Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakeldienst (227)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakeldienst (227)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christus is zo vriendelijk om Zijn volk met tegenheden te bezoeken. Tegenheden zijn niet als het vuur om hen te vernietigen, maar om hen te louteren. Tegenheden zijn nodig opdat zij grondig weten zondaar te zijn, en Hem als de Bloedfontein nodig te hebben tot verzoening van hun zonden. Als Christus niet zo vriendelijk zou zijn om tegenheden te zenden, zij zouden Christus als Verzoening niet nodig hebben en ver van de Bloedfontein blijven. We weten dat tegenheden verdrietig, opstandig en moedeloos maken. Toch is Christus zo wijs in Zijn leiding, dat tegenheden gepaste middelen zijn om hen in een goede verstandhouding met Hem te houden. Zoals het volk van Israël de wolkkolom bóven hen zag, toen zij door de Rode Zee doorgingen en aan de overzijde kwamen, zo behoren wij te zien op de met bloed besprengde hoornen bóven op het reukaltaar. Zij wezen op Christus’ bloed, ’Die onze Rode Zee is’!

De gouden hoornen wijzen op de kracht van Christus’ bloed en voorbede

Wellicht zult u zich afvragen, of we in Gods Woord kunnen lezen dat deze hoornen met bloed besprengd waren. U kunt het lezen in Exodus 30:10: En Aäron zal ééns in het jaar over dezelfs hoornen verzoening doen, met het bloed des zondoffers der verzoeningen; ééns in het jaar zal hij verzoening daarop doen bij uw geslachten, het is heiligheid der heiligheden den HEERE. Hiermee geeft de Heere te kennen dat de kracht van Christus’ voorbede gegrond is op Zijn bloed dat aan het vloekhout van het kruis is gestort.

In bovengenoemde tekst wordt melding gemaakt van de grote verzoendag op de tiende dag van de zevende maand Tisri, waarop verzoening werd gedaan voor de priesters die in het heiligdom werkzaam waren, en voor het hele volk van Israël. Deze heilige handeling wees op de noodzakelijke geloofskennis van Christus’ bloed, en vond slechts éénmaal per jaar plaats. De hogepriester ging alléén in het heilige der heiligen met een schaal waarin het bloed van een jonge stier tot een zondoffer en van een geit tot een brandoffer was gevuld, en sprengde het óp en vóór het verzoendeksel van de ark (Lev. 16; 23:26-23; Num. 20:7-11). Daarna ging de hogepriester met deze schaal naar het heilige om het gouden reukaltaar te verzoenen.

De zonde zéér overvloedig

In Leviticus 16:19 lezen we dat de hogepriester met zijn vinger zeven maal de hoornen besprengde. Het getal zeven wijst op de volheid ofwel op de zéér overvloedige zonde, en op de véél meer overvloedige genade tot vergeving van de zonde door Christus’ bloed. Paulus zegt hiervan: En waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest (Rom. 5:20). Dat ook de priesters verzoening nodig hadden over hun heilige dienstwerk, geeft ons te kennen dat zij zondige mensen waren, waardoor het reukaltaar elk jaar ontzondigd moest worden! Wat een les voor alle ware christenen, dat zij in hun allerheiligste verrichtingen zondigen, en buiten Christus’ bloed nooit voor God kunnen bestaan! Zelfs in hun oprechte gebeden kleeft de zonde hen aan, om niet te spreken van hun vormelijke gebeden. Hoe ontelbaar groot is de zonde, zozeer zelfs dat dit het verstand van ieder schepsel te boven gaat. Eén zonde is al oorzaak van de eeuwige dood, en dan te bedenken de vele bedreven zonden met gedachten, woorden en werken! Dat we toch allen zouden beseffen hoe gruwelijk, hoe Godonterend en hoe zielsverwoestend de zonde is.

