breiden zoals in Jesaja 56:8: Ik zal tot Hem nog meer vergaderen, nevens hen die tot Hem vergaderd zijn, satan niet stilzit zodat het lijkt alsof híj gekroond wordt in plaats van Christus. De Heere gaf een belofte en we ontvingen het geloof in zoete zekerheid. Maar daarna leken alle dingen tegen te zijn alsof Christus het niet beloofd had. Satan, allerlei omstandigheden en het zondig redeneren bedekten de belofte als een donkere sluier. Het gevolg was dat we vanwege moedeloosheid slappe handen hadden. We waren tevens radeloos, liepen achter in het bos en wisten niet waarover we de komende zondag zouden spreken. Wat alleen overbleef was een enkele zucht: ’Heere, help mij arme zondaar en help Uw arme Kerk.’
Hoe onvergetelijk was het toen de Heere in Zijn goedheid overkwam met de vermanende woorden: Vreest niet, laat uw handen sterk zijn, en tegelijk met de vertroostende toezegging: Alzo denk Ik wederom in deze dagen goed te doen (…), vreest niet (Zach. 8:13 en 15). Nee, niet wij zwakke, zondige mensen houden Gods kerk in stand, maar Christus! Elk woord en elke regel werden bekroond met het Goddelijke ’Ja en amen’. Ach, keken wij altijd en alleen met het oog van geloof op Christus en nooit met het bedrieglijke oog van gevoel en omstandigheden. De plaats waar Christus sprak was een dierbare ontmoetingsplaats en Zijn belofte een pleitgrond in tegenheden om de vervulling af te smeken of Hij in deze dagen goed wil doen.
We stemden met Samuel Rutherford in dat Christus’ honingraten zo overvloedig dropen dat zij mijn gal zoet maakten. Deze zoete honingdruppels veroorzaakten een zodanig hemelse blijdschap en geloofszekerheid dat we indrukken ontvingen van de eeuwige goedheid van God de Vader en Zijn onveranderlijke liefde en onbezweken trouw, zodat we in het gebed een vrije toegang door Christus tot de Vader mochten ontvangen. We beseffen dat het grote zaken zijn, maar we schrijven zoals Vader het ons gaf en we willen geen donkerheid over onze ziel halen door dit te verzwijgen. U zult nu wel begrijpen waarom we uitzien of het jaar 2017 het door Christus bekroonde jaar van Zijn goedheid is. Dit weten we wel dat Christus’ komst niet alleen zoet was omdat Hij het hoogste woord voerde zodat satan en zondemacht geen vat op ons hadden, maar ook dat de liefde Zijn banier over ons was (Hoogl. 2:4).
In ons hart is niet anders dan ongeloof, moedeloosheid en vrees. Deze ernstige zielsziekten zijn alleen te genezen door de striemen die wij Christus hebben gegeven: En door Zijn striemen is ons genezing geworden (Jes. 53:5). We weten dat we hier van deze zielsziekten nooit volkomen genezen zullen worden, maar zij worden door Christus wel bijzonder onderdrukt. Wat zal het zijn om in het hemelse Hof volkomen verlost te zijn van onszelf en van alle zielsziekten! Daar zijn we volkomen op God en Christus gericht. U begrijpt dat het overdenken van Zijn eeuwige goedheid kracht geeft in allerlei moeilijke omstandigheden.

Een oprechte wens

We wensen al onze lezers een gezegend Nieuwjaar, zodat u de inhoud van onze tekstwoorden persoonlijk mag ondervinden: Gij kroont het jaar Uwer goedheid. We wensen dat onze Heere Jezus Christus jongeren en ouderen dit jaar méér met Zijn goedheid kroont dan het grote aantal letters, woorden en zinnen dat wij op papier hebben geschreven. Christus is vrij wanneer Hij verloren zondaars met Zijn goedheid kroont, maar laat het genoeg zijn dat er hoop is omdat Christus Zijn belofte vervult! Christus is het Anker der hoop en Hij houdt het schip van Zijn Kerk vast op de hechte grondslag van Gods soeverein welbehagen.
Geliefde ambtsbroeders en ambtsdragers, hoe bestreden u ook bent en voor welke onmogelijkheden u zult geplaatst worden, maar weet dat de getrouwe Heere voor Zijn Kerk blijft instaan: Alzo denk Ik wederom in deze dagen goed te doen (…), vreest niet. We wensen dit ook allen die werkzaam zijn in het onderwijs, stichtingen, deputaatschappen, zorgverleningen of op welk terrein van het leven. Hij bevestige ook de overdachte tekst aan onze geliefde broeder student D.E. van de Kieft, die na consent van het curatorium dit jaar een stichtelijk woord in de gemeenten hoopt te gaan spreken. Mocht er gebed voor hem en zijn gezin zijn. Verder verblijde de Heere ons door nog mannen in Zijn wereldwijde wijngaard uit te stoten alsook onder ons. Versterke de Heere ook Zijn verdrukte kerk en vervulle de beloften voor het Joodse volk.

Graag willen we onze geliefde vriend M. Meijering met wie we op verschillende terreinen van het kerkelijke leven nauw samenwerken ook ten aanzien van De Wachter Sions hartelijk dankzeggen voor het werk dat hij samen met zijn vrouw doet. We kunnen het niet genoeg waarderen dat we dit op een harmonieuze wijze hebben gedaan, en we hopen het dit jaar op dezelfde wijze te mogen doen. Ook willen we drukkerij Van der Perk die De Wachter Sions uitgeeft bedanken voor de goede samenwerking, niet in het minst de heer C. Meerkerk die zich volledig inzet voor een goed verzorgd blad. Ook al onze medewerkers van harte bedankt voor hun gewaardeerde bijdragen. We hopen dat zij ons ook dit jaar van artikelen willen voorzien. We weten dat onze lezers het waarderen! Het doet ons goed als we vernemen dat ouders in gezinsverband ons kerkelijk blad voorlezen. Het bevordert niet alleen de kennis van Gods Woord maar ook de betrokkenheid tot het kerkelijke leven. We zien er naar uit dat de tekst: Gij kroont het jaar Uwer goedheid ook door middel van het lezen ervan bevestigd wordt. Ten slotte wil ik namens mijn lieve vrouw die mij in alles bijstaat u van harte bedanken voor de goede wensen die we voor het jaar 2017 hebben ontvangen. Wederkerig wensen wij u allen de vervulling van het beloofde kroonjaar: Gij kroont het jaar Uwer goedheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 december 2016

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Een bijzonder kroonjaar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 december 2016

De Wachter Sions | 12 Pagina's