Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rondas en beukelaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rondas en beukelaar

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Psalm 91 vers 4 staat: Zijn waarheid is een rondas en beukelaar. Wat betekent dat?

Het woord ’beukelaar’ wordt verder nergens in de Bijbel (Statenvertaling) gebruikt.
’Rondas’ wel. In verschillende teksten lees je dat veel soldaten gewapend waren met rondas en spies. En in Psalm 35 vers 1 zingen we: ”Wil spies, rondas en schild gebruiken, om hun gevreesd geweld te fnuiken” (ten onder te brengen, te doen stoppen). Salomo maakte 200 rondassen van geslagen goud. Een rondas is een klein, rond schild, meestal van metaal gemaakt en vooral bedoeld om speerstoten op te vangen.

Daarnaast had je ook gewone schilden, die (veel) groter waren en anders van vorm. Zij werden vooral gebruikt ter bescherming tegen de pijlen van de vijand.
Over deze twee soorten schilden lees je duidelijk in 2 Kronieken 14 vers 8: Asa nu had een heir (leger) van driehonderd duizend uit Juda, rondas en spies dragende, en tweehonderd en tachtigduizend uit Benjamin, het schild dragende en de boog spannende; al dezen waren kloeke helden. Deze schilden dienden dus alleen om zich te verdedigen. Om speerstoten, zwaardslagen of pijlen tegen te houden.

Maar nu de beukelaar! Dat was ook een rond schild. Een soort rondas dus. Maar in het midden daarvan was een bolvorm van ijzer. Daarmee kon men in het van-man-tot-man-gevecht de vijand hevige slagen toebrengen en zelfs doden.
De beukelaar was dus niet alleen een verdedigingsmiddel, maar ook een geducht aanvalswapen.

Bescherming

Het schild wordt in de Bijbel veel gebruikt als symbool van de bescherming door de Heere. God Zélf wordt ook wel het Schild genoemd.
Tegen Abram zei de HEERE: Ik ben u een Schild, uw Loon zeer groot (Gen. 15:1). Ook hier valt het op, hoe inhoudsvol de kanttekening dit uitlegt: ”Deze woorden begrijpen (hebben als inhoud) de volheid aller gelukzaligheid, die God Zijn kinderen in de Messias belooft en geeft, bestaande in de bescherming tegen alle kwaad, en de toevoeging (het geven) van alles goeds, hier aanvankelijk, en hierna volmaakt.”
In Psalm 115 wordt wel drie keer gezegd: Vertrouwt op den HEERE; Hij is hun Hulp en hun Schild. De HEERE, de Helper en Beschermer van de Zijnen. Gelukkig volk!
Maar Hij kan iedereen beschermen tegen tijdelijk gevaar. Als we Hem er eerbiedig om smeken, kan Hij horen. Zelfs de jonge raven hoort hij als zij roepen.
Maar dat we hem vooral nodig mochten krijgen als het Schild waarachter we veilig zijn in de geestelijke strijd. Over die wapenrusting spreekt Paulus in Efeze 6: Bovenal aangedaan hebbende het schild des geloofs. Dit ware geloof mag ook vertrouwen op de bescherming door God in Christus.

De waarheid

En hoe kan de waarheid een rondas en beukelaar zijn? Dat is de vraag die in het begin gesteld werd. Wat betekent dat?
Met de waarheid wordt Gods Woord bedoeld. Als we discussies hebben met anderen, moeten we altijd proberen ons te verdedigen met de Bijbel. Gods volk heeft te strijden met de driehoofdige vijand: de duivel, de wereld en hun eigen zondig hart. Ook daarbij kan de Bijbel hun tot steun zijn. In de grootste aanvechtingen kunnen ze wel getroost worden met teksten uit Gods Woord die de grote Beschermer in hun ziel geeft en die in geloof mogen worden omhelsd.
De duivel móet dan weggaan.

Weet je in welke geschiedenis het heel goed uitkomt, dat Gods Woord een rondas (verdediging) en beukelaar (ook aanvalswapen) is? Toen de satan de Heere Jezus probeerde te verzoeken (verleiden) in de woestijn (Mattheüs 4).
Wat zei de Heere Jezus toen satan Hem tot drie keer toe in verzoeking bracht?
Even zoveel keer verdedigde de Heere Zich met een waarheid uit de Bijbel: Er staat geschreven…. Verdediging als met een rondas!

Maar wat zien we bij de derde keer, als de satan zich door Jezus wil laten aanbidden? Dan zegt de Heere Jezus: Ga weg, satan; want er staat geschreven: Den Heere uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen. En wat gebeurde? Toen liet de satan van Hem af. Hij was overwonnen door middel van deze zeer overtuigende tekst uit de Bijbel!
Hier was de waarheid ook een beukelaar, een schild om niet alleen te verdedigen, maar ook om aan te vallen en weg te jagen.

Zie je de rijkdom van de Bijbeltaal?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2017

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Rondas en beukelaar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2017

De Wachter Sions | 12 Pagina's