De genade is véél meer overvloedig

Hoe is het dan mogelijk dat de ontelbare zonden vergeven kunnen worden? Omdat de genade véél meer overvloedig is. Dit werd afgebeeld door de naar boven stekende hoornen die zeven maal met bloed werden besprengd. De punten van deze hoornen wezen niet op de hógepriester die dit eenmaal per jaar deed, maar zij wezen naar bóven, naar Christus, de hémelse Hogepriester. Voornamelijk in de Hebreeënbrief wordt op deze rijke betekenis gewezen. Christus heeft Zichzelf opgeofferd met Zijn eigen bloed tot volkomen verzoening van de zonde van Zijn volk. We lezen immers: Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen die geheiligd worden. En de Heilige Geest getuigt het ons ook (Hebr. 10:14,15). Ziet u dat het op het getuigenis van Gods Geest in ons hart aankomt, dat Christus Zijn bloed voor ons heeft gestort? O, als we de kracht van Christus’ bloed mogen ervaren, verstaan we pas recht dat de genade véél meer overvloedig is dan de zonde. De genade van alle drie Goddelijke Personen is overvloedig geworden, toen Christus voor de zonde van Zijn volk stierf, en tot hun gerechtigheid werd opgewekt, en aan Gods rechterhand voor hen bidt. Allen op wie het bloed van Christus is besprengd en de kracht ervan ervaren, zijn verbaasd en overweldigd door het besef van de grootheid en van de onderscheid makende genade in Christus. Bepeins gedurig dat Gods genade veel meer overvloedig is dan uw zonde, en het houdt u laag aan Christus’ voeten. Wees waakzaam om alle zondige gelegenheden te mijden, en werkzaam om de toevlucht te nemen tot Christus en Zijn zijde waaruit bloed en water vloeiden, om verzoening van uw zonde en reiniging van uw verdorven bestaan.

Christus’ bloed is het enige middel om zondaars van het eeuwige verderf te verlossen Vrienden, leeft u nog zonder Christus’ bloed? Dan staat de poort van de hel nog open en die van de hemel is gesloten. O zondaar beef! U hebt tot hiertoe Christus veracht en Zijn bloed onrein geacht. Nooit kunt u weten dat God u in Christus genadig is, als er niet op grond van recht volkomen voldaan is voor uw zonde. Weet toch dat het minste van Christus oneindig beter is dan het beste van de wereld. U kunt huizen en andere eigendommen op aarde bezitten, maar zolang uw ziel zwart is van de zonde, gaat u verloren als God het niet verhoedt. Roep tot God, nu u dit leest en buig voor Hem uw knieën, en smeek om genade! Na deze tijd is er geen tijd meer. Uw ziel moet witgemaakt worden door Christus’ bloed. Zegt u: ’Ik ben een te groot zondaar, ik heb mij uitgeleefd, ik heb een dubbelleven geleid?’ Ik wil u nogmaals het volgende zeggen: ’Genade is véél meer overvloedig dan de zonde!’ God overtuige u krachtig van uw zonde en passe de wet op uw geweten toe, opdat u uw zonde inleeft en om genade leert smeken. Een wonder als u dan mag ervaren: En het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt van alle zonde (1 Joh. 1:7). De eeuwigheid zal nodig zijn om God in Christus te eren!

Christus’ bloed is het enige middel om Gods volk barmhartigheid in Christus te schenken

Christus is zo vriendelijk om u met tegenheden te bezoeken, opdat ook de zonde van uw gebedsleven u tot droefheid stemt, en u opnieuw verzoening in Zijn bloed nodig krijgt. Alleen dan verstaat u bewust waar u uw gebed mee beëindigt: ’Hoor en verhoor ons, om Jezus’ wil!’

O, wat komt er vandaag een lieflijke stem van de hemel tot uw ziel! Een stem? Ja, de stem van het vredesprekende bloed van Christus! God zij gedankt voor het zenden van Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus, Die de verse en levende Weg tot Hem is. Zolang u hier op aarde bent, wordt u gelouterd in de oven van tegenheden. Uw Jezus kreeg de volle toorn van God op Zich en stierf, opdat u mag weten dat Zijn dierbaar bloed het enige toorn uitblussende, vrede makende en verzoenende middel is waardoor God de Vader met u verzoend is (Rom. 5:1). Zijn dierbaar bloed is het enige middel om u te reinigen van de ingewortelde verdorvenheid.

Uw Jezus heeft Zijn bloed uit liefde voor u gestort. Zeg daarom met uw hart: ’Lieve Heere Jezus, tienduizend maal dank voor Uw onuitsprekelijke liefde. Ik ben krank van liefde, maar U stierf voor mij uit liefde, en daarom ben ik verzekerd dat ik straks Uw aangezicht in gerechtigheid zal zien. Ervaart u nu de kracht van Jezus’ dierbaar bloed? Zeg dan het volgende tot uw Jezus: ’Ach lieve Heere Jezus, ik kan dit niet ontkennen. Ik dank U vriendelijk voor Uw tegenheden. Ik wens zeer dicht met U te wandelen en verlang bij U te zijn, om het lied te zingen dat U ons Gode gekocht hebt met Uw bloed!’

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 2019

De Wachter Sions | 16 Pagina's

De tabernakeldienst (227)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 2019

De Wachter Sions | 16 Pagina's